• Jennin

    Mina tonårstvillingar vill ha varsitt rum

    Hejsan! Jag och min man har två tvillingtjejer på 15 år och en kille på 5. Tjejerna har alltid bott i samma rum och nu vill de få ett varsitt! Vi flyttade för inte så länge sedan till ett hus där det i källaren är två rum fast med ett valv emellan. Alltså, de anser att det inte är ett eget rum då de inte har en dörr de kan stänga om sig. På övre våningen har vi två sovrum. Tjejernas förslag var då att jag, min man och den yngsta skulle flytta ner och bo i de två rummen nere i källaren och att tjejerna ska ta de två sovrummen på övervåningen. Men vi andra är inte bekväma med det. Men att tjejerna ska bo tillsammans ytterligare några år är nästan omöjligt då de bråkar varenda dag. De går i samma klass, umgås med samma kompisar och så ska de dela rum på det. De umgås alltså hela tiden. Hur ska vi lösa detta rättvist?

  • Svar på tråden Mina tonårstvillingar vill ha varsitt rum
  • vampyria2

    Jag skulle nog försöka ge dem egna rum, måste vara tungt att inte få ha ett privatliv när man är i den åldern.

  • elyse

    Bygg igen valvet då. Vi har skjutdörrar som vi byggt igen. 

  • Pudding

    Bygg igen valvet. Det verkar enklast och rimligast.

    Vet dock inte hur planlösningen ser ut, om det är så att man måste gå igenom det ena rummet för att komma in i det andra rummet blir det ju ändå inte optimalt. I så fall kanske det bästa vore om ni tog deras förslag och att ni föräldrar tog det innersta rummet så får femåringen, som kanske har minst behov av ett privatliv, rummet som andra måste gå igenom för att komma till ert.

  • Jennin
    Pudding skrev 2012-12-01 14:53:51 följande:
    Bygg igen valvet. Det verkar enklast och rimligast. Vet dock inte hur planlösningen ser ut, om det är så att man måste gå igenom det ena rummet för att komma in i det andra rummet blir det ju ändå inte optimalt. I så fall kanske det bästa vore om ni tog deras förslag och att ni föräldrar tog det innersta rummet så får femåringen, som kanske har minst behov av ett privatliv, rummet som andra måste gå igenom för att komma till ert.

    Ja, glömde nämna det. För att ta sig till det innersta rummet behöver man gå igenom det andra. Om vi byggde igen valvet skulle det ändå resultera i att den dottern som bor längst in måste passera hennes systers rum varje gång hon ska till sitt och det kanske inte är så roligt om hon till exempel har med sig massa kompisar.
  • Jennin
    vampyria2 skrev 2012-12-01 14:47:54 följande:
    Jag skulle nog försöka ge dem egna rum, måste vara tungt att inte få ha ett privatliv när man är i den åldern.

    Ja väldigt tungt! Och eftersom det är tjafs hela tiden så funkar det inte, tär på alla i familjen.
  • tahira

    Antingen så får de göra så att de halv-delar. Att ni bygger igen valvet och att de får leva med att gå igenom varandras rum.

    Eller så gör ni som de föreslår. Er femåring kan ju ha rummet längst in och ni det andra, om ni bygger igen valvet? 


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • basio

    Går det inte att bygga igen valvet och göra en liten korridor till det innersta rummet? Om rummen är hyfsat stora så att det inte påverkar för mycket dvs. Källare är ju annars perfekt att ha tonåringar i. Det är inget annat rum som det går att sätta en dörr ifrån in till det innersta rummet?

Svar på tråden Mina tonårstvillingar vill ha varsitt rum