• Free Spirit Free Love

Hundskor?

Japp, nu är vintern här och min lilla fryslort tycker det är JÄTTE kul med snö, men hon fryser hela tiden!
    Vi har både tröja och täcke på henne när vi går lite längre promenader, men hon markerar hela tiden på att hon tycker att de är för kallt om tassarna. Vi smörjer ju in hennes tassar med en fet cream (har glömt namnet men en grön burk) som ska skydda, men hon tycker det är kallt och obehagligt iallafall!

Så min fråga är, finna det några hundskor som sitter kvar (!) på en aktiv hund?
    vi är ofta ute och går i skog och mark så de måste ju va ganska robusta och viktigast är ju att inte tappa dem i snön, för de skulle kännas väldigt kontraproduktivt!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hundskor?
  • Joico

Vad har du för ras? Vid vilken temp börjar hon frysa om tassarna? Är det vatten i salvan ni smörjer med?

• Free Spirit Free Love

Det är en amstaff/ ridgeback balndis på 1,5år.
    Vi brukar vara ute mellan 3-5 timmar om dagen, vi bor i en förort, men burkar ofta vara i en närliggande skog där hon kan springa fritt (det är en hundskog, inget koppel tvång).
    Salvan heter fyra ess och ska tydligen vara bra och mjukgörande för tassarna.
    Ja vet inte riktigt vid vilken temperatur hon börjar frysa, men runt -10 och nedåt.. Hon börja frysa om kroppen redan tidigt i höstas! Så hon har inte direkt en hög tolerans för kyla... 

• isht

Jag beställde skyddsskor från hööks.se till våran portis då han blir kall om tassarna när det blir kring -15 grader.
    De verkar värma bra, men han gick rätt roligt i början innan han hade blivit van vid dem. :)

www.hooks.se/product.aspx&deptid=1137&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

• Dexter dot com

Många salvor innehåller vatten och får då motsatt effekt vid kyla, dom är till för att smörja med efter promenaderna. Personligen tycker jag ingen salva hjälper utan nästan gör det värre.

• Dexter dot com

Tänk även på att under -15 ska man inte låta hunden springa och anstränga sig för mycket då all kalluft inte är bra för lungorna.

• Joico

Om det är -10 och kallare så hade jag aldrig tänkt tanken på att vara ute 3-5timmar. Mest för hundens skull. Det krävs mycket för att den ska hålla sig varm, framför allt med tanke på raserna som ingen är särskilt behårad.
    Att springa lös i dom temperaturerna är inte heller att rekommendera utan först rejäl uppvärmning i muskler och leder. Så som hundar rör sig brukar kunna jämföras med en elitidrottare och de skulle knappast köra så utan rejäl uppvärmning.

Kör på korta, lugna koppelpromenader i dom temperaturerna. Klä på hunden så den inte fryser eller åtminstone får hjälp att hålla värmen. Är den väldigt korthårig/väldigt frusen så kanske en fleeceoverall under täcket vore att föredra.

• Free Spirit Free Love
    Joico skrev 2012-12-04 09:14:40 följande:
    Om det är -10 och kallare så hade jag aldrig tänkt tanken på att vara ute 3-5timmar. Mest för hundens skull. Det krävs mycket för att den ska hålla sig varm, framför allt med tanke på raserna som ingen är särskilt behårad.
    Att springa lös i dom temperaturerna är inte heller att rekommendera utan först rejäl uppvärmning i muskler och leder. Så som hundar rör sig brukar kunna jämföras med en elitidrottare och de skulle knappast köra så utan rejäl uppvärmning.

Kör på korta, lugna koppelpromenader i dom temperaturerna. Klä på hunden så den inte fryser eller åtminstone får hjälp att hålla värmen. Är den väldigt korthårig/väldigt frusen så kanske en fleeceoverall under täcket vore att föredra.
    3-5 timmar är alltså sammanlagt under hela dagen :) 
    Vi har en stickad tröja under täcket de dagar som de är kallt, men ska kolla in fleecoveraller! Vi vet ju inte hur denna vinter kommer sluta ;)
    Kan medela att hon frös om tassarna både igår och idag också då de bara är-2 ute... men jag tror att hon kanske bara behöver vänja sig, förra vintern var hon nog inte ute så mycket (vi var inte ägarna då).  
Svar på tråden Hundskor?