• OF

Kletet med knäcken

Halloj,

Då var det äntligen dax för att börja årets knäckproduktion. Men hur får man den heta knäcken i sina formar med minsta möjliga klet?

God jul! 

• Svar på tråden Kletet med knäcken
  • oOOo  oOOo
    OF skrev 2012-12-02 16:09:07 följande:
    Halloj,

Då var det äntligen dax för att börja årets knäckproduktion. Men hur får man den heta knäcken i sina formar med minsta möjliga klet?

God jul! 
    Het knäck borde heta klet. Kall klet kan kallas knäck
  • Pyttismamman

Gör smeten i gjutjärnsgrytan och skeda i formarna när den är riktigt varm och då rinnig. När den börjar sega till sig för att den svalnar så värm grytan lite så blir den lättflytande igen.

• M C

Det enklaste och äldsta tricket är två skedar.
    Du tar lite smet med ena och petar i formen med andra. Man behöver inte ens vara duktig, det går sååå enkelt.
    Så gör dessutom kockarna.  

I feel so violated, do it again.
  • The Fugly

Parcae, vad är en knäcktratt?

Jag har för övrigt gett upp på formarna och häller numera ut smeten i långpanna och skär i bitar, som kola.

• Parcae
    The Fugly skrev 2012-12-02 17:06:57 följande:
    Parcae, vad är en knäcktratt?

Jag har för övrigt gett upp på formarna och häller numera ut smeten i långpanna och skär i bitar, som kola.
    En tratt som man använder för att hälla upp knäck

• M C

Men herregud, skedarna är ju jätteenkelt!

• M C

Plus att det inte blir något slöseri med knäck, det måste ju fastna massor i en tratt!

• The Fugly

Parcae, tack!! En sån vill jag ha!

M C, jag har aldrig fått det där skedarna att funka. Smeten börjat bara stelna för att jag är för långsam, fastnar i skedarna och formarna välter. Jag vet, jag är klantig men så är det.

Svar på tråden Kletet med knäcken