Sonrise metoden!!
Jag läser just nu lite allt om sonrise metoden och det verkar väldigt bra. någon här som behandlar sitt barn med sonrise?? Om ja hur funkar metoden för er? Om ni har valt att jobba med annan metod: Varför valde ni bort sonrise??
Jag läser just nu lite allt om sonrise metoden och det verkar väldigt bra. någon här som behandlar sitt barn med sonrise?? Om ja hur funkar metoden för er? Om ni har valt att jobba med annan metod: Varför valde ni bort sonrise??
Hej Sabiha, vi har jobbat inspirerat av son-rise under lång tid med vår son som är 17 idag och har bara positiva erfarenheter. Är det något speciellt du vill veta mer om?
hej nilsfar, vad kul att hitta nån som har jobbat med sonrise. jag har inboxat dig.
Förlåt att jag hoppar in och frågar:
jag har en son på 3 1/2 år som har autism,han utvecklades normalt tills han va 2 år,sen tappade han talet och gick bakåt i utvecklingen och slutade äta.
Går på habben med honom,men har sagt att vi inte tänker köra IBT med honom eftersom jag tror det blir svårt då vi har två små till på 2,9 år och 7 mån och jag orkar helt enkelt inte.
Läst väldigt lite om sonrise och undrar hur det skiljer sig från IBT...är det lika inrutat som IBT...
vill hitta någon metod som funkar och som jag orkar..känns som jag bara låter dagarna gå och jag gör inget..visst jobbar vi korta stunder hemma när han som snart är 3 är på förskolan,men jag vill mer och se mer resultat..
Kortfattat kan man säga att sonrise går ut på att engagera sig i det barnet gillar att göra. När man gör det blir det mer kontakt och samspel. samspel som man kan utnyttja till att lägga in lärande/utveckling i det man gör, som en del i leken.
Ganska likt hur man gör när man leker med "vanliga" barn. Det handlar mycket om att kul tillsammans, det är då man utvecklar samspel och kommunikation
Det finns en grupp FB , son-rise sverige. Du kan också läsa mer på www.son-rise.org.
Fråga gärna om du undrar om något.
son-rise och ibt är två olika metoder men det gemensamma är att man tränar intensivt dvs man strävar efter kl 9-17 per dag med sonrise och minst 25 tim per vecka med ibt. det viktiga är träna dem oavsett metod. båda metoderna går ut på att träna en mot en men eftersom du har 3 barn så är det ju omöjligt att du ska klara det ensamt men vad jag vet så får du hjälp från habben som ex assistenter som kan träna med honom. lss lagen som gäller. om du inte har en egen lösning borde du tacka ja till ibt:n. heller nåt en inget tänker jag då.. lycka till och styrke kramar
Det finns olika nivåer på hur mycket man jobbar med son-rise. Här är ett dokument som beskriver några olika "typfall":
www.autismtreatmentcenter.org/media/pdf/son-rise-program-treatment-options.pdf
nilsfar: tack för länken det hade jag faktiskt missat trots allt jag vart på deras hemsida 100 ggr :)
Det är ju många som bara tar in sonrisetänket i vardagen. Det finns hur många tillfällen som helst till utveckling i barnens vardag.
Jag har svårt för detta med att inte låta tv:n stå på..min son älskar barnprogram...och jag tycker det är skönt att ha den på,speciellt när man också har två små till att ta hand om..nu är ju han som snart är 3 år på förskolan 15 timmar i veckan..
bebis maj 12: Men förskolan måste kunna ställa upp och ge din son mer träning. Min son fick dispens och gå förskola 35 timmar per vecka när jag var hemma med hans lillebror. Av dessa timmar fic han träning ca 25 timmar per vecka. Han hade heltidsresurs och hans tränare fick träffa handledare i IBT varje vecka till varannan vecka i tre års tid. Under de åren som sonen fick träning utvecklades han från att inte ha kommunicerat och lekt annat än att snurra på sina leksaker till att få ett normalt (till och med över genomsnittet) språk och en hel reportar av lekar. Han började härma andra barn spontant och började till sist att leka med dem. Idag är han sex år gammal och på ett sätt den mest sociala av mina barn. Han är jätteintresserad av andra människor. Sedan har han ju givetvis kvar en del problem med flexibilitet och man behöver hela tiden att förbereda honom på vad som komma skall. Utan förskolans hjälp hade vi inte kunnat hjälpa honom lika bra. Tyvärr hjälper hab inte till med handledning i son rise eller floortime så vi valde IBT. Det har funkat bra ändå. Vi har dock jobbat mycket med att använda sonens intressen i träningen. Detta höjer motivationen. Han lärde sig tex. läsa som fyraåring bla. genom att jag skrev små sagor som handlade om hans specialintressen.
Min son som är 3 1/2 som har autism går inte förskolan än,det har gått jätte trögt att skola in honom. Han har blivit beviljad 8 timmars resur i veckan. Min son har inget problem med att vara med andra barn,han deltar dock inte så mycket i lekar,annat än när han och hans bror jagar varann eller hoppar i sängen eller studsmattan om sommaren. Han pratar inte särskilt mycket,mest mamma och pappa samt kortare stavelser som vi vet vad det betyder. Han visar dock vad han vill med att peka eller ta våran hand och visa. Han leker med leksaker och har inga direkt favorit föremål utan det varierar från dag till dag.
då kan resursen träna honom hemma i ett rum
Du menar att hans resurs som han ska ha på dagis ska komma hem hit? Det tror jag inte dagis går med på...för det är väl kommunen som godkänt resursen för att han ska ha resursen på förskolan..eller? Han har väl i te fått resursen via HAB ?
jag menade eftersom han inte går på dagis så ofta borde ni genom habben få en assistent hem istället och det måste du prata med dem. resursen på dagis är vad jag vet iallafall:) dagis anställer nån och skickar denne på utbildning hos habben och dagis får sina pengar från kommunens resursenhet . Nu är det så att min son inte har nån diagnos ännu så jag vet inte riktigt hur det monopolet fungerar exakt. men här på fl finns många erfarna förälder som du kan prata med tex nilsfar, unikfamilj eller kaffemamman.
vad jag har förstått i det stora hela alla kämpar och tjatar till sig de rättigheterna som deras barn redan har har rätt till dvs man drabbas dubbelt som föräldrar.
Hab bistår inte med några assistenter. Då får man söka PA eller annan LSS-insats hos kommunen. Och det är inte säkert att dagis får några pengar för resurs från kommunen, ibland får dagis ta från egen ficka.
Förr fanns det ju sk. resursdagis, med hög personltäthet och små grupper. Den typen av verksamhet skulle kanske passas bättre för endel av våra barn. Men jag antar att dessa dagis inte existerar längre. Det ska ju dras in på allting som kostar lite extra.
skumboll: vad är pa? personlig assistent antar jag:) de kan väl inte neka den lagliga rätten som barnen har!!!
sabiha; Ja precis, personlig assistent! Om du syftar på resurspengar så är det inte alltid så lätt som det låter, jag har bittert fått erfara.