• Maskrosen

Vad gör man på Sophiahemmet på testdagen?

När vi var i IVF-svängen för några år sedan så gjorde man helt enkelt sitt graviditetstest hemma på morgonen på testdagen och ringde sen in resultatet till kliniken. Om det var positivt fick man sen tid för VUL ett par veckor senare. Vi gick dock inte på Sophiahemmet utan på St Göran och det var inte tal om att träffa någon läkare om det inte var något särskilt som hände.

En väninna som just nu håller till på Sophiahemmets IVF-klinik har testdag om någon dag och då ska hon även träffa en läkare på kliniken. Det är hennes första IVF så hon vet inte riktigt vad som ska händer när hon är där. Testdagen är dessutom bara 15 dagar efter ET. Vi har alltid haft testdag minst 19 dagar efter ET.

Vi är själva i valet och kvalet om vi ska göra något syskonförsök eller inte och vår läkare som vi hade på St Göran är numera på Sophiahemmet så vi funderar även på valet av klinik isf. Så nu är jag lite nyfiken på vad de har för rutiner på Sophiahemmet och skulle vara tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter.

• Svar på tråden Vad gör man på Sophiahemmet på testdagen?
  • maria7701

Hej Maskrosen,
    Vi har TD i morgon på Sophiahemmet men tyvärr fick jag mens i morse.
    Rutinen är att du samlar urinen och de testar igen när du har en tid där. Om det är negativt pratar man om det, vad som hände, man kan ställa fragor. Man kan även prata om eventuella nästa försök. För oss kändes det jätteskönt att prata med en läkara efter vårt försök misslyckades. Vi hade många fragår och funderingar då.
    Om testen är positivt ska en VUL planeras.

• Maskrosen

Hej Maria och tack för ditt svar! Beklagar verkligen att det inte verkar ha gått vägen för dig denna gång. Vad lyxigt ändå att få träffa en läkare i samband med att man gör sitt test, oavsett om det är negativt eller positivt. Om det skulle vara positivt, görs då någon undersökning e.d.? Man kan väl ändå inte se så mycket så tidigt?

• Loire

Om det är positivt så testar de för att bekräfta, man pratar en stund om hur man mått sedan ET och bokar en tid för VUL. Ganska meningslöst, efter vårt första försök (slutade med MA) så tog vi detta på telefon istället (gjorde tre försök där). 

• Maskrosen

Tack för svaret Loire!

Stämmer de att de alltid har tesdag så tidigt? De måste ju få en rätt hög andel MF då?

• Loire

Ja, den brukar ligga 14-16 dagar efter ET. Vet inte riktigt hur det är med andelen missfall, men jag fick 16 dagar på Huddinge också när vi gjorde vårt senaste försök där. 

• Maskrosen

OK. Tack! Vi har alltid haft 18-20 dagar efter ET, både på Huddinge och St Göran med motiveringen att de inte vill få "falska" positiva resultat där graviditeten stannar i princip omedelbart.

• Lillstoran

Sophiahemmet är duktiga!

Var där i väntan på att få göra landstingsförsök på Karonlinska. Dock blev det inget för då var jag redan gravid. Träffade en person som hette Åsa Rylander.  

• maria7701

Tack Maskrosen! Känns lite bättre idag efter har pratat med vår läkare. Två misslyckade försök, och det är oklart varför, samt hade jag mycket ont efter ET. Nu ska de diskutera vårt fallet mellan alla gynekooger, för att föreslå nästa steget. Så jag gillar verkligen deras tänkesättet.

Lillstoran, Åsa är inte längre kvar. Två nya kvinnliga gynekologer har just nu börjat på SH.

• Lillstoran

Det finns en läkare som heter Claes Gottlieb som tydligen ska vara väldigt bra. Fördelen är att de har öppet 7 dagar i veckan. Kan du inte starta en tråd "IVF på Sophiahemmet". Finns ju trådar Falun, Huddinge, RMC, Sahlgrenska etc. men Sophiahemmet har jag inte sett till.

• maria7701
    Lillstoran skrev 2012-12-04 21:02:28 följande:
    Det finns en läkare som heter Claes Gottlieb som tydligen ska vara väldigt bra. Fördelen är att de har öppet 7 dagar i veckan. Kan du inte starta en tråd "IVF på Sophiahemmet". Finns ju trådar Falun, Huddinge, RMC, Sahlgrenska etc. men Sophiahemmet har jag inte sett till.
    Har startat tråden "IVF på Sophiahemmet" just nu!
    Välkommen!
Svar på tråden Vad gör man på Sophiahemmet på testdagen?