• maxo

Om sanningen ska fram, vill du ligg med mig då?

Snubblade över Eric Amarillos sommarplåga, om sanningen ska fram, vill du ligga med mig då. Och kom att tänka på att han ju faktiskt har en poäng.... om en man är så som han beskriver, visst får han ligga då? Men nu kom jag att tänka på oss kvinnor. Hur ska vi vara? Vad är våra motsvarande "ligga med mig regler" 

Jag är såklart inte helt seriös just nu, men det tål ändå att reflekteras omkring. Så hit me   med alla era tankar.

och om ngn inte mins texten, kommer den här.

Om jag lyssnar när du pratar, inte talar om mig själv.
    Om jag säger du är  vacker, men att det spelar ingen roll.
    För skönhet finns inom oss, om  jag ljuger om sånt där.
    Om jag säger det går bra nu, men inte talar om  mitt jobb.
    Om jag ger dig mina tårar, men är stark när du är svag.
    Spelar sweet home Alabama, på en lägereldsgitarr.
    Om jag är säker på mig  själv, men aldrig är för självgod.
    Om jag är en alfaman i sängen, men  aldrig bråkar.
    Vill du ligga med mig då om sanningen ska fram? Vill du  ligga med mig då, vill du ligga med mig? Vill du ligga med mig då, om  sanningen ska fram?

Om jag inte är så svartsjuk, inte håller dig så  hårt.
    Om jag inte är så macho, men försvarar dig ändå.
    Om jag ljuger om  min barndom, säger att den varit'svår.
    Väcker modern i ditt hjärta, leker mamma pappa.
    Vill du ligga med mig då om sanningen ska fram? Vill du ligga med mig då, vill du ligga med mig? Vill du ligga med mig då om  sanningen ska fram? Vill du ligga med mig då, vill du ligga med mig? Vill  du ligga med mig då? Vill du ligga med mig då om sanningen ska fram?

Om jag alltid håller med dig, fast jag tycker du har fel.
    Om jag låtsas  att jag bryr mig, när du köper nya skor
    . Om jag skrattar på rätt  ställe, fast du inte är så kul.
    Om du tror att jag är farlig, kanske  tänder du på det.
    Vill du ligga med mig då om sanningen ska fram? Vill  du ligga med mig då, vill du ligga med mig? Vill du ligga med mig då om  sanningen ska fram? Vill du ligga med mig då, vill du ligga med mig?

• Svar på tråden Om sanningen ska fram, vill du ligg med mig då?
  • Kjellgren

Inte får han ligga med mig i vilket fall - vilket fån!

Inte vill jag ha en lägereldsspelande man som ljuger, spelar farlig och väcker mina moderskänslor (fast inte i sängen då, konstigt nog).

Nä, ge mig en riktigt karl som vet vad han vill, står för den han är och är som folk är mest. Starka ibland och svaga i bland.

• Emelie 1987

Det finns en tjejversion som går så här:

Om jag tar det första steget och får dig ur balans.
    Om jag verkar intresserad, fast spelar lite svår.
    Trodde du var någon annan, om jag ljuger om sånt där.
    Om jag inte pratar känslor och jag gillar one night stands.
    Om jag inte sover över, jag har regler mot sånt skit.
    Om jag spelar mycket hiphop och jag kan varenda låt.
    Om du säger jag är vacker och jag rodnar lite grann.
    Om jag aldrig varit svartsjuk och jag inte bråkar...

Vill du ligga med mig då om sanningen ska fram? 
    Vill du ligga med mig då? Vill du ligga med mig?

Om jag ser på fotbollsgalan och jag följer NHL.
    Om jag inte är så bitchig men jag markerar mitt revir.
    Om jag ljuger om mitt ex och säger att han varit svår.
    Väcker manligheten i dig, inte leker mamma...

Om jag inte håller med dig, fast på ett charmigt sätt.
    Om jag låtsas vara impad när du köpt en splitt ny bil.
    Om jag säger att du deffat när du snarare gått upp.
    Om du tror att jag är ärlig och du litar på mig.

Åh, om jag inte pratar känslor.
    Åh, om jag inte sover över.
    Åh, om jag aldrig varit svartsjuk.
    Åh, om jag inte är så bitchig.

Vill du ligga med mig då?
    Vill du ligga med mig då?

En man, två barn, tre älsklingar
  • maxo
    Kjellgren skrev 2012-11-30 12:14:31 följande:
    Inte får han ligga med mig i vilket fall - vilket fån!

Inte vill jag ha en lägereldsspelande man som ljuger, spelar farlig och väcker mina moderskänslor (fast inte i sängen då, konstigt nog).

Nä, ge mig en riktigt karl som vet vad han vill, står för den han är och är som folk är mest. Starka ibland och svaga i bland.
    Fast hur är en riktig man då?  Hur ska du veta om och när han är stark och svag? Och är det inte precis det han säger i texten? Om jag är stark ibland och svag iband?
  • maxo

Emelie: Men jag tycker inte att de texterna är motsvarande varandra? Altså, den däruppe säger en hel del om mansrollen, men den där ner säger väldigt lite om kvinnorollen? Eller`

• Mixan

över lag så går väl båda texterna ut på att de ene ljuger för den andre och på så sätt får den i säng.
    kan funka för en del antar jag. det beror ju på hur personen är.

mig skulle han inte få ligga med eftersom jag själv kräver mer intellektuellt och man ser igenom en människa som inte är genuint äkta i de han/hon säger   

• Kjellgren
    maxo skrev 2012-11-30 12:57:15 följande:
    Fast hur är en riktig man då?  Hur ska du veta om och när han är stark och svag? Och är det inte precis det han säger i texten? Om jag är stark ibland och svag iband?
    "Om jag alltid håller med dig, fast jag tycker du har fel.
    Om jag låtsas  att jag bryr mig, när du köper nya skor
    Om jag skrattar på rätt  ställe, fast du inte är så kul.
    Om du tror att jag är farlig, kanske  tänder du på det "

Inte signalerar det ärlighet och uppriktighet i vilket fall, något som är bland det viktigaste för att var en riktig man (eller kvinna) i mina ögon. 
  • Ermenegildo

Han inte bara klär sig som en tonårstjej utan resonerar som en också - "duger jag om gör si eller så"...  Det är säkert han som skriver alla kukstorleksångesttrådar här också. Man up ffs!

Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • PrimitivMan

Jag har alltid tolkat texten som ironiserande över vad kvinnor vill ha (och det motstridiga i önskemålen). Inte vad en man skall göra för att få "komma till".

Is sex dirty? Only if it's done right
  • maxo
    PrimitivMan skrev 2012-11-30 16:05:40 följande:
    Jag har alltid tolkat texten som ironiserande över vad kvinnor vill ha (och det motstridiga i önskemålen). Inte vad en man skall göra för att få "komma till".

Ja, och tittar man på hur män sexualiseras i media tex så blir det ännu tydligare. Ta tex hela bilden av den sexiga  heta italienaren som håller upp dörren för kvinnan, det är sexigt och kvinnor blir till sig i trasorna av det, men när sagda Italienare vägrar att vara pappaledig för att det är kvinnogöra....eller när han är otrogen med en ung vacker kvinna, för att det ligger i hans natur..... och frun har ju inte släppt till på länge hemma.....
  • Anonym (Moa)

Jag tycker båda är bra, inte som framgångsrecept men det ligger mycket i det. Tex en tjej som "kan varje låt" det funkade redan på 80-talet! Allt stämmer på nåt vis. Och visst ändrar man liite på sej för att verka intressant, även om det inte är direkt ljug.

• Kjellgren
    maxo skrev 2012-11-30 16:49:37 följande:

Ja, och tittar man på hur män sexualiseras i media tex så blir det ännu tydligare. Ta tex hela bilden av den sexiga  heta italienaren som håller upp dörren för kvinnan, det är sexigt och kvinnor blir till sig i trasorna av det, men när sagda Italienare vägrar att vara pappaledig för att det är kvinnogöra....eller när han är otrogen med en ung vacker kvinna, för att det ligger i hans natur..... och frun har ju inte släppt till på länge hemma.....
    Det finns kvinnor (och män) som blir till sig i trasorna av både det ena och det andra men det gäller min själ inte generellt för det.
  • maxo
    Kjellgren skrev 2012-11-30 17:02:33 följande:
    Det finns kvinnor (och män) som blir till sig i trasorna av både det ena och det andra men det gäller min själ inte generellt för det.

Fast visst finns det väl genrella "sanningar"?
  • Kjellgren
    maxo skrev 2012-11-30 17:14:41 följande:

Fast visst finns det väl genrella "sanningar"?
    Som att alla kvinnor fiser eller vad då? Klart det finns en mängd generella sanningar som är kopplade till vår biologi, det som är social fernissa är sällan generella sanningar och variera både med tid och kultur.
  • PrimitivMan
    maxo skrev 2012-11-30 16:49:37 följande:

Det du försöker säga är att den uppvaktande "latin lover" mannen är inte förenlig med den jämställde mannen eller? Eller skall man se att det ingår i "paketet" att väljer man en "latin lover" så skall man inte räkna med att han byter blöjor?

Man kan nog vara både och, men om vi nu ger kvinnorna både och, vad får vi tillbaka?   
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • maxo
    Kjellgren skrev 2012-11-30 17:26:30 följande:
    Som att alla kvinnor fiser eller vad då? Klart det finns en mängd generella sanningar som är kopplade till vår biologi, det som är social fernissa är sällan generella sanningar och variera både med tid och kultur.

Såklart att de är kopplade till kultur. Men är det inte kultr som Amarillo sjunger om?
  • maxo
    PrimitivMan skrev 2012-11-30 17:45:15 följande:

Det du försöker säga är att den uppvaktande "latin lover" mannen är inte förenlig med den jämställde mannen eller? Eller skall man se att det ingår i "paketet" att väljer man en "latin lover" så skall man inte räkna med att han byter blöjor?

Man kan nog vara både och, men om vi nu ger kvinnorna både och, vad får vi tillbaka?   

Kan man det? Kan man verkligen vara jämställd om man samtidigt är en romantisk sexig "latin lover" som håller upp dörren åt en kvinna? Är inte det liksom motsatsförhållanden?
  • Kjellgren
    maxo skrev 2012-11-30 17:46:47 följande:

Såklart att de är kopplade till kultur. Men är det inte kultr som Amarillo sjunger om?
    Vad jag menar är att jag är allergisk mot "sanningar om kvinnor", kanske för att jag inte är någon typisk kvinna i så fall. 

När folk (både kvinnor och män) generaliserar så passar jag sällan in i mallen och jag tänker (eller hoppas?) att det egentligen gäller för många fler men att de inte orkar gå emot generaliseringarna. Vilket jag förstår, jag orkar inte alltid göra det själv, även om mitt livsmotto är "bara döda fiskar flyter med strömmen".
  • maxo
    Kjellgren skrev 2012-11-30 17:50:43 följande:
    Vad jag menar är att jag är allergisk mot "sanningar om kvinnor", kanske för att jag inte är någon typisk kvinna i så fall. 

När folk (både kvinnor och män) generaliserar så passar jag sällan in i mallen och jag tänker (eller hoppas?) att det egentligen gäller för många fler men att de inte orkar gå emot generaliseringarna. Vilket jag förstår, jag orkar inte alltid göra det själv, även om mitt livsmotto är "bara döda fiskar flyter med strömmen".

Ha ha ha, jag är inte heller någon generell kvinna, men jag gillar att titta på mönster och jag gillar också att vi alla är väldigt lika, samtidigt som vi är väldigt olika. Jag menar det skiljer inte så mycket mellan mig som bor i en lägenhet i en storstad, med man och två barn, och Mimmi från kristinehamn, som har man och två barn, jag menar vi hämtar och lämna rpå dagis, vi jobbar och lagar mat och på fredagen så tar vi knske ett glas vin och slappnar av, och på lördagen går vi ut med våra tjejkompisar och snackar skit om allt och alla..... men samtidigt är vi så otroligt olika och skulle antagligen inte ha mycket att prata om. Generaliseringar är roligt, om man kan reflektera runt dem...

Svar på tråden Om sanningen ska fram, vill du ligg med mig då?