• Anonym (Kille38)

Dejting, från nätet, finns det några bra tips?

Ja, jag har inte dejtat på tio år, har haft ett ganska bra äktenskap, men som
    blev sämre och slutade med skilsmässa. Så nu är jag singel igen.

Jag var medlem på olika dejtingsidor för tio år sedan och gick på fem, sex dejter.
    Sedan behövde jag inte gå på fler dejter, jag träffade min före detta fru via kompisar
    som tur var.

Men fy för h-e vilken pärs det var att gå på dejt, med tjejer jag träffat via nätsidor.

Det var inget fel på tjejerna och det var inget fel på mig, det var själva dejtingen
    som ett koncept som var fel.

Det finns nog inget mer onaturligt i Sverige, än dejting. Det passar bättre i
    kulturer som USA. Där får barnen det med modersmjölken.

När amerikaner träffas på dejt, så har de klart för sig vilka sociala regler som gäller,
    mer eller mindre.

I Sverige finns det inga oskrivna regler kring dejting, det finns inget klart socialt spel
    som man kan luta sig tillbaka mot. Det finns ingen trygghet varken för killen eller tjejen.
    Allt är bara så hemskt onaturligt.

Det är som att sätta två isbjörnar i varmaste Sahara öknen!! Inte den mest naturliga
    miljön för dem, så att säga...

Så jag behöver HJÄLP!

Ge mig lite tips på några grundpelare att luta sig tillbaka på. Något som kan fungera
    rent generellt. Lite förhållningsgrunder och sånt.

Hur har ni tänkt och gjort, för att få dejtingen att bli liiiiite mer uthärdlig?

• Svar på tråden Dejting, från nätet, finns det några bra tips?
  • SupersurasunkSara

En fika hellre än middag. Inte bio, då kan man inte prata.
    Har man ett gemensamt intresse kan det vara kul att göra det.  Om inte annat hittar man en ny kompis att klättra på väggar, gå på konstmuseum med eller vad man nu gillar.

Bowling eller bangolf fungerar annars för de flesta om man inte är supertävlingsinriktad.   

• Anonym (!)

Jag har inga tips, men jag håller verkligen med! Det är så krystat, att jag är osäker på om jag skulle gå på en andra dejt med killar jag varit tillsammans med, om jag träffat dem via nätet alltså.

• Anonym (Kille38)

Hur är det egentligen med det ekonomiska, blir tjejen förvånad om man betalar fika/mat
    för bägge? Jag bryr mig inte vem som betalar, jag kan göra det om lusten faller på.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Kille38) skrev 2012-12-01 22:40:24 följande:
    Hur är det egentligen med det ekonomiska, blir tjejen förvånad om man betalar fika/mat
    för bägge? Jag bryr mig inte vem som betalar, jag kan göra det om lusten faller på.
    Många tjejer tycker det är jobbigt för de vet inte om de förväntas betala själva eller inte. Många anser att mannen självklart ska betala, annars är de snåljåpar som de inte vill dejta igen. Några tar för givet att var och en betalar själv tills man har ett mer etablerat förhållande.

Inga bra svar alltså  
  • Anonym (Kille38)

Det låter rimligt, som du skriver. Hur långt är ett snöre, hade jag lika gärna
    kunnat fråga.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Kille38) skrev 2012-12-01 22:59:04 följande:
    Det låter rimligt, som du skriver. Hur långt är ett snöre, hade jag lika gärna
    kunnat fråga.
    Ja

Jag brukar ta för givet att jag ska betala mitt om inte killen innan sagt att han ska bjuda. Däremot har jag svårt att låta killen betala om jag känner att här blir det ingen ny dejt.
  • Lattjo

Jag tog alltid för givet att jag skulle betala själv men erbjöd sig killen fick han ta det. Jag tyckte bättre om fika än middag och bio gjorde jag en gång och det var toppen! För killen var tråkig som ett as så jag slapp prata med honom ;) Annars är det värdelöst just för att man inte kan prata.

Min nuvarande kille frågade en kväll om vi skulle ta en promenad och vi gick i tre timmar och på den vägen är det. Nu är det ju lite kallt för en sån lång promenad kanske men det är ju fina dagar nu med så man kan gå en sväng. Jag gillade inte att behöva sitta "fast" i flera timmar och käka middag utifall man kände att det inte skulle funka... Ofta känner man det rätt fort tycker jag...

lycka till :)

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-12-01 22:27:40 följande:
    Har man ett gemensamt intresse kan det vara kul att göra det.  Om inte annat hittar man en ny kompis att klättra på väggar, gå på konstmuseum med eller vad man nu gillar.

Bowling eller bangolf fungerar annars för de flesta om man inte är supertävlingsinriktad.   

Bra tips! Dom här aktiviteterna är säkert mycket bättre än en klassisk middag tillsammans skulle jag tro.
  • pluvdo
    SupersurasunkSara skrev 2012-12-01 22:27:40 följande:

Usch, jag tycker fika är värst av allt. Hellre se på en film eller något första gången man ses för att det skall bli lite mer avslappnat än det är om man sitter och glor på varandra vid ett fikabord.
  • Anonym
    pluvdo skrev 2012-12-01 23:24:50 följande:
    Usch, jag tycker fika är värst av allt. Hellre se på en film eller något första gången man ses för att det skall bli lite mer avslappnat än det är om man sitter och glor på varandra vid ett fikabord.
    En datingmiddag lär ju va ännu stelare än en fika
  • Nyfiken gul

För mig så har alltid dejten var resultatet av att man hittat massa gemensamma nämnare, det där som gör att man faktiskt VILL dejta för att man helt enkelt är nyfiken. 

Är man orolig och nervös och undrar vad man har på en dejt att göra så är man nog inte redo för en dejt, då vet man för lite...

Dejtar gör man när telefonsamtalen blir för dyra och mailen för många....

Så har i alal fall jag resonerat. Och då har dejten också varit något man sett fram emot och något som båda kommit överens om att man ska göra med gemensamma planer för dejten.

och har man kommit så långt så har man redan avhandlat det där med vart man ska träffas och vem som betalar.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • pluvdo
    Anonym skrev 2012-12-01 23:28:14 följande:
    En datingmiddag lär ju va ännu stelare än en fika
    Både middag och fika är hemskt.
  • Lattjo
    Nyfiken gul skrev 2012-12-01 23:29:03 följande:
    För mig så har alltid dejten var resultatet av att man hittat massa gemensamma nämnare, det där som gör att man faktiskt VILL dejta för att man helt enkelt är nyfiken. 

Är man orolig och nervös och undrar vad man har på en dejt att göra så är man nog inte redo för en dejt, då vet man för lite...

Dejtar gör man när telefonsamtalen blir för dyra och mailen för många....

Så har i alal fall jag resonerat. Och då har dejten också varit något man sett fram emot och något som båda kommit överens om att man ska göra med gemensamma planer för dejten.

och har man kommit så långt så har man redan avhandlat det där med vart man ska träffas och vem som betalar.

Jag har alltid varit tvärtom. Jag träffas hellre fort så man inte slösar en massa tid på att snacka i telefonen och bygger upp förväntningar. Min kille fick jag kontakt med en lördag på HP, samma dag fick jag hans telefonnummer, la in det i min telefon men skrev inget. Dagen efter fick jag hans nummer igen (han var ganska sugen på att få träffa mig ;)) och då skickade jag ett sms efter några timmar. Vid 23 på kvällen kom han och promenerade med mig så det gick fort. Lika bra att ha det gjort :)
  • Anonym

mar gar och tar en ol, da loser sig allt.

• Anonym (Kille38)

Min enda bra dejt var efter längre tid, efter mycket mail och chatt. Det blev ett bra men kort
    förhållande. Avståndet geografiskt blev för mycket...

Min sämsta dejt var med en tjej som var hundägare, den vägen kommer jag
    aldrig vandra längs igen...

• Lilje

Jag hade tur och hittade guld på första försök, han hämtade mig på flygplatsen, tog mig med på kinamat, sen drack vi lite öl och gick hem till honom och hade sex.  Det var kärlek direkt.  Solig

Svar på tråden Dejting, från nätet, finns det några bra tips?