• aa 2013

Hjälp med karaoke...

Har tänkt fixa en hemma-karaoke åt min sambo i julklapp, problemet är bara att jag inte har någon koll på detta område, hoppas att ni kan hjälpa mig.

Vi har en vanlig Full-HD TV och en Win 8 dator som vi kopplar till TV:n (macen använder vi i för allt annat). Datorn är kopplad via HDMI.

Idag köpte jag en sådan här: http://www.netonnet....10/127307.3189/
    och kopplade in den till TV:n utan framgång, det går inte ens att få något ljud överhuvudtaget. (Ingen mening att gå till steg 2 o försöka koppla in datorn)

Så min fråga är, om man ska kunna sjunga i micen (helst 2 st) och höra sig själv samtidigt som karaoke musiken med text ska synas på tv via datorn, hur ska man gå tillväga?

Ska jag lämna tillbaka karaoke-setet som jag köpte? 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-02 19:46
    Länken är följande och skratta inte :))

www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/karaoke/mikrofon/knig-hav-km10/127307.3189/
  • Svar på tråden Hjälp med karaoke...
  • slazh

Har du läst manualen?

1) Anslut strömadaptern med 12V-uttaget till ett vanligt 230V eluttag.
    2) Sätt på och stäng av apparaten genom att trycka på strömknappen (POWER).
    3) Sätt i signal- (som t.ex. DVD) kablarna i ingångarna på apparatens baksida. Se till att du sätter in den röda kabeln i den röda ingången, den vita kabeln i den vita ingången och den gula i den gula ingången. De röda och vita ingångarna är höger och vänster spår medan den gula ingången är videoingången.
    4) Sätt i uppspelnings- (som t.ex. TV) kabeln i utgången; se återigen till att matcha kablarnas färg med uttagens färg.
    5) Sätt i mikrofonen i uttagen MIC 1 och MIC 2; två personer kan sjunga samtidigt.
    6) Vrid VOL-ratten för musik (MUSIC VOL) medurs för att justera musikens ljudnivå.
    7) Vrid VOL-ratten för MIC 1 och MIC 2 medurs för att justera mikrofonens ljudnivå.
    8) Vrid EKO-ratten (ECHO) medurs för att justera mikrofonens ekoeffekt.
    9) Förbikopplingsfunktion: Ta bort strömadaptern från eluttaget och tryck på strömknappen för att stänga av apparaten. Du kan då fortfarande lyssna på musik men inte sjunga genom mikrofonen.

Du ska alltså sätta i skivan i en DVD-spelare och koppla in DVD spelaren på ingångarna i kareoke-setet.
    Du ska koppla sladdar till TVn på karakeo-setets utgångar.

Det vill säga 3 st RCA (röd, vit, gul) in och 3st RCA ut.

Fick du inte med manualen så kan du ladda ner den här:
    http://attachments.content4us.com/datasheets/MANUAL_HAV-KM10_COMPLETE.PDF

• slazh

Så ser dom ut och enligt bilden på hemsidan så fick du med två uppsättningar
  • slazh

När du har kopplat in kareoke-setet till tvn måste du också välja rätt källa på tvn (som inte är HDMI) och eftersom du bara kan välja en källa åt gången på tvn så kan du inte ta in bild och ljud via HDMI samtidigt.

• aa 2013

tack för svaret :)

det stod inget om att man måste ha någon dvd-spelare på netonnet så jag är ganska besviken....

"Koppla in detta karaoke-set i din TV och sjung med till texterna som visas på TV:n. De enkla kontrollerna gör att barn själva kan sköta kontrollen och sjunga med till deras favoritlåtar. De 2 inkluderade mikrofonerna kan enkelt anslutas och du sjunger med inom loppet av några minuter."

så jag måste skaffa en dvd-spelare alltså?

har du förlag på något bättre alternativ?  

• slazh

Jag är inte så insatt i karaoke-svängen men jag kan ju inte tolka det på nåt annat sätt än att du behöver koppla in en DVD-spelare eller Bluray-spelare i karaoke-setet. Om allt hade varit inbyggt i karaoke-setet hade du ju inte kunnat byta till en annan DVD-skiva med andra låtar på utan hade vart fast med dom låtarna som fanns i karaoke-setet och därför så tyckte man väl helt enkelt att detta va en bättre lösning.

En DVD-spelare får man för några hundralappar annars kan du väl köpa nåt sånt här:

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/karaoke/karaoke-spelare/andersson-dvphd-240hq-mic10x2/165994.3191/

Där har du DVD-spelare och karaoke i ett.
    Sen måste du väl köpa en karaoke DVD-skiva med lite låtar låtar och tillhörande texter på som du kan sjunga till.

Svar på tråden Hjälp med karaoke...