• Ljusna

Arbetsintervju & gravid - hur berättar man?

Jag är gravid i v. 20, och det syns väldigt tydligt. Jag bär rätt högt, och det är uppenbart att jag inte bara ätit lite för mycket på sistone, så att säga.

Jag skall på arbetsintervju imorgon, och kommer då att berätta om graviditeten, framförallt eftersom den är så uppenbar.

Nu till min fråga. Hur i hela friden berättar man det på ett bra sätt?

Kommer man in till intervjun, räcker fram handen och säger "Goddag, som ni ser är jag gravid"? Väntar man tills de frågar? (De lär fråga, jag har en bebis-bula som tagen ur någon undervisningsbok).
    Eller säger man det lite senare under intervjun, och i sådana fall när?

Hjälp!

• Svar på tråden Arbetsintervju & gravid - hur berättar man?
  • Hugosmamma2010

Egentligen ska du inte bli annorlunda behandlad eller bemött än om du inte vart gravid men som du säger, det är uppenbart att det syns så du behöver nog inte ens säga nåt till en början, under intervjuns förlopp kommer säkert chefen kommentera på det ändå, vare sig det är positivt eller negativt. Är du kvalificerad för jobbet ska du bli bemött som alla andra! 

Lycka till nu :)  

• gemba

Jag sa det när jag kallades till intervjun. Sen tog jag själv upp det senare under intervjun, då kom det ju inte som en nyhet.
    Hade jag inte sagt något när de kallade mig hade jag nog velat ta upp det så tidigt som möjligt, så det är överstökat. Sagt ungefär
    "som ni antagligen ser är jag gravid. Jag är ändå väldigt intresserad av det här jobbet, annars hade jag inte varit här."

Jag fick jobbet i mitt fall, för övrigt!

• Opsie

Nu söker jag iofs bara tidsbegränsade jobb, men jag har i ansökan sagt att jag söker jobb till april och sen på intervjuerna har jag berättat att jag då kommer att gå på föräldraledighet. Jag är också i v. 20 men det är inte heelt uppenbart än att jag är gravid, det skulle kunna passera som ett par lussekatter för mycket. Glad

Svar på tråden Arbetsintervju & gravid - hur berättar man?