• Moshi

    Jag blev gravid med DHEA (Prasteron)

    Jag vill dela med mig av min erfarenhet - speciellt till de som är lite äldre och har problem med sin äggkvalitet/äggreserv/korta cykler.

    Jag är 39 och har ett barn sedan tidigare (dottern kom efter många års kämpande, tre missfall och en "infertilitetsdom" från flera läkare). Efter att ha försökt bli gravid med syskon i ca 6 månader gjorde jag en fertilitetsutredning på Sophiahemmet, den visade att jag hade högt FSH och lågt AMH. Läkaren sa att han bedömde mina chanser att bli gravid "naturligt" som mycket, mycket små. Han rekommenderade IVF med max-stimulering, så snart som möjligt pga låg äggreserv. Jag tvekade och gick hem och läste på i stället.

    Efter ett par timmars "forskning" på pubmed stod det klart för mig att jag borde vara en kandidat för DHEA behandling. Dihydroepiandrosteron är prekursor för testosteron och estradiol) Jag pratade med SH om detta men de sa att de inte trodde på det, då valde jag att avbryta kontakten med SH. Istället kontaktade jag Falun som troligtvis (?) är den enda fertilitetsklinik i Sverige som använder DHEA behandling för sina (primärt äldre) IVF patienter. De välkomnade mig och jag fick omedelbart ett recept på DHEA (Prasteron) inför planerad IVF-behandling 3 månader senare.

    Faktum var att jag redan börjat äta DHEA tabletter som jag beställt från USA (mikroniserat 25mg) men nu kunde jag hämta ut mer DHEA på apoteket. Jag skulle stå på 75mg/dag under tre månader. I verkligheten blev det så att jag drog ned dosen till 50mg/dag då jag fann att 75mg ger biverkningar.

    Efter ca 3,5 månder på DHEA skulle jag dra igång med min första IVF-behandling i Falun. Jag hade hämtat ut alla mediciner (menopur etc) på apoteket och var redo att börja den korta metoden på nästa cykeldag 2. En klassiker; mensen kommer inte! Ca 5 dagar över tiden tar jag ett test som visar ett fett plus. Då hade jag försökt bli gravid i ca ett år. I skrivande stund är jag gravid i v.15.

    Vad hände med kroppen efter att jag börjat äta DHEA? Redan första månaden förlängdes min cykel, från ca 21-24 dagar till 30-32 dagar. Cykeln fortsatte att vara 30-32 dagar under månaderna med DHEA. Mensen blev något kraftigare (den var mycket sparsam innan). Oönskade biverkningar var starkare kroppslukt och ökad behåring i ansiktet (ett tunnt, vitt fjun, inte skägg!)

    DHEA behandling är väl etablerat i USA och i många andra länder. I Sverige verkar det fortfarande ganka ovanligt. För de som läsa mer rekommenderar jag att läsa de vetenskapliga artiklar som Gleisher och Barad har skrivit.

    Jag kan givetvis inte vara 100% säker på att det var DHEA behandlingen som hjälpte mig att bli gravid, men bara det faktum att behandlingen signifikant förlängde min cykel (och därmed också lutealfasen) gör att jag tror på behandlingen.
    I min desperation försökte jag samtidigt med massor av andra saker; vitaminer! (främst B-vitaminer, även E, D, aminosyror, melatonin....) och naturligtvis akupunktur och kinesiska örter.

    För de som känner igen sig i min situation och som funderar på DHEA, hör gärna av er.

  • Svar på tråden Jag blev gravid med DHEA (Prasteron)
  • Anemon

    Moshi, stort grattis! Roligt att du delar ned dig av din historia.
    Själv har jag gått på DHEA knappt 3 månader nu och precis gjort en IVF i Falun. Hoppas på samma tur som du, att bli gravid naturligt, om inte det här försöket lyckas.

  • Moshi

    Anemon, håller tummarna för dig! Skrattande
    Jag undrar, märkte du ngn skillnad på cykel-längd eller annan skillnad efter du började med DHEA? nyfiken!

  • Anemon

    Tack för tumhållning!
    Jag har inte märkt lika stor skillnad som du gjort. Cykellängden verkar ha ökat med en halv dag och numera är jag på 27 dagar.. Blöder nog likadant som tidigare.
    Biverkningar som sämre hy och mer fjun i ansiktet. Tappade också mycket hår från början. Tar 75 mg om dan, och märker att om jag glömmer någon tablett och tar 50 mg så blir hyn bättre.
    Men det är verkligen spännande med DHEA. Glad att jag fått prova det.

  • Moshi

    Anemon, du ruvar alltså nu? Vad blev resultatet vid din äggplock?
    Det jag tycker är lite intressant är också att jag blev spontant gravid efter nära 4 månader på DHEA, och det är precis 4 månader som behövs för att få bättre ägg enligt Barad och Gleischer's forskning....Falun var mycket ivriga att få igång min första IVF efter bara 2,5 månader men jag ville vänta ytterligare en månad, de blev lite irriterade på mig och sa att jag då borde sluta med DHEA behandlingen, men det gjorde jag ju inte......

    Jag funderar självklart i de här banorna; IVF behandlingar är en lukrativ industri, jag förstår att kliniker som SH inte vill testa att administrera ett hormon som kan göra att de potentiellt går miste om en del IVF-kunder = intäkter.
    Falun vågar dock göra det och de ska de, enligt mig, ha en eloge för. Om IVF skulle bli aktuellt för mig igen är det dem jag vänder mig till, utan tvekan.

  • Kvinna72

    Hej och Grattis! Såå kul att höra om din positiva berättelse.
    Det finns ju även en tråd här på FL som heter 'tips om dhea'.
    Måste försöka att sova nu men jag skriver mer en annan dag. Ville bara säga Grattis!

    Kram från en 'dhea ätare'
    : )

  • Älva1973

    Hej, jag nyligen snubblat över och läst lite om DHEA. Känner mig sugen att börja ta det inför eventuell IVF. Jag vill inte spilla någon tid nu. Har försökt ett år, haft ett MA i somras. Jag har påbörjat en utredning privat, men har inte fått svar på mitt AMH-prov ännu. Men vill vara redo att försöka allt nu.
    I mitt landsting får jag inte hjälp via vårdgarantin (är enligt deras regler för gammal), fyller snart 39.

    Om man vill testa själv, vad ska man leta efter för koncentrat. Finns det någon leverantör som är bättre. Jag har kollat lite på ebay där de säljer de som kosttillskott.  


  • Kvinna72
    Älva1973 skrev 2012-12-05 19:04:49 följande:
    Hej, jag nyligen snubblat över och läst lite om DHEA. Känner mig sugen att börja ta det inför eventuell IVF. Jag vill inte spilla någon tid nu. Har försökt ett år, haft ett MA i somras. Jag har påbörjat en utredning privat, men har inte fått svar på mitt AMH-prov ännu. Men vill vara redo att försöka allt nu.
    I mitt landsting får jag inte hjälp via vårdgarantin (är enligt deras regler för gammal), fyller snart 39.

    Om man vill testa själv, vad ska man leta efter för koncentrat. Finns det någon leverantör som är bättre. Jag har kollat lite på ebay där de säljer de som kosttillskott.  

    Hej Älva 1973,
    kolla in denna sida:  http://www.dhea.com/home.php här har jag beställt en lite dhea ifrån. Först började jag med en burk som jag köpte från en tjej här på FL sedan köpte jag mera ifrån dhea.com. Detta var exakt samma som hon köpte genom en klinik i NYC. Jag har tagit dhea nu i 5 månader och har precis gjort ett uppehåll. Jag ska imorgon ta lite prover och bl.a dhea-s värde, detta önskar jag att jag tagit tidigare men IVF kliniken jag gick på är inte intresserade av dhea och jag själv visste inget om det då. Nu har jag läst på lite och gjort ett ivf uppehåll, kanske blir det ett nytt efter nyår efter jag har tagit dhea på eget bevåg.
    Det finns några bra trådar här på FL som jag kan rekommendera (mycket bra tips och info om diverse):
    1. Tips om dhea
    2. Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
    3. IVF för oss som snart är 40år. Våra chanser?

    Lycka till med allt!

    Kram          
  • Älva1973
    Kvinna72 skrev 2012-12-06 21:48:08 följande:

    Hej Älva 1973,
    kolla in denna sida:  www.dhea.com/home.php här har jag beställt en lite dhea ifrån. Först började jag med en burk som jag köpte från en tjej här på FL sedan köpte jag mera ifrån dhea.com. Detta var exakt samma som hon köpte genom en klinik i NYC. Jag har tagit dhea nu i 5 månader och har precis gjort ett uppehåll. Jag ska imorgon ta lite prover och bl.a dhea-s värde, detta önskar jag att jag tagit tidigare men IVF kliniken jag gick på är inte intresserade av dhea och jag själv visste inget om det då. Nu har jag läst på lite och gjort ett ivf uppehåll, kanske blir det ett nytt efter nyår efter jag har tagit dhea på eget bevåg.
    Det finns några bra trådar här på FL som jag kan rekommendera (mycket bra tips och info om diverse):
    1. Tips om dhea
    2. Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
    3. IVF för oss som snart är 40år. Våra chanser?

    Lycka till med allt!

    Kram          
    Tack så jättemycket för ditt svar. Har sett någon av trådarna men inte skrivit i dem. Kanske tittar in där och säger hej. Lägger i alla fall trådarna i favoriter. Jag är ganska ny på det här med IVF, vi har precis bestämt oss för att prova på det för att kanske snabba på bebisbaket. Nästa vecka på fredag får jag svaret på mitt AMH-värde, är så nervös.
    Kram! 
  • Tilda76

    Hej! Jag ska på utredning i Aten men har redan blivit rekommenderad DHEA. Jag behöver dock få det utskrivet i Sverige. Hur gick det till när du kontaktade Falun? Bor du nära och därför var det naturligt att välja dem? Jag bor i Skåne och IVF i Falun är lite krångligt men verkar som de är de enda som ligger i framkant vad gäller detta!

  • Tilda76

    Tillägg: jag är 36 men är tillhör nog de som kommer i ett för tidigt klimakterium så då kanske man kan räknas till gruppen som
    Behöver dhea?

Svar på tråden Jag blev gravid med DHEA (Prasteron)