Tips på potträning
Vill ha lite tips på potträning
Vill ha lite tips på potträning
Hur gammalt är barnet och har han/hon själv visat intresse? Min kille är 21 månader och blöjfri natt och dag, men vi har kört EC sen han var baby så blir ju annorlunda än om man börjar senare. Men jag tror i alla fall på att ha toalett/potta lätt tillgängligt, låta barnet gå utan blöja och köp in många par med trosor/kalsonger. Absolut ingen negativitet när kiss/bajs inte kommer i pottan. Vi har också försökt att inte knyta någon form för prestation till kiss/bajs, men mer kommenterat att nu kissade du på pottan, vad skönt. Och så är det ju spännande att få spola toaletten efter man gjort något där t.ex. Jag tror att för mycket belöningssytem runt själva pott-träningen kan föra till för mycket prestationspress.
Hur gammalt är barnet? Vi har erbjudit toaletten sedan sonen var 6 månader, nu är han 14 månader och blöjfri när vi är hemma. Visst kommer det kiss i byxorna ibland, men jag låter honom hellre springa runt utan blöja, och tvättar upp några par byxor på kvällen, än stänger in honom i blöja dygnet runt i flera år. Vi har gjort toaletten till något vardagligt och naturligt, och sonen har rätt bra koll på när han kissar och bajsar, det går framåt hela tiden. Så jag kan verkligen tipsa om att ha barnet blöjfritt, oavsett ålder, så att det får känna hur det känns när kisset och bajset kommer, samt rutinpotta.
Just det, jag blir aldrig arg eller irriterad om kisset kommer i byxorna, på golvet eller t.o.m på mig. Säger bara "oj, nu kissar du, kom så går vi på toaletten". Tror också att det är viktigt med att inte skapa en massa prestation kring att gå på pottan/toaletten. När sonen kissar och bajsar i toan säger jag helt enkelt "kolla, det kom kiss/bajs i toan, det var ju trevligt" eller nåt liknande. Sonen är väldigt intresserad av vad han gör ifrån sig, kollar ofta ner i toan och ger ifrån sig ett förtjust ljud.
Min unge gillar/gillade i och för sig uppmuntran när han kissar på toa. Tror det där är lite olika faktiskt. Att säga att det var bra att kisset kom i toaletten behöver inte innebära att barnet får prestationsångest.
Man får nog känna av det där.
Mitt tips är också att låta barnet gå utan blöja så mycket som möjligt.