• Neko

Vad är skillnaden på särskola och träningsskola? Var passar vår son in?

Det är så svårt att få någon överblick tycker jag. Jag vet att särskolan följer läroplanen för vanliga skolan meda träningsskolan har andra ämnen men förutom det verkar de ganska lika. Taxiservice, små klasser med mycket lärarstöd, smartboard, extra talundervisning och så vidare. Vi håller på och väljer (eller vad man ska kalla det) skola för vår son nu och det känns som att han är någonstans i mitten.

Han har autism med förmodad lätt utvecklingsstörning men har varit svår att testa så ingen av diagnoserna är helt säker. Hans största problem är spåket. Upp till 4 års ålder hade han ett ordförråd med endast 5 ord som han kunde säga och förstå, och när han lärde sig ett nytt försvann ett gammalt. Nu har han fått intensiv beteendeterapi i lite över ett år och ordförrådet har ökat till ca 120 ord. Han kommunicerar annars med charader och kroppspråk och är väldigt öppen, nyfiken och social. Väldigt perceptivt stark och har lätt att få vänner. Fysiskt sätt så har han lite små egenheter  som att vifta med armarna när han blir exalterad och går på tå, annars som vanligt. Han är väldigt förtjust i tekniska grejer och älskar sin ipad. När han vill veta något som vi inte kan förstå hur han menar så använder han youtube för att hitta information. Han söker med den med hjälp av ´liknande´ filmklipp, på så sätt hittar han vad som helst snabbt och vi vet inte riktigt hur han lyckas. Tex när han fått en transformer som han inte visste hur han skulle vika ihop så gick han från att titta på barn som lekte i bollhav till att hitta en instruktionsvideo med precis den transformern på youtube på någon minut.

Vi känner att träningsskolan är lite som förskolan/intensiva beteendeerapin han har fått och är rädda att han inte kommer utvecklas så mycket där. Fick titta på lite material de jobbade med, tex sortering av saker med olika färger, memory etc och sånt är väldigt lätt för honom. På särskolan lär de mer in läsning och matte och det är ju ett snäpp svårare men samtidigt verkar det vara låg individuell takt där man fokuserar på en siffra eller bokstav i taget och vi känner att det vore nog mer utvecklande men att det svåra där är språket.

Känns som att han är mittemellan. Vad tror ni blir bäst?

• Svar på tråden Vad är skillnaden på särskola och träningsskola? Var passar vår son in?
  • JECJ

På många särskolor finns det en autismgrupp. Vi har det på vår gymnasiesärskola. Både träningsskolan och särskolan individualiserar undervisningen. I särskoleklassen finns det inte samma resurser när det gäller personal så det krävs att han är lite mer självgående än det krävs i träningsskolan.
    Men eftersom att han har lindrig utvecklingsstörning (antagligen) så tycker jag definitivt att du ska börja i särskoleklass och om han inte fixar det så kan ni alltid byta.
    Språket kanske kommer med åldern. Maila mig gärna om du har frågor, jag är en väldigt ärlig lärare i särskolan :)

• Neko

Tack så mycket för ditt svar, det låter väldigt bra det du skriver och vi lutar nog mer åt särskolan. Du skriver dock att man måste vara lite mer självgående, vad innebär det rent praktiskt? =) Vad för saker bör man klara av som man får hjälp med på träningsskolan? Vill du hellre att jag skickar ett privatmeddelande än skriver här?

• Busbellan

Här där vi bor är det egentligen ingen praktisk skillnad på särskolan och träningsskolan. Min son med autism och måttlig utv.störning går i en grupp med tre barn där en läser efter grundsärskolans läroplan och min son och en till läser efter träningsskolan

Mamma till Nora, August och Ella
  • Maria R

Jag har fått för mig att skillnaden på sär och träningskola är att träningskola är till för dem som inte "klarar av" särskola dvs men behöver mer stöd och hjälp än vad särskolan kan erbjuda. Det borde ju vara upp till någon annan än föräldrar (skolpersonal) att bedöma vart ditt barn kan få bäst hjälp.

• My opinion

Hej. Jag hittade denna sida som förklarar skillnaden www.partille.se/sv/Invanarservice/barn-och-utbildning/Grundskolor/Grundskolor/Ojersjo/Sarskolan/Fragor-och-svar-om-sarskolan/ Oavsett vilken skolform inklusive vanlig grundskoleplan så behöver den vara anpassad för st din son har autism. Det är alltså inte så att träningsskola eller särskolan skiljer sig i lämplighet för autistiska barn. Särskolan är t.ex bara öppen för barn med utvecklingsstörning, två barn med samma grad av autism men där den ena inte har en utvecklingsstörning så har bara den ena rätt till särskola. Däremot har båda rätt till undervisning anpassad för deras autism. Man kan nog tänka så att det är skillnad mellan vad man kan lära sig (= träningsskola, särskola, grundskola) och hur man kan lära sig (= autismanpassad skola) Det är alltså viktigt att barnet får den hjälp som behövs för handikappet autism så att man inte får en utbildning på för låg nivå bara för att sättet man undervisar på inte är anpassat. Autistiska barn behöver t.ex. Ofta mindre grupper men det nedbär ju inte att bara för att man har mindre grupp i träningspassen så är den rätt utan då måste man ju ge barnet en mindre grupp som undervisas på rätt nivå.

• UnikFamilj

Om utvecklingsstörningsdiagnosen är osäker (vilket de ju ofta är) så skulle jag säga vanlig grundskola men med assistent full tid och anpassad studiegång. Han har rätt till det stöd han behöver där med, och kan ju mycket väl komma igång med sin utveckling i stort när språket kommer igång. Funkar det inte bra, är det nog lättare att byta från grundskola till särskola än tvärtom. Träningsskola kan jag inte se vara ett alternativ för ett barn med lindrig utvecklingsstörning heller..? Eller funkar det så olika på olika ställen..? Valen nu påverkar ju hela framtiden, jag skulle inte vara beredd att besluta om särskola så tidigt om inte bedömningen kändes säker.

Svar på tråden Vad är skillnaden på särskola och träningsskola? Var passar vår son in?