• Anonym (känslig)

Ni som upplevs som dryga/bitchiga - vad drivs ni av ?

Ah .. vet inte hur jag ska formulera denna trådstart riktigt, vet inte riktigt om någon kommer fatta vad jag menar, men jag försöker. 

Jag märker att vissa människor har en väldigt överlägsen attityd och att de gärna brutalt kör över känsliga, blyga personer som jag. Det känns som om de luktar sig till att jag är väldigt snäll och inte vill ha problem - men istället för att uppskatta så kör de över mig... 

Jag menar att dessa människor exempelvis tror de är bättre än alla andra, gärna gör nedlåtande skämt/kommentarer, gärna är nedlåtande om man berättar något de tycker är konstigt... ja ... är allmänt lite uppkäftiga. 

Så - ni som antingen blivit sedda som dryga/bitchiga av andra, eller upplever att ni själva är det - vad drivs ni av ? 

Är det bara er personlighet som är sådan - dvs. ni vill inget illa med er attityd/era kommentarer - eller är ni faktiskt ute efter att vara nedlåtande och sänka människor ? 

Mår vissa av er BRA av att vara nedlåtande mot människor som är mindre självsäkra än ni själva ? 

Personligen så känner jag som sagt att personen i fråga (som har ovanstående attityd) gärna nedvärderar mig med flit, för att få mig att må dåligt och för att jag är ett lätt offer.                    

• Svar på tråden Ni som upplevs som dryga/bitchiga - vad drivs ni av ?
  • Anonym

Jag har alltid upplevts som dryg och nedlåtande mot min omgivning, även av mina vänner och familj. Det har jag varit sedan förskoleålder och är ingenting jag kan hjälpa, det kommer naturligt. Jag är bitchig och fäller dryga kommentarer och ibland ångrar jag mig när jag ser att den inte faller väl ut. Jag drivs inte av att förnedra någon svagare eller sätta mig över någon, även om det ibland kan verka så. Har dock blivit mer medveten om att jag måste tona ner just den sidan när jag samspelar med folk jag inte känner/som inte känner mig. Vi är alla olika och jag är så här. En regelrätt bitch, helt enkelt.

• wannaseeyoudisco

Jag uppfattas tydligen lätt som dryg eller överlägsen fast jag verkligen inte är det. Bor i Skåne och pratar stockholmska och många här har menat att det är därför. Försöker tänka mig för hur jag uttrycker mig i text och tal för att inte uppfattas på detta vis men jag är inte så mycket för smilegubbar och dyl. så ja.... Men som sagt, det är INTE min avsikt att verka överlägsen.
    Förövrigt tycker jag att det är otroligt larvigt att påstå att det har med min dialekt att göra. Tror själv att det har mer med att jag säger vad jag tycker,inte är så mjäkig och vågar ta för mig. Det uppskattas inte av alla...

• Anonym (känslig)
    Anonym skrev 2012-12-02 00:33:42 följande:
    Jag har alltid upplevts som dryg och nedlåtande mot min omgivning, även av mina vänner och familj. Det har jag varit sedan förskoleålder och är ingenting jag kan hjälpa, det kommer naturligt. Jag är bitchig och fäller dryga kommentarer och ibland ångrar jag mig när jag ser att den inte faller väl ut. Jag drivs inte av att förnedra någon svagare eller sätta mig över någon, även om det ibland kan verka så. Har dock blivit mer medveten om att jag måste tona ner just den sidan när jag samspelar med folk jag inte känner/som inte känner mig. Vi är alla olika och jag är så här. En regelrätt bitch, helt enkelt.

Vad skönt att höra att det ej är din mening att trampa ner någon iallafall!

Det är ju lätt att tro att personer med en dryg attityd MEDVETET försöker trampa på en, men man vet ju aldrig hur andra resonerar/är. 

Personligen stör jag mig mest på sarkastiska eller ironiska skämt, som är nedlåtande. Skämt i stil med "haha men vad är du för psykstörd människa?! Tungan ute" Sånt kan jag bara inte ta positivt, oavsett om jag vet att det är ett skämt ... För jag har faktiskt psykiska problem, vilket människor som gör såna skämt inte vet, men jag tycker man borde vara försiktig med vad man säger iaf.      
  • Anonym (känslig)
    wannaseeyoudisco skrev 2012-12-02 00:33:57 följande:
    Jag uppfattas tydligen lätt som dryg eller överlägsen fast jag verkligen inte är det. Bor i Skåne och pratar stockholmska och många här har menat att det är därför. Försöker tänka mig för hur jag uttrycker mig i text och tal för att inte uppfattas på detta vis men jag är inte så mycket för smilegubbar och dyl. så ja.... Men som sagt, det är INTE min avsikt att verka överlägsen.
    Förövrigt tycker jag att det är otroligt larvigt att påstå att det har med min dialekt att göra. Tror själv att det har mer med att jag säger vad jag tycker,inte är så mjäkig och vågar ta för mig. Det uppskattas inte av alla...

Hah vad kul att du nämner det där med dialekten - en person som jag upplevde som dryg idag hade nån dialekt faktiskt ... det är en person jag arbetar med. Hon pratar med nån speciell dialekt där man säger "mä" istället för "med" t.ex., vet inte vad det är för någon.
    Iallafall - tycker inte hennes DIALEKT hade något med saken att göra - utan snarare hennes tonfall, hennes blick och hennes kommentarer. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-02 00:33:42 följande:
    Självklart kan du hjälpa det eftersom du väljer hur du ska uppföra dig.
    Att du skyller på att du inte kan göras ansvarig för hur du uppträder är bevis för att du inte bara upplevs som nedlåtande utan att du ÄR det. jag tror att du har taskig självkänsla de brukar bete sig som du.
  • Anonym

Ja naturligtvis. En liten hobbypsykolog på Familjeliv konstaterar att jag har "taskig självkänsla". Jaaaaja. Håller förövrigt med - jag ÄR nedlåtande. Vad ska du göra åt saken?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-02 00:51:19 följande:
    Ja naturligtvis. En liten hobbypsykolog på Familjeliv konstaterar att jag har "taskig självkänsla". Jaaaaja. Håller förövrigt med - jag ÄR nedlåtande. Vad ska du göra åt saken?
    Din nedlåtande och attackerande ton  var väntat.

Man behöver inte vara en hobbypsykolog för att fatta att det är så. Har man en viss självtillit fattar man att man kan ändra sin attityd om man vill.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-02 00:51:19 följande:
    JAG ska inte göra något åt dig. DU ska det om du vill inte vill bli socialtisolerad.

• Anonym (april)

Jag har fått höra av folk att jag uppfattats som dryg och bitchig, fattar inte alls vart det kommer ifrån då jag inte känner mig så allt som oftast. Jag är oftast ganska tyst och tillbakadragen om det inte är folk jag känner. Då har jag fått höra flera gånger av folk i efterhand innan de pratat eller lärt känna mig att jag verkat dryg, eller gett nån blick osv. Vilket jag inte alls varit eller är medveten om...Det bara är så, och inget jag gör. Blir lite chockad när man får höra det. Eller att man ser grinig ut haha.

• Anonym

Du kanske ska jobba med dej själv och inte ta åt dej så mycket om du uppfattar andra som nedlåtande?
    För en del här på FL verkar det bara finnas Bitchar och offer. 

Svar på tråden Ni som upplevs som dryga/bitchiga - vad drivs ni av ?