• Anonym (pol)

Rapporterar förskolan till akassan?

Jag har nyligen blivit arbetslös och precis, idag faktiskt, fått ett beslut på beviljad akassa. Det innebär ju (oavsett akassa eller ej) att min son får gå 15 h/vecka på förskolan, vilket så också var planen. Men så ringer mitt gamla jobb idag och erbjuder mig extrajobb under december månad och att detta då skulle betalas svart. Då det bara gäller december och är på deltid så känner jag att det är okej. Jag skulle ju kunna jobba under de femton timmar sonen är på förskolan. Men så tänkte jag att det hade varit bra med ännu mera extrapengar och funderar på att säga till dagis att jag behöver mer tid då jag fått ett extrajobb. Det skulle då betyda att jag kan jobba mer än de tänkta femton timmarna per vecka! Så jag undrar helt enkelt om det finns någon risk att förskolan tar reda på vilken akassa jag tillhör eller om det möjligtvis går åt andra hållet - att akassan kontaktar förskolan?

• Svar på tråden Rapporterar förskolan till akassan?
  • Coyote

Förskolan tar inte reda på något om din a-kassa, men du menar alltså att du kommer både jobba och stämpla samtidigt? Det kommer ju komma fram och då blir du återbetalningsskyldig. Men förskolan lägger sig inte i det, förstås.

• Som snö

Coyote: Hur menar du att det kommet att komma fram om inte dagis säger något?

• Coyote

Missade att det skulle betalas svart. Men om du behöver fler timmar på förskolan måste du visa upp ett arbetsgivarintyg, vilket kanske kan bli svårt då?

• Svårtmednick

Grattis ytterligare en parasit i samhället... Hoppas du blir påkommen, sen kan du ju fundera på vad som händer då.

• Anonym (pol)
    Coyote skrev 2012-12-01 04:41:07 följande:
    Missade att det skulle betalas svart. Men om du behöver fler timmar på förskolan måste du visa upp ett arbetsgivarintyg, vilket kanske kan bli svårt då?

Jag har aldrig, aldrig, under de fem år vi haft förskola (fem olika förskolor och fritids) behövt lämna ett arbetsgivarintyg eller annan handling som styrker arbete!
  • Som snö

Ts: Tre dagis här under ca fem års tid. Har aldrig visat något arbetgivarintyg jag heller.

• Anonym (Funkar)

Här har det alltid funkat. Aldrig nån som frågat efter arbetsgivarintyg. Går lika bra att ha barnen på dagis och jobba svart som att ha dom på dagis och vara hemma. Är aldrig nån som frågar!

• Anonym (pol)

Ingen som vet?

• skogstomte

Det enda akassan möjligen kollar mig veterligen är att du har tillgång till förskola eller annan barnomsorg. Sist jag sökte akassa var visserligen några år sedan men då fick man fylla i hur man löst barnomsorgen och telefonnummer dit. Men som sagt tror jag bara de bryr sig om att barnomsorg finns så att du står till arbetsmarknadens förfogande.

Du kan ju kryssa i förhindrad i kassakortet så att du inte får någon akassa de dagar du "jobbar svart" så gör du ett lagbrott mindre.  

• hallonpannkaka

Var bor du?
    Jag var helt säker på att Sthlm's kommun hade 30-timmarvecka för barn till arbetslösa men det stämde inte alls visade det sig. Vår förskola hade kollat upp det och vi får ha dottern där hur mycket vi vill. Bara ena föräldern som är arbetslös dock.

• Anonym (pol)
    skogstomte skrev 2012-12-01 22:14:54 följande:
    Det enda akassan möjligen kollar mig veterligen är att du har tillgång till förskola eller annan barnomsorg. Sist jag sökte akassa var visserligen några år sedan men då fick man fylla i hur man löst barnomsorgen och telefonnummer dit. Men som sagt tror jag bara de bryr sig om att barnomsorg finns så att du står till arbetsmarknadens förfogande. Du kan ju kryssa i förhindrad i kassakortet så att du inte får någon akassa de dagar du "jobbar svart" så gör du ett lagbrott mindre.  

Fast nu VILL jag ju ha både akassa och svarta pengar samtidigt. Självklart får jag ha mitt barn på förskola fler timmar än de femton om jag skulle få ett extrajobb, men jag vill ju inte att akassan kollar av med förskola hur många timmar han varit där. Eller vice versa, att förskolan kollar med akassan (hur de nu kan veta vilket akassa och ATT jag har akassa) om jag fått ersättning från dem de dagar jag dessutom sagt att jag jobbar extra.
  • Anonym (pol)
    hallonpannkaka skrev 2012-12-01 22:30:48 följande:
    Var bor du? Jag var helt säker på att Sthlm's kommun hade 30-timmarvecka för barn till arbetslösa men det stämde inte alls visade det sig. Vår förskola hade kollat upp det och vi får ha dottern där hur mycket vi vill. Bara ena föräldern som är arbetslös dock.

Arbete är ett fullt giltigt skäl att ha min son mer tider på förskolan, såklart. Nu handlade det inte OM jag skulle få ha honom fler timmar där eller inte utan om de, akassa och dagis, gör kontroller gentemot varandra.
  • elyse

Om förskolan misstänker att något är konstigt så kan de tipsa Barnomsorgsadministrationen och de kan då begära in arbetsgivarintyg från dig. Det är de som reglerar ditt barns tider på förskolan. Vilka kontakter de har i sin tur vet inte jag. 

• Coyote
    Anonym (pol) skrev 2012-12-01 22:49:09 följande:

Fast nu VILL jag ju ha både akassa och svarta pengar samtidigt. Självklart får jag ha mitt barn på förskola fler timmar än de femton om jag skulle få ett extrajobb, men jag vill ju inte att akassan kollar av med förskola hur många timmar han varit där. Eller vice versa, att förskolan kollar med akassan (hur de nu kan veta vilket akassa och ATT jag har akassa) om jag fått ersättning från dem de dagar jag dessutom sagt att jag jobbar extra.
    Förskolan kollar INTE av med a-kassan, om a-kassan själv ringer är jag väldigt tveksam till. Det är ju inte olagligt att ha barnet på förskolan fler timmar än vad som är lagstadgat ju. Så jag tror inte du behöver oroa dig egentligen.
  • Anonym (pol)
    MickeN1973 skrev 2012-12-02 12:25:58 följande:
    Tänk nu om det sitter skvallerkärringar på FL?

Klart det gör. Finns det dom som inte gör det här inne? Men kan inte se på vilket sätt det skulle stjälpa mig?
  • Som snö

Men på redigt? Skvallerkärringar? Vi är nog fan en del skvallergubbar också!!

Svar på tråden Rapporterar förskolan till akassan?