• Inorr02

överklaga en tenta?

Någon som har erfarnhet av att överklaga ett tentna ?

Brukar det vara nån ide att överklaga?

Jag har kugga med 2p och på en fåga står det varken rätt eller fel men fick inge p på den alls. Är det värt att överklaga då i hopp om att få 2p till ev g?

• Svar på tråden överklaga en tenta?
  • Kjellgren

Fast om du inte svarat rätt så får du väl inga poäng? Det brukar inte delas ut tröstpoäng för tappert försök.

• Bevabus

Jag har aldrig överklagat, men om läraren har missat en fråga så är det ju självklart att du ska påpeka det för denna! Du kanske inte ens behöver lämna in en överklagan, börja bara med att mejla läraren så att den inser sitt misstag

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Inorr02
    Kjellgren skrev 2012-11-30 15:14:08 följande:
    Fast om du inte svarat rätt så får du väl inga poäng? Det brukar inte delas ut tröstpoäng för tappert försök.

Nää de är inte de jag menar men i komentarn på frågan så står det varke rätt eller fel och jag vet att jag har skrivigt rätt till viss del så nån p borde jag få på den frågan. 
  • Philippa
    Inorr02 skrev 2012-11-30 15:18:02 följande:

Nää de är inte de jag menar men i komentarn på frågan så står det varke rätt eller fel och jag vet att jag har skrivigt rätt till viss del så nån p borde jag få på den frågan. 

Ta det med läraren i första hand....
  • Inorr02

har gjort  båda så nu bara vänta och se förberda sig på omtenta i alla fall.

skulle bara vara intresant att höra av någon som har överklagat 

• gavagai

Överklaga tror jag inte att man kan göra, men man kan ju begära omprövning så som du har gjort. Jag antar att du inte hämtat ut tentan då? för har du gjort det så blir det ju väldigt svårt att bevisa att du inte skrivit dit det där svaret i efterhand, även om det skulle visa sig vara rätt.

• kvs

Du har ju inget att förlora på att be examinatorn ta en extra titt på tentan. Det brukar kunna vara en bra idé att dyka upp på visningen då det alltid är lite svårare att neka öga mot öga, men det är väldigt få lärare som går ut med målsättningen att kugga dig så det kan nog gå bra ändå (om du nu har ett case).

• Inorr02
    gavagai skrev 2012-12-03 18:44:05 följande:
    Överklaga tror jag inte att man kan göra, men man kan ju begära omprövning så som du har gjort. Jag antar att du inte hämtat ut tentan då? för har du gjort det så blir det ju väldigt svårt att bevisa att du inte skrivit dit det där svaret i efterhand, även om det skulle visa sig vara rätt.

nä har inte hämta ut den
  • Inorr02
    kvs skrev 2012-12-03 18:48:52 följande:
    Du har ju inget att förlora på att be examinatorn ta en extra titt på tentan. Det brukar kunna vara en bra idé att dyka upp på visningen då det alltid är lite svårare att neka öga mot öga, men det är väldigt få lärare som går ut med målsättningen att kugga dig så det kan nog gå bra ändå (om du nu har ett case).

hur vet man när examinatorn ska kolla på den ingen?
  • kvs
    Inorr02 skrev 2012-12-03 19:20:54 följande:

hur vet man när examinatorn ska kolla på den ingen?
    Jag antar att det är lite olika på olika lärosäten, men det brukar framgå  t ex på kurshemsidan när tentan visas. Om du gör det någon annan tid så varierar det nog beroende på hur mycket examinatorn har att göra.
Svar på tråden överklaga en tenta?