• yllestrumpan

hjälp vad betyder lampan? Seat ibiza 2010

Hej
    Är så att jag ska passa min mors hus och hem medan hon är utomlands.
    Det inkluderar även hennes bil en Seat ibiza 2010.
    Nu när jag skulle starta den så lyser en lampa i instrumentpanelen och jag har ingen arning om vad den betyder och morsan har lagt boken till bilen på ngt bra ställe som jag inte hittar...

Lampan ser ut som ett u med ett utropstecken i ungefär. Någon som är kunnigare på bilar som vet vad den betyder?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden hjälp vad betyder lampan? Seat ibiza 2010
  • Frontline
    rockaroll skrev 2012-11-30 11:34:17 följande:
    Låter som att handbromsen är i. ;)
    Låter så på beskrivningen av lampan..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • yllestrumpan

Kan handbromsen ha hängt sig då eller ngt för spaken var helt nere. Lampan började lysa efter att jag var hos däck verkstaden och bytt däck. Kan de ha kommit åt handbroms vajern då?

Blä jag är då ingen mästare på bilar.. jag kan byta däck fylla på olja och spolar vätska och byta lampor.men annars får mekanikerna fixa bilen..

Men eftersom det är morsans bil så kan jag väl inte lämna in den? Byta däck tiden hade hon bokat innan så det var ingen fara.

• yllestrumpan

Nä inte som den bilden är ingen hel cirkel utan bara ett U med ett utropstecken i

• Rabarbapuppa

Det är symbolen för lågt däckstryck.

Har du nyligen bytt från sommar till vinterhjul?
    Vinterhjulen har rimligen inte några däcktryckssensorer i sig, likt sommarhjulen har, och det känner systemet av, och varnar för att den inte kan få någon signal därifrån.

Eller så har även vinterhjulen det och då har något av dem för lågt tryck, vilket inte behöver vara helt orimligt då de ligger oanvända i en trave en hel säsong. 

Gå ut och kika på däcken, är någon av dem "plattare" eller känns mjukare, ja då har du för lågt tryck. Än bättre är om du åker in till en mack och kan se själv hur många kilos tryck det är, genom att ansluta luftpåfyllaren.

Om trycket är normalt så är det rimligen som jag säger överst i inlägget, sensorerna för däcktryck saknas och du kan använda återställningsknapp för att få bort symbolen.

SEAT är en bil från VAG-koncernen, så har man den symbolenhar man rimligen som på min förra Volkswagen också en knapp ungefär vid växelspaken som bär samma symbol.

/Puppa

• Balboa

Var bor du? Om det är praktiskt möjligt kan jag koppla upp bilen till datorn och ta reda på vilken felkod som genererats.

• yllestrumpan

Ja jag bytte däck precis innan den tändes hos en verkstad. Mamma ville ha allround däck så har satt på helt nya sådana.

Bytte i onsdags.

kollade trycket efteråt själv fyllde på enligt skylten för tre passagerare och bagage nämligen 2,3. Kollade idag igen och det är fortfarande 2, 3 i alla däcken.

• yllestrumpan

Jag och bilen finns i Skåne :)

• Frontline

Läste om en annan bil med däcktryckskontroll och lampan lös efter att man hade bytt till vinterdäck, på den bilen fanns det tydligen en knapp som hette set man skulle trycka in ett tag för att släcka den lampan då hade man kalibrerat den nya rullomkretsen som var för vinterhjulen..
    Bilen var en VW Polo kanske finns nåt liknande på din bil..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • yllestrumpan

Tack för alla svar:) ska kika efter en sådan knapp när jag är i bilen nästa gång:)

Svar på tråden hjälp vad betyder lampan? Seat ibiza 2010