• Anonym (F)

Han kom hem full och kissade i sonens säng. Vad ska jag göra?

Det här är helt sjukt, ingenting sånt här har någonsint hänt förut. Alkohol har aldrig varit ett problem, varken jag eller min man dricker speciellt mycket, ett glas vin varannan månad kanske, och så på fest.

Igår var min man på fest. Jag är gravid och trött och ville inte följa med så jag stannade hemma. Mannen sa att det inte skulle bli sent eftersom vi har (HADE) planer idag. 

Vid 03.00 trillar han in. Så full att han inte kan gå rakt. "Okej", tänker jag, det blir väl 'roligare' än planerat och så ställer jag in planerna för morgondagen (idag) för att jag själv inte har sovit något, eftersom jag behövde släppa in min man som glömt nycklarna hemma.

Vi somnar och efter en kvart vaknar jag av att han går runt märkligt. Jag frågar vad han gör men han svarar inte. Han går in i badrummet och sedan ser jag att han går in i sonens rum. Jag kallar efter ett tag på honom och då kommer han, men han svarar fortfarande inte på tilltal.

Vi somnar typ om, men jag halvsover mest eftersom jag tycker mannen agerar konstigt. Efter en halvtimme eller så reser han sig och går runt i sovrummet och ställer sig på konstiga sätt. Jag frågar gång på gång vad han gör och han svamlar/ mumlar något om att han "ska pissa" jag frågar igen vad han håller på med och han ställer sig mot garderoben med ena handen och tar andra mot snoppen, som att han ska kissa, innan jag skriker på honom och han går in i badrummet igen.

Efter en kvart eller så kommer vår son in till oss, som vanlig. Min man har fortfarande inte kommit tillbaka från badrummet, utan somnat på golvet. Jag väcker honom genom att smälla i toalettlocket hård för jag vill INTE att min son ska se honom ligga där.

Mannen kommer in och lägger sig. Jag ligger klarvaken.

Imorse gick jag upp med sonen, trots att jag sovit kanske en kvart på hela natten och mår jätteilla pga graviditeten, ställer in de sista planerna för dagen och gör frukost till vår son. 

Och så går jag in och ska bädda i ordning i sonen säng, då märker jag att det är helt vått i sängen, och det luktar kiss. Jag frågar sonen om han har spillt eller kissat på sig, men han svarar nej, och jag ser och känner att hans pyjamas är helt torr. Dessutom är det vått i fotändan av täcket, den ändan som är närmast dörren.

Jag är alltså helt säker på att min man, min fullt normala man i 30-års åldern men ett ordentligt jobb och ett vanligt liv, har gått in och kissat i vår sons säng.

Nu sover han, men frågan är, hur FAN ska jag hantera det här? Han kommer säkert inte komma ihåg det, eller?

Och jag är så arg att jag kokar. Vår son är gammal nog att förstå en hel del och jag vill ju inte att han ska höra vad hans pappa har gjort.

Jag är arg, besviken och jävligt äcklad! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-01 15:56
    Det har löst sig nu. Han har otroligt dåligt samvete och har själv bestämt sig för att inte dricka på ett bra tag. Han har bett tusen gånger om ursäkt och skäms otroligt för sitt beteende.

Vi har inte bråkat och jag har inte skällt. Jag surade lite och förklarade vad som hänt och han blev chockad och sa att "om detta hade hänt någon annan hade jag sagt åt dem att söka hjälp!"

Sedan kramades vi och nu är allt bra. Sonen är lyckligt ovetandes om det hela, säng och sängkläder är rena och torra och jag har fått både presenter och en utlovad shopping-tur på Ikea som "förlåt att jag var ett fyllesvin".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-03 12:36
    Orkar inte riktigt läsa igenom allt, men det är intressant att läsa hur alla uppfattar det. Vissa saker kan jag dock svara på.

1. För mig var det otänkbart att låta kisset ligga i sängen tills min man vaknade. Och faktum var att jag var lite "rädd" att han inte sovit tillräckligt när vi gick upp på morgonen. Jag ville inte väcka honom, för att jag ville att han skulle vara helt nykter när han väl vaknade, så att vi kunde prata igenom det ordentligt.

Därför städade jag undan det. Själva städandet var en småsak jämfört med hela situationen.

2. Shoppingturen och presenterna var inte direkt relaterade till incidenten. Det var snarare så att min man fick otroligt dåligt samvete för att han betett sig oacceptabelt, och eftersom han inte kunde göra något ogjort, gjorde han det han kunde för att på något sätt be om ursäkt och få mig på bättre humör. Ingenting ursäktar det han gjort, och det vet han själv, med han ville väl försöka göra något snällt för att jag skulle bli glad.

Även sonen fick paket, kan jag tala om.

3. Han inser ju själv att det här inte är ett acceptabelt beteende och vill SJÄLV inte dricka på ett bra tag. Han gick själv och hällde ut den alkoholhaltiga glöggen vi hade hemma (jag är ju ändå gravid) och säger att "det kommer att ta ett bra tag innan jag ens vågar dricka en öl igen".

Någon undrade om han sökt hjälp, och det har han inte, men att inte dricka mer tycker jag är nog i den här situationen.

4. Någon undrade varför jag skrev om det när det inte är ett problem? Det förstår jag inte riktigt. Naturligtvis är det ett problem. Mannen kissade i sin sons säng - det är givetvis problematiskt. När jag startade tråden visste jag inte hur jag skulle hantera det. Men det löste sig genom mannens egna ånger och ångest och att jag hann tänka igenom det lite. Det är ett problem som kräver lösning, och lösningen just nu är att min man inte dricker alkohol.

5. Planerna ställde jag mycket riktigt in för att jag själv inte orkade efter den där natten. Jag är gravid och mycket trött redan som det är, och att inte sova och dessutom ligga på helspänn och undra vad maken ska göra härnäst tar otroligt mycket på krafterna. Jag hade inte orkat genomföra våra planer, tyvärr.

6. Min man skrattar verkligen inte bort det här. Han tycker att det är mycket allvarligt och har ångest över det som hänt. Jag tycker inte heller att det är något att "skratta bort". Vuxna män bör inte dricka så mycket att de beter sig såhär, och absolut inte när de är föräldrar. Men jag räknar kallt med att det var en engångsföreteelse så att han lärt sig att inte dricka på det där sättet. Jag räknar med det eftersom vi levt tillsammans i över 10 år och jag aldrig varit med om något liknande.

• Svar på tråden Han kom hem full och kissade i sonens säng. Vad ska jag göra?
  • Tonårsmamman1

Måste du hantera det, kan du inte bara ta det för vad det är, en fyllekväll? Om han inte gjort detta innan, och har ett så sunt förhållande till sprit som du skriver, så lär det ju inte upprepas.

Han kommer nog att må dåligt idag, så han kommer inte undan helt Flört 

• Knappamamma

När han vaknar låt honom ta hand om det själv, sysselsätt sonen med nåt annat så han inte ser vad som hänt

• E Maria

Oj.. Jag hade också vart arg.. Hade nog bara förklarat vad han gjort, att det är tur att sonen inte fattat, och att om han ska supa sig så full nån mer gång så får han sova hos nån annan alternativt i bilen.. Hade kanske inte gjort nån större grej än så.. Men du måste ju markera att beteendet inte är okej.. Du är gravid, ni har barn.. Han kan inte hålla på o hålla dig vaken o kissa på er son liksom.. Förhoppningsvis förstår han det själv..

• MrsC74

Men jag förstår inte riktigt problemet. Okej han blev full och kissade ner sig. Visst ofräsch men det har hänt och är inte hela världen. Han är ju ändå vuxen.
    Jag hade sagt att han var en snuskis men inte orda så mycket mer om det. Det har hänt en gång och alla kan göra misstag.

• Anonym (F)

Jag har naturligtvis redan bytt lakan och slängt in täcket i tvättmaskinen.

Jag är väldigt arg och besviken, och den känslan kommer inte bara att försvinna sådär.

Det kommer ju inte fungera att han går ut och festar på ett bra tag, jag kan inte ligga vaken och oroa mig för att det blir för mycket och upprepas.

Och hur fan kan man kissa i sin sons säng när sonen ligger där? Jag blir så jävla äcklad! 

Jag förstår inte hur jag ska kunna ta i min man igen efter den här äckliga uppvisningen.

Jag har också kommit hem full och somnat i badrummet, i duschen till och med, men det var nu flera år sedan och vid två tillfällen där sonen absolut inte var hemma. Om man vet att man ska hem till ett hus där barn finns, så dricker man sig väl inte redlös? 

• IsadorasMamma

Men herregud.
    En engångsföreteelse.
    Det går att skratta åt. Kanske inte idag när du är trött
    men iaf imorgon.

En riktig fylla med en knasig händelse.
    Guuud jag hade direkt lagt det i spararoligtminneattretasförbanken.

• Anonym (F)

Jo, jag kanske överreagerar för att jag är gravid och dessutom växte upp med en mamma som jag fick se full alldeles för många gånger.

Men detta vet ju min man, så jag tänker att han kan visa lite mer hänsyn.

Ska gå ut med sonen och köpa julpynt om en stund, kanske lugnar jag ner mig lite då.

Men jag känner mig så äcklad bara  

• IsadorasMamma
    Anonym (F) skrev 2012-12-01 11:53:20 följande:
    Jo, jag kanske överreagerar för att jag är gravid och dessutom växte upp med en mamma som jag fick se full alldeles för många gånger.

Men detta vet ju min man, så jag tänker att han kan visa lite mer hänsyn.

Ska gå ut med sonen och köpa julpynt om en stund, kanske lugnar jag ner mig lite då.

Men jag känner mig så äcklad bara  
    Ja så kan det ju vara.
    Men hänsyn.... du han har knappast tänkt att nu dricker jag så mycket att jag kissar i min sons säng
    innan han gjorde det.
    Du vet att detta inte tillhör vanligheterna och han är fortfarande samma person.
    Han förstår nog att detta inte är något han ska sträva efter att göra om även om du skrattar åt det :)
  • Millan83

Förstår inte riktigt reaktionerna här i tråden. Hade blivit flyyyygförbannad! Inte för att han var full utan för att han pissade där han pissade!! Gaahahh!! Äckligt! 

Svar på tråden Han kom hem full och kissade i sonens säng. Vad ska jag göra?