• Alfred811

Sexuell läggning, ett onödigt begrepp?

Varför pratas det mer om sexuell läggning än sexuell attraktion? Avseende VEM du attraheras av så inbegriper sexuell attraktion allt medan när någon regerar till sexuell läggning så begränsas det till nästan enbart vilket kön du föredrar. Är därför sexuell läggning ett onödigt och ensidigt begrepp som vi borde lägga åt sidan?

• Svar på tråden Sexuell läggning, ett onödigt begrepp?
  • Fröken reserverad

Sexuell läggning är jätteviktigt att använda iom att enligt lag får man inte diskrimineras pga sin sexuella läggning..

• Haskel
    Fröken reserverad skrev 2012-12-03 11:39:03 följande:
    Sexuell läggning är jätteviktigt att använda iom att enligt lag får man inte diskrimineras pga sin sexuella läggning..
    Jag måste nog hålla med TS och säga att begreppet är onödigt helt oavsett. Det är ju inte enbart människor med annan "sexuell läggning" som det är förbjudet att diskriminera. Det skulle kort och gott räcka med att säga att det är ett lagbrott att diskriminera! Vilket då innefattar alla människor och grupper.

Kan även tycka att sexuell attraktion låter överflödigt.  Om vi tar just homosexuella som exempel så är det ju inte enbart sexuellt attraherade de blir av likkönade. Utan egentligen attraherade både fyskisk och mentalt. Vill man sedan visa/förklara vad man är kan man säga bög, lesbisk, bi, homo eller vad man nu föredrar själv.
  • Alfred811
    Fröken reserverad skrev 2012-12-03 11:39:03 följande:

Så vad står läggning för egentligen? Allt som jag attraheras av?
  • Fröken reserverad
    Haskel skrev 2012-12-03 11:56:29 följande:
    Jag måste nog hålla med TS och säga att begreppet är onödigt helt oavsett. Det är ju inte enbart människor med annan "sexuell läggning" som det är förbjudet att diskriminera. Det skulle kort och gott räcka med att säga att det är ett lagbrott att diskriminera! Vilket då innefattar alla människor och grupper.

Kan även tycka att sexuell attraktion låter överflödigt.  Om vi tar just homosexuella som exempel så är det ju inte enbart sexuellt attraherade de blir av likkönade. Utan egentligen attraherade både fyskisk och mentalt. Vill man sedan visa/förklara vad man är kan man säga bög, lesbisk, bi, homo eller vad man nu föredrar själv.
    Håller med att det borde stå att det är förbjudet att diskriminera. Tror dock inte det står så idag.

Enligt www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080567.htm
    står det:
    Lagens ändamål

1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

• Fröken reserverad
    Alfred811 skrev 2012-12-03 11:58:04 följande:

Så vad står läggning för egentligen? Allt som jag attraheras av?
    Enligt samma länk så står följande:

Kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning och ålder

5 § I denna lag avses med
    1. kön: att någon är kvinna eller man,
    2. könsöverskridande identitet eller uttryck: att någon inte identifierar sig som kvinna eller man eller genom sin klädsel eller på annat sätt ger uttryck för att tillhöra ett annat kön,
    3. etnisk tillhörighet: nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande,
    4. funktionshinder: varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga som till följd av en skada eller en sjukdom fanns vid födelsen, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå,
    5. sexuell läggning: homosexuell, bisexuell eller heterosexuell läggning, och
    6. ålder: uppnådd levnadslängd.
       Även den som avser att ändra eller har ändrat sin könstillhörighet omfattas av diskrimineringsgrunden kön.

• Haskel
    Fröken reserverad skrev 2012-12-03 12:03:44 följande:
    Håller med att det borde stå att det är förbjudet att diskriminera. Tror dock inte det står så idag.

Enligt www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080567.htm
    står det:
    Lagens ändamål

1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

Ja, de där jäkla juristerna ska alltid krångla till alltingFlört.
  • Alfred811
    Haskel skrev 2012-12-03 11:56:29 följande:

Kanske så, men hur skulle du rubriksätta ett kapitel i en bok som handlar om de olika egenskaper som vi attraheras av sexuellt hos andra?

Diskriminering är diskriminering, absolut.
  • Haskel
    Alfred811 skrev 2012-12-03 12:20:24 följande:

Kanske så, men hur skulle du rubriksätta ett kapitel i en bok som handlar om de olika egenskaper som vi attraheras av sexuellt hos andra?

Diskriminering är diskriminering, absolut.
    Då uppkommer givetvis ett problem om man enbart ska använda ordet attraktion, men i det här fallet vill prata om just det sexuellaGlad. Det jag egentligen menade, var inte att ord/utryck ska förbjudas eller tas bort.  Jag menade bara att de många gånger blir överflödiga och talar om något annat än det egentligen är. Varken hetro eller homo är ju inte enbart sexuellt attraherade. Men skulle jag skriva en rubrik som handlar om det sexuella, oavsett kön. Skulle jag nog föredra det du föreslår: Sexuell attraktion.

Det gäller ju egentligen alla fetischer och "läggningar", vi/man tänder och blir attraherade av någon/något. Vad betyder att vi är lagda åt ett håll, eller läggning? Det blir som du säger ganska fel. 
  • lykantrophona

Det är ju väldigt praktiskt att prata om sexuell läggning när man själv letar efter en partner. En homosexuell man lär ju knappast vara intresserad av en kvinna, och då är det värt att prata om det. Detsamma i diskrimineringsaspekter, men där tycker jag att begreppet "sexuell läggning" bör uttökas. För det är faktiskt lagligt att diskriminera, så det inte sker i dem kategorier som finns i lagtexten. Det är alltså okej att stänga ute asexuella, fetishister, bdsm-uttövare, polygama osv. Det går inte att lagföra diskriminering mot dessa grupper.

När jag pratar om sexuell läggning menar jag vilka grupper i stort som man attraheras av. När jag pratar om sexuell läggning menar jag inte endast kön, utan kan även prata om ålder, art, monogam/polygam. Jag vet att detta skiljer sig åt från vad svensk diskrimineringslagstiftning menar.

• Alfred811
    lykantrophona skrev 2012-12-03 12:57:31 följande:
    Det är ju väldigt praktiskt att prata om sexuell läggning när man själv letar efter en partner. En homosexuell man lär ju knappast vara intresserad av en kvinna, och då är det värt att prata om det. Detsamma i diskrimineringsaspekter, men där tycker jag att begreppet "sexuell läggning" bör uttökas. För det är faktiskt lagligt att diskriminera, så det inte sker i dem kategorier som finns i lagtexten. Det är alltså okej att stänga ute asexuella, fetishister, bdsm-uttövare, polygama osv. Det går inte att lagföra diskriminering mot dessa grupper.

När jag pratar om sexuell läggning menar jag vilka grupper i stort som man attraheras av. När jag pratar om sexuell läggning menar jag inte endast kön, utan kan även prata om ålder, art, monogam/polygam. Jag vet att detta skiljer sig åt från vad svensk diskrimineringslagstiftning menar.

Du menar så, men är det gångbart att kommunicera så i samhället? Tror de flesta direkt tänker på vilket kön någon tänder på? Tycker det är mer praktiskt med sexuell attraktion där man kan ta upp allt om vem man tänder på och inte begränsas till att gälla könet. Möjligtvis att sexuell läggning utökas till att gälla allt om VEM man attraheras av.

Lagligt att diskriminera, lyssna på den meningen... Vilket jäkla stenålderssamhälle... Tack för redogörelsen. Är sexuell läggning möjligtvis sprunget ur juridiken?     
Svar på tråden Sexuell läggning, ett onödigt begrepp?