• Lite Av Varje

Varför kallar man sin mobil för "Nallen" ?!

Vilken del av landet bor man i om man kallar sin mobil för "nallen"?

Eller det kanske inte finns någon direkt avgränsning för det.

I vilket fall så undrar jag varför i hela friden man kallar den för "nallen"?? Finns det någon slags sammankoppling?

Jag ryser av obehag när jag hör/ser någon som kallar sin mobiltelefon för detta. Fast jag vet inte varför egentligen. Men trolivgtvis associerar jag detta till något konstigt.

Senast jag hörde detta uttrycket nu var ifrån en 65-årig man. Tyckte det var ännu läskigare då jag bara trodde det var små flickor på 10-15 år som sa detta.

Nu får ni förklara varför man säger detta ordet! Är nyfiken :)

• Svar på tråden Varför kallar man sin mobil för "Nallen" ?!
  • Fia 28

Google: Varför kallas mobil juppi nalle?

Namnet antyder att dessa används som teddybjörnar av yuppier(sammanskrivning av "young urban professional"). Då mobiltelefonerna var mycket dyra att köpa i början var det få människor som hade den möjligheten.

• She is Me

Yuppienalle är gammal slang för mobiltelefon. Uttrycket härstammar från 80-talet vilket var en tid då mobiltelefoner var svindyra och endast tillgängliga för nyrika yuppies. Uttrycket antyder att dessa yuppies höll i sina dyra "leksaker" som ett barn håller i sin nalle.
    Uttrycket används ej mer, annat än på skoj. Däremot lever den kortare versionen nalle kvar.

- Juste yuppienalle!
    - Visst serru, det är en Motor-Ola!

• Whitetrash86
     Ordet Nalle har uppstått i det sammanhang då flertal tycks kånka med sig sin telefon mer som en förälskad leksak än något dom verkligen använder som en mobiltelefon.

Senast jag hörde ordet var för ca 15 år sedan. Så att höra en äldre person säga nalle är nog mer "normalt" än en yngre. 
  • Lite Av Varje

Haha okej, men då fick jag svar på det :) Är det vanligt att man fortfarande säger så då?

• Fia 28
    Lite Av Varje skrev 2012-12-03 11:05:00 följande:
    Haha okej, men då fick jag svar på det :) Är det vanligt att man fortfarande säger så då?
    Har nog inte hört någon under 30 säga det de senaste åren iaf.
Svar på tråden Varför kallar man sin mobil för "Nallen" ?!