Mitt barn har ADHD och han är så liten..
Fick resultatet av den utvecklingsbedömningen vi genomgått på vårt barn.
Och jo, det var som jag flaggat på i 1,5 års tid. Hen har en uppmärksamhetsstörning som tyder mycket starkt på ADHD då det finns en del andra bitar som stämmer in.
Dock är hen normalbegåvad och har ingen asberger eller autism.
Nu är det inte BUP vi varit hos och utrett utan Barn och ungdomshälsovården, så därför har vi inte BUPs intyg på detta men vi väljer helst att stanna kvar där vi är då de kommer erbjuda råd och stöttning och vi fått en så bra kontakt.
Behöver förskolan/rektor däremot ett intyg så får vi påbörja en utredning på BUP ist.
Men sammarbetet med dem och oss är kanon, vi är med på samma tåg.
Det är ingen som trott på oss, ingen som förstått vad vi genomgår förrän nu det sista då dagis börjar tycka det är svårt eftersom en personal helst ska vara med hela tiden och ligga steget före.
Det ska in en extra resurs i gruppen om vi har tur runt jul.
Det är jättebra då jag är rädd att de andra barnen ska skadas vid lek osv eftersom vårt barn inte förstår (helt normalt att de inte gör det) hur stark och stor hen är.
"Alla barn är aktiva" (många runt innan de sett vårt barn in action)
"Alla barn är lika starka när de är så små" (ungefärligt citerat från FL)
"Ni får aktivera honom mer" (hen har övervikt pga mediciner men är redan för överaktiv)
"Är han busig" (mormorn när hon fick höra att hen kastat iväg ett glas bara hux flux)
"Är han trotsig" (mormorn igen när jag förklarade att nej det är INTE bus", trots är en piss i havet jämfört med detta)
Jag vet att det finns de som säger att de inte kan sätta en säker diagnos på så små men det kvittar mig lika, vi och han har problem. Det är det viktiga.
Eftersom det finns ADHD på ena sidan av blodsbanden, och ganska kraftig sådan ett par generationer tillbaka, minst 3, så är detta inte alls osannolikt.
Men just nu närmar vi oss allt med detta i åtanke. Vi har ju testat allt, ja inte stryk då men annars tror jag allt..
Finns det fler som är i det här kaoset?
Jag känner mig så ensam och jag vet inte vad jag ska känna. Jag orkar liksom inte snart längre.
Igår rann det över totalt, jag satte mig ner och storböla när fjärde backen lego hade rivits ut.
Jag kommer aldrig tiga still utan kämpa, om nödvändigt, för att mitt barn ska få rätt hjälp, det kan vara avgörande om han ska slippa många års lidande.
Men jag vet bara ingenting längre..