• Anonym (tvättsvampen)

Hur duschar man med sitt barn?

Läste en tråd tidigare där någon frågat ifall folk duschar/badar med sina barn. Många hade svarat att de duschar med sina 2-3månaders barn.

Men hur??

Hur gör man när man ska duscha med ett barn som varken kan sitta eller stå?
    Det måste ju bli väldigt svårt att hålla i famnen, halkigt osv och ännu svårare när man ska tvätta det.

Vi har bara dusch och det skulle underlätta att kunna duscha med vårt barn eftersom han nästan vuxit ur Balkan.

• Svar på tråden Hur duschar man med sitt barn?
  • Morcheeba

Jag duschade aldrig med barnet, jag tror inte hon hade uppskattat vattnet ändå. Men däremot satte jag henne i en babygunga precis utanför duschen, så satt jag och lekte tittut och pratade med henne samtidigt som jag kunde duscha ifred. 

• Ramborg

Innan min dotter kunde sitta duschade jag med henne i Bumbostolen. Numera ställer jag in baljan så får hon bada med sina leksaker samtidigt som jag duschar. När det är dags att tvåla in barnet kan man sätta sig på golvet så minskar man risken att tappa det.

42.
  • luspudel

Vi gjorde som så att när tex pappa duschade, så gjorde han först färdigt sig själv, tvättade sig överallt osv. Sedan lyfte jag in bebis till honom och tog emot bebis när hon var klar Hade dock inte vågat mig på det ensam.

• Anonym

Vi har duschat med alla våra barn från några veckors ålder för att det är så mysigt att stå tillsammans under varmt vatten och ha hud mot hud kontakt och så får de ju vattenvana på köpet liksom. Dock är detta mer ur mysfaktor än ur tvättfaktor och när de blivit större har de haft en liten balja inne i dushen som de suttit i och lekt lite och då blir ju tvättande enklare också. Men de har alltid velat ha en bärmysstund i duschen även som större och det är hur gosigt som helst.

• Anonym (hm)

jag har setat på en stol, skulle inte ha vågat stå upp :))

• Anonym (Wildrat)
    luspudel skrev 2012-12-03 07:39:29 följande:
    Vi gjorde som så att när tex pappa duschade, så gjorde han först färdigt sig själv, tvättade sig överallt osv. Sedan lyfte jag in bebis till honom och tog emot bebis när hon var klar Hade dock inte vågat mig på det ensam.

Så gjorde vi också.
  • Anonym
    Anonym (tvättsvampen) skrev 2012-12-03 07:32:32 följande:
    Läste en tråd tidigare där någon frågat ifall folk duschar/badar med sina barn. Många hade svarat att de duschar med sina 2-3månaders barn. Men hur?? Hur gör man när man ska duscha med ett barn som varken kan sitta eller stå? Det måste ju bli väldigt svårt att hålla i famnen, halkigt osv och ännu svårare när man ska tvätta det. Vi har bara dusch och det skulle underlätta att kunna duscha med vårt barn eftersom han nästan vuxit ur Balkan.
    Svep in barnet i ett tunt litet tygstycke?

Eller skaffa större balja möjligen. Flexibath är större och himla smidigt =)

Fast, vad har du för balja om en 3-månaders vuxit ur det? *nyfiken*
  • Pumpkin
    luspudel skrev 2012-12-03 07:39:29 följande:
    Så gjorde vi också
  • Hannah76

Jag satt oftast och duschade när de var så små. Hade en handduk (dubbelvik)t på golvet/i badkaret, jag kunde lägga ifårn mig barnet om det behövdes.

• Anonym

Vilken balja har ni om barnet nästan har vuxit ur den? Vi har ikeas badbalja, och vår 3-åring badar ff i den... Ganska snart kan man ju börja sätta barnet upp i baljan, och då räcker den ett bra tag till

• Anonym

När vi bara hade dusch dså de första månaderna så hade vi en badbalja följde med skötbordet,, sen när sonen kunde sitta så satte vi honom i ikeas barnstol . Nu har vi badkar.

• cloudberry79

I början satt jag på duschgolvet i skräddarställning och barnet i famnen. Nu sitter hon i sin Bumbo, hon är fyra månader. Gjorde samma med storebror. När han satt utan stöd började vi använda badbalja.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym

Vi använde aldrig tvål när dottern var så liten utan det var bara att gå in i duschen med henne i famnen och försöka tvätta rent så gott det gick. Badbaljan orsakade bara vrål så den var inte ett alternativ när hon var så liten. Ibland badade jag med henne och då fick hon ligga på mitt bröst men sambon fick aldrig in tekniken på det utan de duschade bara

• FruOMor

Jag använde babybjörns babysitter när vi duschade ihop funkade utmärkt :))

• QueenObscene

Jag är ensam mycket med min 9-månaders dotter, och när jag badat med henne innan hon kunde sitta så la jag henne på handdukar på badrumsgolvet utanför duschen, duschade av mig själv, satte mig ner i badkaret och lyfte sedan in henne till mig, la henne på mina ben och duschade henne. När hon var duschad la jag henne på handdukarna igen, reste mig upp och klev ur badkaret, torkade mig och tog sedan upp henne. Lite meckigt men det gick! :) nu kan hon ju sitta så det är lite lättare, hon sitter med i badkaret när jag badar eller så sitter hon i karet och jag bredvid på golvet och håller koll så hon inte tippar omkull.

• Höghus

En 2-3-månaders behöver inte duscha. För babyns känsliga hud är det bättre att bara tvätta av med tvättlapp då det verkligen behövs pga bajs, kräk osv.

• fortsätt paddla

Jag satt ner och hade barnet i famnen. + en babysitter med handduk utanför. Innan jag klev ur duschen la jag ifrån mig barnet och sköljde av mig.

Svar på tråden Hur duschar man med sitt barn?