• Anonym

oregelbunden mens

Jag vet inte om min fråga passar bra här men jag provar...

Jag är en tjej på 31 år och vill ha barn de närmaste åren. Jag har haft väldigt oregelbunden mens sen tonåren. Kommer ihåg en gång när jag var 15-16 år så försvann min mens i 5 månader!! Annars har det varierat väldigt mycket, oftast är menscykeln 30-40 dagar. Men ibland har det även hänt att det varit 45-50 dagar och då kommer väldigt mycket blod och då gör det ont som fan, som om någon skär med kniv min livmoder. Ibland har jag fått blödningar efter bara 14-20 dagar, vet iofs inte om det bara är mellanblödningar, jag räknade det iaf som vanlig mens, då det brukar vara 5-8 dagar och riktigt blod, dock inte lika mycket som i vanliga fall.

Jag har läst massa saker på nätet och nu är jag så orolig att jag sitter och gråter. Läste nyss att man kan ha mens även när man inte har ägglossning.

Det är också en annan sak, oftast så finns blod bara på vänstra sidan (använder bindor), kan det betyda att högra äggstocken inte fungerar?

Någon som haft liknande besvär och lyckats bli gravid?

• Svar på tråden oregelbunden mens
  • Pimpinellan

Oregelbuneen mens kan försvåra att bli gravid,men det hänger ju på om och hur ofta man har äl och vad som ligger bakom den oregelbunda ägglossningen. Blöder gör man även om äl uteblivit för mens är helt enkelt bara gammal slemhinna som lossnar och kommer ut. Har inget med vilken sida man ägglossat hur mensen ser ut eller hamnar. Ägget är inte ens kvar när mensen kommer. När du väl ska börja försöka bli gravid tycker jag du ska söka hjälp ganska fort ifall du t.e.x skulle ha PCO. Det är en "bra" diagnos såvida att den är enklast att åtgärda med pergotime eller sprutor.

Ge nu inte upp eller misströsta innan du ens försökt! Solig

Svar på tråden oregelbunden mens