• Solan Gundersen

Sova ute- hur kallt är ok för 5,5 mån?

Min dotter är 5,5 mån och vägrar envist att sova inomhus. Ute på balkongen (ej inglasad) i liggvagnen kan hon sova hur länge och bra som helst. Idag är det -15, vilket naturligtvis får mig att tveka. Hur mkt klarar deras luftrör? Resten av kroppen är det ingen fara med, hon har varma kläder, täcke och åkpåse, och skyddas av vagnen. Vi har givetvis babywatch i vagnen så vi hör henne.

• Svar på tråden Sova ute- hur kallt är ok för 5,5 mån?
  • ScandinavianMom

Nånstans har jag hört -10 men jag är inte säker.

• La Lola

Vid -15 går min gräns (samma som förskolorna här använder sig av) men det finns många barn som sover ute när det är kallare än så.
    Det är ju mycket varmare i vagnen.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    ScandinavianMom skrev 2012-12-03 07:28:35 följande:
    Nånstans har jag hört -10 men jag är inte säker.
    Vid -10 skulle vi norrlänningar få stanna inomhus större delen av vintern när vi har små bebisar.
  • FruBecks

Så länge barnet är rätt klädd och ligger skyddad i vagnen så klarar de rätt kalla temperaturer. Jag skulle nog dock sätta min personliga gräns vid -15

• La Lola
    Patricia Sandell93 skrev 2012-12-03 08:26:19 följande:
    Min gräns är att man inte sover ute, varför skulle man göra det?
    Om man är ute på promenad o barnet somnar ska man gå hem alltså?
  • Tjolanta

Förskolebarnen är ju äldre än 5,5 månad.. Jag skulle nog satt runt -10.. Men i tex Norrland så är det väl en annan sorts kyla än tex här i mellersta Sverige? Annars får du sticka ur nosen och känna efter hur kylan känns..

• La Lola
    Patricia Sandell93 skrev 2012-12-03 08:29:38 följande:
    Nej det var inte så jag menade. Om man är hemma så klart, då förstår inte jag varför barnet ska sova ute.
    Ok...så man kan låta barnet sova i vagnen när man är ute o går men man kan inte låta barnet sova på balkongen tex om man är hemma?
    Och skillnaden är...?
  • PreciousDivine
    Patricia Sandell93 skrev 2012-12-03 08:29:38 följande:
    Nej det var inte så jag menade. Om man är hemma så klart, då förstår inte jag varför barnet ska sova ute.
    Du har uppenbarligen inte haft ett barn som vägrar somna någon annanstans än utomhus. Friskluft är ju dessutom bra för både stora och små.

TS, min dotter sov ute i 15 minus. Kallare än så hade vi det inte förra vintern.
Svar på tråden Sova ute- hur kallt är ok för 5,5 mån?