• Amelle

Middagsbjudning. Hjälp mig!!

Hej,

Jag behöver hjälp med en bra meny till helgen. Jag ska ha över gäster som är finsmakare och som inte äter för fet mat. Jag brukar ha massor med idéer men nu är det torka!

Någon som kan tipsa om en trevlig trerätters meny?

• Svar på tråden Middagsbjudning. Hjälp mig!!
  • Indiansommar

Förrätt: snedskär baguett så att skivorna blir lite längre, värm dem i ugnen häll på olivolja med lite vitlök i på med parmaskinka och tomat

Middag: Timjanmarinerad fläskfilé med rotsaker i ugn och hemgjorda klyftpotatis

Dessert: pannacotta

Om det blir magert eller ej beror på tillagningen Flört men attans gott är det i alla fall!

• A1987

Förrätt en lätt sallad, t.ex sallat med gurka, tomat, rökt lax och stekta halloumi tärningar. Huvudrätt ugns rotfrukter, potatis, batat, rödbetor, vitlök och en stund innan dessa är klara slänger du in några körsbärstomater. Till detta en god nötbiff medium stekt, den går knappt att misslyckas med bara du lämnar den medium! Saftigt och gott, kryddat med salt och peppar. Efterrätt kokos pannacotta med lime eller kanske creme brulé. Dessa skall ju göras på förhand, så då behöver du ju inte stå i köket hela kvällen :) Endast biffarna som behöver ses över under tillagningen.

• Ramborg

Förrätt: ta en rödlök. Skala. Skär ett kryss i toppändan. Kläm in chevreost. Svep in i folie. Salt, timjan, en liten skvätt honung, en skvätt vatten i varje paket. Ett paket per person. In i ugnen tills löken är mjuk, minns inte om vi brukar ha ca 30 el 45 minuter. Servera med grissini och tunna skivor salami.

Huvudrätt: risotto med karljohansvamp och använd riktig parmesan. Lufttorkad skinka och en god sallad till. Strö rostade pinjenötter över salladen, det är gott och känns lyxigt. Pass på när du rostar dem i torr stekpanna, det går på ett par sekunder att bränna dem!

Efterrätt: Gör stora havreflarn. När de är klara stjälper du upp dem på varsin kaffekopp. När de kallnat blir de som korgar som ser lyxigt ut. Fyll korgarna med lätt"glass": kör frysta hallon i mixer. Tillsätt en pkt vaniljkesella och 1dl turkyoghurt. Kanske lite socker efter smak.

(Jag borde kanske äta lunch nu... är ganska hungrig kom jag på!)

42.
  • Enbarnsmamma01

Jag kan tyvärr bara en förrätt!
    Du steker sparris i olivolja tills den har fått lite färg sen ta du upp dom och lägger på papper, vid serveringen häller du lite balsamvinäger river parmesanost och flingsalt och en god sallad med lufttorkad skinka.
    SUPERGOTT

• Amelle

Tack för alla tips, härligt med inspiration! Kommer ni på fler så är det bara skriva!

• VärldensbästaH

Förrätt kan du ta tex avokadosallad med parmaskinka du kört i ugnen, annars någon soppa kanske med bröd till?

Hel laxsida i ugn, antingen en röra på i ugn- tex fetaost/chevre eller någon sås/röra till. Använd stektermometer i fisken så får du den perfekt Tillbehör kan ju vara tex pressad potatis, couscous.

Efterrätt kan du ju använda turkisk yoghurt, finns massor av recept om man googlar, alternativt någon lite annorlunda fruktsallad?

• Amelle
    Enbarnsmamma01 skrev 2012-12-02 21:11:34 följande:
    Är nyfiken på vad det blev för något ?(:
    Det blev

Förrätt: Sallad med gratinerad chevre (på en bit tunnskivad baguette) med vinaigrette på salladen och ringlad honung på osten.

Huvudrätt: Halstrad tonfisk på en bädd av teriaky och sesamfrö tillbehör blev ris med marinerade gurkskivor.

Franska ostar

Efterrätt: Hemmagjord pepparkaksglass med nybakade rån.

Blev väl inte het kalorisnålt men det var uppskattat. Saken är att de tycker inte om gräddsåser eller andra feta såser och jag som själv är såsälskare tycker ibland att det kan vara svårt att komma på något utan sås.
Svar på tråden Middagsbjudning. Hjälp mig!!