• Anonym (Linn)

Blir aldrig bokad helt plötsligt.

Jag är vikarie i vikariebanken inom vården där jag bor. I början av hösten bokade dom mig massor, varenda gång jag skrev upp mig i stort sätt. Sen jobbade jag EN dag i oktober på mitt vanliga ställe och personalen där sa "vad roligt att du är här,var längesedan" osv och jag vet att jag är väldigt uppskattad bland personalen och boende (har jobbat där i snart 3 år fram och tillbaka).
    Personalen hade skrivit upp tider de ville ha ledig nu i december och jul och jag skrev av dom tiderna och satte upp mig på de jag kunde jobba på. Tror ni jag fått en enda bokning? Nej! Jag fattar ingenting, jag har inte jobbat alls mycket på jättelänge nu. Blir helt plötsligt inte bokad från att ha blivit bokad massor innan. Istället tar de in NYA vikarier. Vet att de gör så där när vikarier börjar närma sig LAS men jag är inte i närheten av det än.
    Känns ju jävligt uppskattat när man ställt upp så mycket och jag VET att både personal och boende gillar mig massor+chefen.

Vad gör man åt det här? Står och ser glad ut i väntan på jobb?

• Svar på tråden Blir aldrig bokad helt plötsligt.
  • GladaFrun

Ringer chefen och frågar...

• Anonym (Linn)
    GladaFrun skrev 2012-12-01 13:37:41 följande:
    Ringer chefen och frågar...
    Fast chefen har inte så mycket med det att göra utan det är vikariebanken som sköter allt det här. Jag vet ju att hon gillar mig och varje gång jag träffar henne är hon supertrevlig och säger bra saker till mig?
  • GladaFrun

Då får du fråga vikariebanken

• Jellybeanbaby
    Anonym (Linn) skrev 2012-12-01 13:36:54 följande:
    Jag är vikarie i vikariebanken inom vården där jag bor. I början av hösten bokade dom mig massor, varenda gång jag skrev upp mig i stort sätt. Sen jobbade jag EN dag i oktober på mitt vanliga ställe och personalen där sa "vad roligt att du är här,var längesedan" osv och jag vet att jag är väldigt uppskattad bland personalen och boende (har jobbat där i snart 3 år fram och tillbaka).
    Personalen hade skrivit upp tider de ville ha ledig nu i december och jul och jag skrev av dom tiderna och satte upp mig på de jag kunde jobba på. Tror ni jag fått en enda bokning? Nej! Jag fattar ingenting, jag har inte jobbat alls mycket på jättelänge nu. Blir helt plötsligt inte bokad från att ha blivit bokad massor innan. Istället tar de in NYA vikarier. Vet att de gör så där när vikarier börjar närma sig LAS men jag är inte i närheten av det än.
    Känns ju jävligt uppskattat när man ställt upp så mycket och jag VET att både personal och boende gillar mig massor+chefen.

Vad gör man åt det här? Står och ser glad ut i väntan på jobb?
    Har hört samma historia från bekanta. Många ordinarie personal passar på att jobba så mkt extra de får under nov/dec för att *drum roll* de ska ha råd med Jul.

Sorgligt men sant. Du kommer säkert få massor med jobb i april man juni juli aug.
  • Anonym (Linn)
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-01 15:11:57 följande:
    Har hört samma historia från bekanta. Många ordinarie personal passar på att jobba så mkt extra de får under nov/dec för att *drum roll* de ska ha råd med Jul.

Sorgligt men sant. Du kommer säkert få massor med jobb i april man juni juli aug.
    Ja det brukar faktiskt vara så!

Men jag vet att de tagit in helt nya vikarie där jag brukar jobba som aldrig varit där tidigare, trots att vi "gamla" vikarier finns. Men jag vet en annan tjej som råkade ut för ungefär samma i somras, som är utbildad och allt, istället för henne tog de in en helt outbildad som aldrig jobbat där tidigare medan hon varit där i flera år. Hon fick bara ytterst lite sommarjobb medan andra fick massor. Då undrar man hur de tänker! + att utbildade ska gå först, med all rätt!
  • Anonym (Linn)

Fast jag såg ju samtidigt på listan de skulle lämna in om ledighet i december att det var en hel del turer till vikarier. Då undrar man vilka de tagit in,förmodligen nya vikarier

• Jellybeanbaby

Hmm. Det måste ju gå att ringa till någon ansvarig. Ring hellre en gång för mycket än en gång för lite. Visa att du är intresserad, men håll dig cool samtidigt, agera inte "desperat".

• Anonym (Linn)

Ja det är just det, kan inte ringa för mycket eller säga vad som helst, om man ringer och ifrågasätter kommer de säkert ge mig ännu mindre jobb. Det funkar så.

• Anonym (Linn)

Hörde för övrigt av en ordinarie personal på en avdelning att en person som sitter och bokar in folk på vikariebanken bokat in sin dotter på massa tider,som inte har utbildning, och tagit bort andra från turer MED utbildning.

Det säger väll rätt mkt.

• talare

kanske de planerar att jobba in nya vikarier för att ha vikarier som kan stället till sommaren, och då kommer du ju vara närmre las och då kanske de inte vågar anställa dig för en sommar?

• Anonym (Linn)
    talare skrev 2012-12-01 15:23:49 följande:
    kanske de planerar att jobba in nya vikarier för att ha vikarier som kan stället till sommaren, och då kommer du ju vara närmre las och då kanske de inte vågar anställa dig för en sommar?
    Kan vara så Illa!
  • Anonym (-o-o-o-)

Landstinget där jag jobbar har stenkoll för att undvika att timvikarierna LAS:as och väljer nyare vikarier för att undvika detta. Vansinnig i mina ögon patientsäkerhetsmässigt.

• isabell99

Hur gammal är du?

Kan det vara så att det föredrar yngre personer då de kostar mindre? (bara en gissning)

• Anonym (Linn)
    isabell99 skrev 2012-12-01 21:00:31 följande:
    Hur gammal är du?

Kan det vara så att det föredrar yngre personer då de kostar mindre? (bara en gissning)
    27 är jag men de personer de tagit in som nya är både yngre och äldre än mig och alla har samma timlön beroende på utbildning osv. Har inte med ålder att göra.
  • isabell99
    Anonym (Linn) skrev 2012-12-01 21:05:10 följande:
    27 är jag men de personer de tagit in som nya är både yngre och äldre än mig och alla har samma timlön beroende på utbildning osv. Har inte med ålder att göra.
    Lönen kan vara samma men de betalar hälften av arbetsgivaravgifterna för personer som är yngre än 25 (ej 26 fyllda) så för dem har de yngre en lägre kostnad dvs de tjänar mer på att anställa dem.
  • Anonym (Linn)
    isabell99 skrev 2012-12-01 21:13:17 följande:
    Lönen kan vara samma men de betalar hälften av arbetsgivaravgifterna för personer som är yngre än 25 (ej 26 fyllda) så för dem har de yngre en lägre kostnad dvs de tjänar mer på att anställa dem.
    På det viset, ja då kan jag förstå varför många yngre jag känner helt plötsligt jobbar massor.
Svar på tråden Blir aldrig bokad helt plötsligt.