• Äldre 2 Dec 15:40
    4274 visningar
    13 svar
    13
    4274

    Mina marsvinsbebisar dör =(

    För en v sen igår så fick mitt ena marsvin 5 bebisar. Alla ser friska ut o växer o går upp i vikt. I förgår låg de en död bebis i buren. O idag hitta jag ännu en. När jag städade igår så såg jag att just denna såg ut att springa o halta o sprang lite ihoptryckt. Men den va pigg o hängde med sina syskon. Den första märkte jag aldrig nåt med.

    Nu e jag såklart rädd att de ska va nåt fel som gör att dom dör allihop... Eller om de bara e otur... Någon som har erfarenhet av marsvinsbebisar? E de vanligt att dom dör?  

  • Svar på tråden Mina marsvinsbebisar dör =(
  • Äldre 2 Dec 15:55
    #1

    Marsvin är så känsliga.. Jag köpte c vitamin och sprutade in de i munnen på bebisarna några dagar då jag märkte att dom inte mådde bra. sen blev dom pigga och glada myyycket hö i buren också.

  • Äldre 2 Dec 16:09
    #2

    Pigga är dom, har inte märkt något förutom att den sprang lite konstigt igår... Hö har dom i massor redan =)

    E de c vitamin som finns på zoo då som du gav dom? 

  • Äldre 2 Dec 16:50
    #3

    Som sagt: C-vitamin! Finns att köpa i djuraffärer! Börja med det så fort du bara kan! :)

  • Äldre 2 Dec 19:31
    #4

    Väger du dom varje dag?

  • logg81
    Äldre 2 Dec 19:33
    #5

    C-vitamin finns i frukter och grönsaker... Har du apelsin hemma? Ta lite apelsinsaft och ge tills du kommer iväg till en djuraffär och får tag i koncentrerat...


    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Äldre 2 Dec 19:36
    #6

    Ymmmi nej de har jag inte gjort.

  • Äldre 2 Dec 19:36
    #7

    Logg81 ja de har jag så de ska jag genast fixa!

  • Äldre 2 Dec 22:04
    #8

    Väg dom varje dag, morgon och kväll för att se så dom går upp i vikt. Sen rekomenderar hag dig att gå in på www.marsvin.ifokus.se där får du hjälp. Ge dom även färska grönsaker varje dag som tex vitkål,(c-vitamin i berikade) ge dom inte någon mat som är bland mat, utan bara ren pellets och självklart hö. Men det viktigaste att väga minst 2 ggr per dag för att se att dom går upp i vikt.

  • Äldre 3 Dec 07:10
    #9

    Dom får vitkål o morot dagligen o nån grönsak till som jag brukar variera. Till helgerna brukar jag ge frukt oxå. Dom får ren pellets oxå ca två gånger i v fyller jag den skålen. Har läst på flera ställen att de inte e bra/nyttigt med för mycket pellets. O hö har dom alltid fri tillgång till!! Tack för tipset där ska jag kolla in!!

  • Äldre 3 Dec 07:18
    #10
    Marnet skrev 2012-12-03 07:10:04 följande:
    Dom får vitkål o morot dagligen o nån grönsak till som jag brukar variera. Till helgerna brukar jag ge frukt oxå. Dom får ren pellets oxå ca två gånger i v fyller jag den skålen. Har läst på flera ställen att de inte e bra/nyttigt med för mycket pellets. O hö har dom alltid fri tillgång till!! Tack för tipset där ska jag kolla in!!

    Vitkål och morot är nog inte de bästa c-vitaminkällorna. Kolla den här listan får du se (fineli är finska livsmedelsverket): http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2270&fuclass=all&specdiet=none&items=200&from=top&portion=100g&lang=sv

    Paprika, broccoli, rödkål eller blomkål är bättre alternativ.
  • Äldre 3 Dec 08:12
    #11

    Paprika, broccoli o blomkål e faktiskt de jag oftast ger dagligen oxå :). Inte paprika så ofta, har för mig att jag läst att de inte e bra för ofta!? Ska kolla listan! Tack!!!

  • Äldre 3 Dec 14:00
    #12

    Paprika är inte bra ofta... Vitkål ger min syster som är uppfödare. Även morötter för tändernas skull. Inte för c-vitamin. Baby spenat är också bra. Men inte för ofta. Mm men fråga marsvin i fokus

  • Äldre 3 Dec 14:47
    #13

    De ska jag göra!! Tack än en gång!

Svar på tråden Mina marsvinsbebisar dör =(