Anonym skrev 2012-12-02 13:25:18 följande:
Jag har flyttat till Norge 2 gånger. Första gången till Oslo, men då hade jag kompisar som jag kunde bo hos i början, innan jag hittade ett jätte fint rum i kollektiv. För det rummet betalade jag 4825 kr i månaden inkl el.
Detta var 2 år sedan.
Nu bor jag i Norge igen sedan 2,5 månad tillbaka. Denna gång i en liten stad på västkusten, ca 50 mil från Oslo.
Kände absolut ingen när jag kom hit, det enda jag hade var ett jobb, så det var det som avgjorde flytten hit. Bodde på vandrarhem i början (vilket var ganska tufft...) och hade nästan gett upp tanken på att få tag på en egen lägenhet när jag fick napp.
Hade turen att få flytta in i världens mysigaste 2:a, mitt i stan, med öppen spis, balkong och nyrenoverat badrum.
Betalar 5200 kr i månad exkl. el, vilket tydligen är vääldigt billigt i denna populära stad.
Det ÄR tufft i början med en flytt till Norge (eller vilket annat land som helst) men jag tycker det är värt det!
Är 25 år
Tack för berättelsen :) Är det mycket lättare att få jobb i Norge då, som det sägs? Jag vill absolut bo själv, så jag får inrikta mig på någonstans att jobba där det är möjligt att få egen bostad.