• Philippa

Ni som använder er av balsammetoden!

Hur länge har ni använt denna metod?

Hur ofta får ni tvätta håret? 

• Svar på tråden Ni som använder er av balsammetoden!
  • Nano07

Har kört i drygt 5 år, några korta  uppehåll då jag förskt använda vanligt schampoo ´men håret blir asäckligt direkt (ursäkta orvalet).

Nu har jag kort hår, mellan 5-15 cm så jag tvättar oftast en gång i veckan, ibland med bara vatten där emellan, ibland har det gått 2 veckor mellan balsamtvättarna.

• icy

Kan man använda plattång fast än man går på balsammetoden? 

• icy
    SingelSara skrev 2012-12-01 21:16:29 följande:
    ja, det kan man väll men då helst med värmeskydd..
    Har inte värmeskydd sillikoner i eller nå sånt? (Noob inom detta område)
  • Regnig måndag

Ett år ungefär, använde fegismetoden Lactacyd innan.
    Tvättar med balsam någon gång i veckan, vatten däremellan, någon gång i månaden eller när jag kommer ihåg använder jag bakpulver och vinäger.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • SingelSara

jo, det har det flesta skit ute på marknaden har jag märkt, jag har precis börjar och har heller inte så mycket koll igentligen. Men det ska finnas utan.. :)

• Nano07
    icy skrev 2012-12-01 21:18:02 följande:
    Har inte värmeskydd sillikoner i eller nå sånt? (Noob inom detta område)
    lockig.se finns nån tråd om värmeskydd utan silikoner, tror det finns typ en eller två produkter som är godkända men jag kommer inte ihåg vilka eftersom jag själv inte plattar håret.
  • Kajsan

jag behöver inte alls tvätta håret lika ofta nu som när jag använde schampoo.

Numera gör jag det kanske 2 gånger i veckan, förut blev det varannan dag.
    Sjuk stor skillnad på mitt hår nu. Jätteskönt.  

Jo just det!
  • SingelSara

Nu har jag precis börjat, men jag har inte fått denna wow effekten än.. när fick ni det?

• Loojsen

Hur funkar de om man vanligtvis har ganska fett hår? Känns ju rakt av så att de borde bli värre med massor av balsam? Någon som vet? :)

• Regnig måndag
    Loojsen skrev 2012-12-06 21:36:08 följande:
    Hur funkar de om man vanligtvis har ganska fett hår? Känns ju rakt av så att de borde bli värre med massor av balsam? Någon som vet? :)
    Det borde funka precis lika bra.

Man använder balsam för att fett löser fett, samma princip som att man tvättar bort allt annat fett med fett. Först använder man balsam för att lösa upp smutsen sen sköljer man - länge för att få bort balsamet (och smutsen)

Jag tror att det blir tvärtom, schampo torkar ur hårbotten och hårbotten svarar med att öka fettproduktionen (det blir smutsigare fort) och ju fetare håret ser ut desto mer tvättar man.

Mitt hår är mycket renare och mjukare efter att jag slutade med schampo, jag är övertygad om att det blir så för dig också.
  • Loojsen

Regnig måndag - tusen tack för svaret! Sjukt lockande metod, tänk om jag ÄNTLIGEN kan få bukt på håret... Ska prövas!! :)

• Regnig måndag
    hundtok skrev 2012-12-07 06:48:30 följande:
    Blir håret bra direkt eller krävs det att man håller på ett tag?
    Låt mig säga såhär: jag startade på semestern och det var jag väldigt glad för.

Det tog några veckor och under tiden så blev det smutsigare och det kliade i hårbotten. Jag har läst en förklaring varför det kan bli så men jag minns den inte. Den finns säkert på lockig.se  om du vill veta.

En kollega å andra sidan började nyligen och på henne märks det inte, så det är nog olika.

• Regnig måndag
    Loojsen skrev 2012-12-07 05:50:02 följande:
    Regnig måndag - tusen tack för svaret! Sjukt lockande metod, tänk om jag ÄNTLIGEN kan få bukt på håret... Ska prövas!! :)
    Det kan ju vara värt att testa. Ge det en månad sen vet du om det är något för dig.
    Berätta hur det går!
  • Philippa
    micromat skrev 2012-12-06 22:32:45 följande:
    Vad använder ni för balsam?

lockig.se finns en lista med vilka balsam du kan använda.. man kan inte använda alla balsam...
Svar på tråden Ni som använder er av balsammetoden!