• Anonym (Klara)

Pappan beter sig illa och vägrar prata. Jag vill ha ensam vårdnad.

Jag har barn med en man som jag varit tillsammans med i 10 år, han gjorde slut helt plötsligt för 3 månader sedan troligen pga att han träffat en ny kvinna.

Han vägrar prata med mig och kan knappt umgås vid hämtning och lämning. Han pratar ständigt skit om mig och försöker få mig att framstå som dålig inför mina nära och kära. Och de känner medömkan med honom.

Han baktalar mig och gör verkligen allt för att vända alla emot mig. Jag har barnen boende hos mig och det är 17 mil till honom. Han har barnen varannan helg. Jag vet inte hur jag ska få stopp på honom och börjar nästan bli lite paranoid över vad han håller på med. Troligen så hör barnen också hur han pratar och de mår såklart dåligt av det.

Nu till min fråga, hur stor är chansen att jag får ensam vårdnad om jag vill ha det? Orsaken jag ska nämna då är att han vägrar prata med mig och att han pratar illa om mig med alla så för min del så känns det tryggare att själv ta beslut om det som rör barnen.

Och en fråga till, han påstår att jag måste skjutsa barnen halvvägs till honom vid hans helger men jag vill inte det utan har istället erbjudit mig att betala en del av resekostnaden.    

Finns det någon som är insatt och kan ge mig råd?  

• Svar på tråden Pappan beter sig illa och vägrar prata. Jag vill ha ensam vårdnad.
  • icy

Ja.

Sluta vara så jävla egoistisk, TÄNK PÅ DINA BARN!!! Dina barn ska inte få vara med sin pappa bara för att du har nån personlig vendetta mot honom?? Herregud, gå vidare i livet. Du är bitter för att han gjort det, han har ingen skyldighet att sitta och snacka med dig vid hämtning och lämning. Han behöver inte umgås med dig. Han ska umgås med barnen.  Åka halvvägs är det bästa för båda parter. 

Du kommer aldrig få ensam vårdnad med dessa svaga argument, det är många gånger då mamman stämmer pappan och begär ensam vårdnad och det slår tillbaka, så får pappan ensam vårdnad.

Rätten ser det som är bäst för BARNEN inte för dig eller han. Om rätten får se dina egoistiska argument så kommer dom sannerligen skratta dig upp i ansiktet eller ge vårdnaden till honom som faktiskt bryr sig om barnen. 

• Anonym (Klara)
    icy skrev 2012-12-01 21:21:27 följande:
    Ja.

Sluta vara så jävla egoistisk, TÄNK PÅ DINA BARN!!! Dina barn ska inte få vara med sin pappa bara för att du har nån personlig vendetta mot honom?? Herregud, gå vidare i livet. Du är bitter för att han gjort det, han har ingen skyldighet att sitta och snacka med dig vid hämtning och lämning. Han behöver inte umgås med dig. Han ska umgås med barnen.  Åka halvvägs är det bästa för båda parter. 

Du kommer aldrig få ensam vårdnad med dessa svaga argument, det är många gånger då mamman stämmer pappan och begär ensam vårdnad och det slår tillbaka, så får pappan ensam vårdnad.

Rätten ser det som är bäst för BARNEN inte för dig eller han. Om rätten får se dina egoistiska argument så kommer dom sannerligen skratta dig upp i ansiktet eller ge vårdnaden till honom som faktiskt bryr sig om barnen. 

Du är ju inte insatt alls. Vårdnad har INTENTING med umgänge att göra. Sen antar du massvis med saker. Eller svarade du i fel tråd?
  • Regnig måndag

Nej det är inte tillräckliga skäl varför du ska ha ensam vårdnad.

Det har bara gått tre månader vilket är ingenting i sammanhanget. Beställ tid för samarbetssamtal på familjerätten.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • icy
    Anonym (Klara) skrev 2012-12-01 21:23:41 följande:

Du är ju inte insatt alls. Vårdnad har INTENTING med umgänge att göra. Sen antar du massvis med saker. Eller svarade du i fel tråd?
    Du sa ju nyss att du vill begära ensam vårdnad? Om du nu är mer insatt i detta mer än mig vet du förmodligen själv vad som krävs för att faktiskt få det, mycket mycket starka anledningar. Detta är INGENTING som kan häva hans vårdnad ELLER umgänge. 
  • FrökenKanSjälv

Det är upp till umgängesföräldern (i ert fall pappan) att sköta allt det praktiska runt barnens resor. Förut skulle uf även stå för hela kostnaden men för några år sen så ändrade man lagen så att boendeföräldern ska bidra till reskostnaden utifrån sin ekonomiska förmåga. Men pappan kan inte tvinga dig utan att stämma dig i Tingsrätten.

Vem av er flyttade? Om det är du som flyttat kan Tingsrätten döma dig till att sköta resor eller betala större del.

• Anonym (Klara)
    FrökenKanSjälv skrev 2012-12-01 21:35:24 följande:
    Det är upp till umgängesföräldern (i ert fall pappan) att sköta allt det praktiska runt barnens resor. Förut skulle uf även stå för hela kostnaden men för några år sen så ändrade man lagen så att boendeföräldern ska bidra till reskostnaden utifrån sin ekonomiska förmåga. Men pappan kan inte tvinga dig utan att stämma dig i Tingsrätten.

Vem av er flyttade? Om det är du som flyttat kan Tingsrätten döma dig till att sköta resor eller betala större del.

Jag flyttade med barnen ett par månader innan separationen för att försöka rädda förhållandet.
  • Anonym (Klara)

Så han får bete sig hur illa som helst mot mig som är barnens mamma, och prata skit om mig med alla bara sådär? Han ljuger om mycket och hittar på och vi kan inte prata om barnen för det vill han inte.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Klara)

Sanningen är att jag inte gjort honom något utan att det är han som betett sig illa från första dagen då han valde att lämna mig.

• Barbamamah
    icy skrev 2012-12-01 21:21:27 följande:
    Ja. Sluta vara så jävla egoistisk, TÄNK PÅ DINA BARN!!! Dina barn ska inte få vara med sin pappa bara för att du har nån personlig vendetta mot honom?? Herregud, gå vidare i livet. Du är bitter för att han gjort det, han har ingen skyldighet att sitta och snacka med dig vid hämtning och lämning. Han behöver inte umgås med dig. Han ska umgås med barnen.  Åka halvvägs är det bästa för båda parter.  Du kommer aldrig få ensam vårdnad med dessa svaga argument, det är många gånger då mamman stämmer pappan och begär ensam vårdnad och det slår tillbaka, så får pappan ensam vårdnad. Rätten ser det som är bäst för BARNEN inte för dig eller han. Om rätten får se dina egoistiska argument så kommer dom sannerligen skratta dig upp i ansiktet eller ge vårdnaden till honom som faktiskt bryr sig om barnen. 

Ja, vårdnaden kvittar ju men det är kanske umgänget som är olämplig så länge pappan snackar skit om mamman inför barnen och inte klarar av att hålla barnen utanför deras konflikt.
Svar på tråden Pappan beter sig illa och vägrar prata. Jag vill ha ensam vårdnad.