• Zanzie

Kraftigt avslag

Hej!

Min andra dotter föddes för 15 dagar sedan och redan från början har jag reagerat på att jag tyckte att jag blödde mycket. Efter en dryg vecka lugnade det sig lite, men idag har jag haft tre riktigt kraftiga blödningar. Den första blödde igenom en vanlig binda och ut i sängen på några minuter. De övriga har varit så att bindan klarat det, eftersom jag gick och bytte så snart jag kände att blodet började rinna.

Blodet är mörkrött till svart. Mellan blödningsepisoderna blöder jag ganska måttligt.

Min livmoder är undersökt med ultraljud för en vecka sedan av andra skäl och då såg allt bra ut.

Låter det här normalt i era öron? Eller bör jag tvinga mig till gyn igen?

• Svar på tråden Kraftigt avslag
  • Philippa

Jag hade ringt akutgyn för rådfrågning....

• Vendelsö

Jag tycker du ska kontakta gynakuten. Enligt vad jag förstått ska man inte normalt ha så rikliga blödningar av färskt blod efter så pass lång tid. kan det vara en infektion eller någon del av moderkakan som inte kommit ut? Kolla upp det för säkerhets skull, tycker jag.

• Coyote

Alla blöder ju olika mycket, men ring gyn och fråga vad de tycker. Antagligen är det helt normalt, men för säkerhets skull...

• Mother of 4

Jag blödde så mycket förra förlossningen, kom också ut stora klumpar med koagel. Hade tvillingar då så antar att det var stora sår. Blödde 10 veckor.

Denna gång blödde jag knappt en vecka.

• MaryCaroline

Låter ju ungefär som att såret var på väg att läka men gick upp igen... Eller nåt... Jag blödde rikligt i ett par dagar, sedan avtog det och blödde mindre och mindre med tiden... Sedan upphörde blödningarna, men sedan har det blött lite grann då och då, men ganska minimalt om man jämför med början av avslaget... Det är nog ingen fara då. Men om jag var som du och blödde så där mycket hade jag nog kollat upp det för egen skull.

• Zanzie

Tack för svaren!

Ni har så klart rätt att jag bör prata med gyn, så jag ringde 1177 för att fråga (här blir man alltid kopplad till dem först). Där svarade en barsk sjuksköterska att jag ansträngt mig för mycket och ska ligga i sängen och ta det lugnt. Jag är inte helt övertygad om hennes analys och känner nog egentligen att någon borde titta på det igen, för att blöda igenom en binda och lämna stora fläckar i sängen på några minuter över två veckor efter förlossningen känns inte helt normalt. Det var det där tempot på blodet att jag först trodde att jag kissade på mig.

Det är bara det att jag har tagit upp att jag inte tycker att mina blödningar är normala säkert 10 gånger med barnmorskorna på sjukhuset och dessutom behövt åka in akut flera gånger och blivit inlagd för mjölkstockning (vilket jag inte ens visste att man kunde bli inlagd på sjukhus för....) och då undersökte de mig för livmoderinfektion. Totalt sett har vi haft 4 dagar utan att vara på sjukhuset sedan hon föddes, så jag är så innerligt trött både på att vara på sjukhus och på att tjata om blödningen. Eftersom den kommer som plötsliga störtblödningar har det dessutom sett ut som en normal blödningsmängd varje gång de undersökt, även om det var en vecka sen sist.

Idag har jag tack och lov inte haft några fler störtblödningar, men kommer fler ska jag nog åka in akut i alla fall. Annars tror jag att jag ber min vanliga gyn om en akuttid på måndag, för att dels få träffa någon som känner mig och vet att jag brukar mena vad jag säger och dels slippa akuten en gång till...

• Coyote

Det låter klokt tycker jag! Om inte annat så är det ju inte helt bra för kroppen att blöda så mycket, så att få ett hb kollat kan ju vara på sin plats också.

• MaryCaroline

Ja det bör verkligen kollas. Lyssna aldrig på 1177, de är inkompetenta och ger ofta felaktiga råd. De säger också alltid "det är normalt"...

• Sixxty

Vad bra att du kollar upp det. Jag råkade ut för ungefär samma sak efter min första förlossning. En störtblödning som upphörde efter en stund. Fick komma in akut och man såg en bit moderkaka som inte kommit ut. Efter läkemedel utan att jag blödde mer gjordes ett ul ev en av överläkarna på gyn där han sa att allt såg ok ut. Två veckor senare kom en störtblödning till som gav sig spontant. Då blev jag skrapad och de hittade en 6x6 cm stor bit moderkaka.

Svar på tråden Kraftigt avslag