• Fine ass mommy to be

    Föräldrakooperativ i Australien?

    Undrar om det finns någon här som känner till något föräldrakooperativ i Australien?
    Har funderingar på att åka dit och plugga MEN är ensamstående mamma så har svårt med var jag ska göra av mitt barn eftersom förskola verkar vara dyyyrt. Eftersom jag inte vet var jag i såna fall kommer att plugga så är jag intresserad av att höra om var som helst i Aus. Om någon annars är intresserad av att starta ett så hör av dig/er, jag kan ju såklart anpassa mitt val av universitet till var det finns andra (svenska) föräldrar.

    Tips på hur andra ev. ensamstående i Australien gjort/gör med barnomsorg mottages tacksamt! Historier överlag från ensamstående där. 

    :) 

  • Svar på tråden Föräldrakooperativ i Australien?
  • Thess

    Hej

    Jag åkte till australien och pluggade när min dotter var 4 år. Tyckte det funkade jättebra. Pluggade på University of New Castle.
    Det fanns ett dagis på området som hon gick på. Detta är rätt många år sedan men det gick jätte bra. Har för mig att jag fick något form av bidrag då jag var student.
    New Castle är en jättemysigt stad och var väldigt barnvänlig. Ligger 2 timmar norr om Sydney. Vi bodde i Jesmond i hus som vi hyrde tillsammans med en annan familj som också hade barn. Promenads avstånd från universitet.

  • Tiiipsy

    Vart i Aus har du tänkt att studera? Min svåger med fru och två barn bor i Victoriaområdet, jag kan höra lite med dom?

  • Fine ass mommy to be
    Thess skrev 2012-12-02 11:05:31 följande:
    Hej

    Jag åkte till australien och pluggade när min dotter var 4 år. Tyckte det funkade jättebra. Pluggade på University of New Castle.
    Det fanns ett dagis på området som hon gick på. Detta är rätt många år sedan men det gick jätte bra. Har för mig att jag fick något form av bidrag då jag var student.
    New Castle är en jättemysigt stad och var väldigt barnvänlig. Ligger 2 timmar norr om Sydney. Vi bodde i Jesmond i hus som vi hyrde tillsammans med en annan familj som också hade barn. Promenads avstånd från universitet.
    Der här är sånt jag vill höra :D Känns som att det blir krångligare när man är själv. Vad kostade dagiset per månad? Menar du att du fick bidrag från Sverige eller Aus? 
    Tiiipsy skrev 2012-12-02 11:14:19 följande:
    Vart i Aus har du tänkt att studera? Min svåger med fru och två barn bor i Victoriaområdet, jag kan höra lite med dom?
    Vet ej var jag ska plugga så hör gärna med dem, kan som sagt anpassa mig lite och söka universitet efter var det finns möjlighet till kooperativ :)
  • Thess

    Hej igen
    Jag tror jag fick någon form av "rabatt" eftersom jag var student. Sök på nätet. Det var via den kommunen ( kommer inte ihåg vad det hette) som jag bodde i. Om du hör av dig till Unversity of New Castle så kan de nog svara på dina frågor!
    Man får ju inga bidrag från Sverige. Tänk på att du blir av med barnbidraget från Sverige. Vad roligt att du skall åka. Min dotter är 18 år nu, hon har haft så mycket fördel att vi bodde utomlands när hon var liten. Det tog 3 månader sen pratade hon flytande engelska! Vi var ute och reste 1 månad och backpackade hon och jag det gick jättebra. Sen pluggade jag där....

  • Fine ass mommy to be
    Thess skrev 2012-12-02 19:38:19 följande:
    Hej igen
    Jag tror jag fick någon form av "rabatt" eftersom jag var student. Sök på nätet. Det var via den kommunen ( kommer inte ihåg vad det hette) som jag bodde i. Om du hör av dig till Unversity of New Castle så kan de nog svara på dina frågor!
    Man får ju inga bidrag från Sverige. Tänk på att du blir av med barnbidraget från Sverige. Vad roligt att du skall åka. Min dotter är 18 år nu, hon har haft så mycket fördel att vi bodde utomlands när hon var liten. Det tog 3 månader sen pratade hon flytande engelska! Vi var ute och reste 1 månad och backpackade hon och jag det gick jättebra. Sen pluggade jag där....
    Ska kolla upp det där med rabatten! 

    Ja, jag tänker att min son kommer ha lika stor nytta av resan i framtiden (om inte mer) som jag kommer. Skönt att det gick så fort, min son kommer förmodligen att vara 3,5 - 4 år så ungefär som din dotter var. Hur länge pluggade du? Åkte ni helt själva?

    Vet ej om du hade ensam vårdnad, men behövde du fylla i papper att pappan tillåter resan? Läste på Australiska regeringens hemsida att man behövde det, det kan väl inte gälla när man har ensam vårdnad?
  • Thess

    Hej

    Ja jag tog med henne helt själv. Vi var borta i ett år. Hade inte ensam vårdnad, men pappan godkände att jag tog med henne.
    Vi lärde känna många trevliga människor.
    Man får ju smak på att åka utomlands.
    Vi har även bott i London, jobbade där i 2 år. Väntar en liten till nu och är så sugen på att flytta till NY

  • Fine ass mommy to be
    Thess skrev 2012-12-03 15:30:28 följande:
    Hej

    Ja jag tog med henne helt själv. Vi var borta i ett år. Hade inte ensam vårdnad, men pappan godkände att jag tog med henne.
    Vi lärde känna många trevliga människor.
    Man får ju smak på att åka utomlands.
    Vi har även bott i London, jobbade där i 2 år. Väntar en liten till nu och är så sugen på att flytta till NY
    Okej, får kolla upp hur det är eller försöka fixa det.
    Tusen tack för bra info!!!

    Åh, NY skulle vara riktigt häftigt!
    Just nu är jag väldigt sugen på att komma undan länder med snö så LA är mer lockande den här årstiden för min del. Eller Hawaii kanske.
  • ElinStenvei

    Jag, min sambo (som är australienare) och vår snart ett åriga kille flyttar (hem) till Newcastle under detta året, så snart mitt visum är klart. Jag kommer att vara hemma med vår son ytterligare ett år, och hoppas att det finns fler svenska föräldrar och barn i området, att träffa eller hjälpa att passa. Nu vet jag inte vilket område du hade tänkt dig att studera i, men kan ju nämna att newcastle university är populärt och Newcastle har blivit utnämnd till en av världens tio bästa städer 2011, enligt lonely planet!!

  • Fine ass mommy to be

    Har skjutit upp pluggplanerna men jag och en vän satsar på att spendera tre månader i Australien från november. Bara lösa planer so far men vi ska till nån stad (by) i NSW som jag ej minns namnet på och Bridgetown i WA :) Pratar gärna vidare, om vi trivs så kommer vi garanterat ta en längre vistelse senare.

  • blomman12
    Fine ass mommy to be skrev 2012-12-01 19:43:57 följande:
    Undrar om det finns någon här som känner till något föräldrakooperativ i Australien?
    Har funderingar på att åka dit och plugga MEN är ensamstående mamma så har svårt med var jag ska göra av mitt barn eftersom förskola verkar vara dyyyrt. Eftersom jag inte vet var jag i såna fall kommer att plugga så är jag intresserad av att höra om var som helst i Aus. Om någon annars är intresserad av att starta ett så hör av dig/er, jag kan ju såklart anpassa mitt val av universitet till var det finns andra (svenska) föräldrar.

    Tips på hur andra ev. ensamstående i Australien gjort/gör med barnomsorg mottages tacksamt! Historier överlag från ensamstående där. 

    :) 
    När har du tänkt att åka? Jag och min sambo planerar att åka till Brisbane feb 2014 för studier. Min sambo ska vara pappa ledig och jag ska studera på University of Queensland.  Vet att Griffith university har barnpassning på vissa campus men det är begränsat.
Svar på tråden Föräldrakooperativ i Australien?