• scrapparlotta

Torr hud nu på vintern....som kliar!!!

Är det bara jag och min dotter som har extrem torr hud nu på vintern och som kliar så vi blir tokiga? Det kliar på i stort sett hela kroppen....varför och vad kan vi göra mot det? Vi smörjar oss nästan varje dag med bodylotion, men ändå så kliar det..... Och det är bara nu på vintern det blir så....blir tokig!!

• Svar på tråden Torr hud nu på vintern....som kliar!!!
  • Ano Nymast

Vad smörjer du med?
    Decubal, nivea eller locobase kan du prova och se om det blir bättre.

• baranyfiken

Har ni provat att använda duscholja istället för duschcreme, tvål el liknande? Det brukar hjälpa mig på vintern. När jag är riktigt torr smörjer jag också in mig med olja istället för lotion.

• Dulishious

Mina mamma hade seriösa exem på vintern, hon fick cortison-salva men det hjälpte inte.
    På något sätt kom hon över Coconut, Body Butter från The Body shop, testade och DET hjälpte.

Så det är vad jag rekomenderar :)

Kostar ju omkr 160-180 kr per burk, men det räcker LÄÄÄNGE :)

• Joico

Använd olja i duschen - t.ex dusch- och badolja eller mandelolja. Smörj huden med en fet, lugnande hudkräm - t.ex A-derma Exomega. Dyr men värt det!

• pigglet

Nu använder vi bara duscholja. Torkar inte ut huden på samma sätt som tvål gör... Köper en oparfymerad på apoteket.
    Och så förstås att man inte duschar så ofta. Och inte så varmt eller länge heller. 

• Stjärnstoft

Jag och barnen har samma problem. Body shops bodybutter hjälper oss jättebra. Vi kör den med oliv. Dyr men jättedryg.

• scrapparlotta

Jag har en lotion från hth....kanske inte är så bra.

Duscholja, det har vi aldrig haft. Finns på apoteket?? Då ska jag in och köpa det imorgon. Min dotter (är 8 år) duschar bara två gånger i veckan....man jag bara måste duscha varje dag. Får panik om jag inte duschar varje dag....så det måste jag...

Bodybutter, det låter bra. Ska försöka få tag på det....Eller nån annan av dom ni föreslår. Vilken är bäst tror ni? 

• Joico
    scrapparlotta skrev 2012-11-30 21:32:14 följande:

Duscholja, det har vi aldrig haft. Finns på apoteket?? Då ska jag in och köpa det imorgon. Min dotter (är 8 år) duschar bara två gånger i veckan....man jag bara måste duscha varje dag. Får panik om jag inte duschar varje dag....så det måste jag...

Bodybutter, det låter bra. Ska försöka få tag på det....Eller nån annan av dom ni föreslår. Vilken är bäst tror ni? 
    Jag använder Apotekets dusch- och badolja. Vit och röd, rund flaska med pump, oparfymerad. Jag tycker den är kanon  

Ja jag röstar ju på A-derma iaf, den är som sagt rätt dyr... finns i tre varianter, en lotion (den "lättaste"), en kräm och en balm (fetast). Jag kör på krämen. 
  • Heranell

HTH tycker jag är oslagbart bäst mot torr hud, men på vintern räcker den inte riktigt till... jag brukar ta lite barnolja i händerna när jag ff är blöt efter duschen och smörja runt och sen lufttorka...

• Dulishious
    scrapparlotta skrev 2012-11-30 21:32:14 följande:

Som jag sa, min mamma hade svåra exem och det enda som hjälpte var body butter. Prata med dem på The body shop så hjälper de dig, de olika dofterna har lite olika egenskaper.

Oliv och kokosnöt är för torr hud

Jordgubb och papaya för normal, det står på burken också :)
  • scrapparlotta
    Dulishious skrev 2012-11-30 21:38:27 följande:
    Som jag sa, min mamma hade svåra exem och det enda som hjälpte var body butter. Prata med dem på The body shop så hjälper de dig, de olika dofterna har lite olika egenskaper.

Oliv och kokosnöt är för torr hud

Jordgubb och papaya för normal, det står på burken också :)
    Jag har tyärr ingen body shop i närheten, så det får bli att jag köper på nätet. Kokosnöt, det låter som om det skulle lukta väldigt sött. Oliv, luktar den skarpt?
  • Dulishious
    scrapparlotta skrev 2012-11-30 21:41:29 följande:
    Jag har tyärr ingen body shop i närheten, så det får bli att jag köper på nätet. Kokosnöt, det låter som om det skulle lukta väldigt sött. Oliv, luktar den skarpt?
    Jag tycker inte så mycket om Oliv, men det är ju just för att den inte doftar så sött ;)
    Jag tyckte inte att den luktade så mycket alls :)
  • scrapparlotta
    Dulishious skrev 2012-11-30 21:47:16 följande:
    Jag tycker inte så mycket om Oliv, men det är ju just för att den inte doftar så sött ;)
    Jag tyckte inte att den luktade så mycket alls :)
    Men då tror jag oliv skulle passa så mycket bättre :)
  • EmeliF

Min pojkvän blir torr som fnöske på vintern (och är väldigt känslig mot parfymer i lotioner och annat) men det har blivit mycket bättre nu då han använder duscholja (Eucerin) istället för tvål och smörjer sig med Decubal. Båda köps på apotek.

• Flower

Jag använder Aloevera när jag har råd.
    Annars Miniderm pump som är superbra.
    Decubal nu senaste kräm som fungerar utmärkt och dryg till hela familjen.

Svar på tråden Torr hud nu på vintern....som kliar!!!