• Anonym (Ann)

Ont i nacken efter krock!?

Blev påkörd bakifrån då jag stannade för en gångtrafikant för tre dagar sen.

Kände ingen smärta efter smällen och den kändes väldigt ofarlig eftersom jag inte hade ont. Ringde sjukrådgivningen och de sa att jag bara behövde kolla upp det om jag hade ont och det hade jag ju inte då!

Så igår var jag på Hasseludden. Tog en shiatsumassage där dem trycker på olika punkter och det ska vara väldigt bra för spännningar och så. Huvud och nacke roterades också på något vis under massagen.

Nu imorse vaknade jag med världens huvudvärk och hemskt ont i nacken..det är lite som nackspärr men ändå en annan känsla. Har ont i ena sidan och har svårt att lyfta huvudet och rör jag på det gör det ont. Och huvudvärk...

Tänker att kan vara från massagen..men så slog det mig att något kanske blev tokigt i nacken efter krocken och sen trycken på nacken från massagen?

Är det någon som fått nackspärr eller liknande efter massage? om det är vanligt kanske jag inte behöver oroa mig..?

• Svar på tråden Ont i nacken efter krock!?
  • La Lola

Dumt sagt av sjukvårdsrådgivningen!
    Du ska till en läkare direkt och få det dokumenterat inför framtida ev besvär som inte går över.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (precis)

Får du inte det dokumenterat kan du få jätteproblem med att att få ledigt från jobbet, pengar när du är sjuk osv om du får problem med detta sen

• Anonym (Ann)

Oj. Okej! jag har ringt vc nu iallafall. De ska ringa upp.

• Anonym

Informerade du massören om olyckan?

• Anonym (Ann)

Nej det är ju det som var så knäppt. Jag tänkte ju inte alls på det ..de frågar ju om man har några skador eller annat. Och nej sa jag eftersom det var det sista jag tänkte på då..hade inte känt något innan.

Kan det förvärrat om det fanns något där som inte märktes innan?

Anonym skrev 2012-12-03 11:55:27 följande:
    Informerade du massören om olyckan?

• La Lola
    Anonym (Ann) skrev 2012-12-03 11:59:22 följande:
    Nej det är ju det som var så knäppt. Jag tänkte ju inte alls på det ..de frågar ju om man har några skador eller annat. Och nej sa jag eftersom det var det sista jag tänkte på då..hade inte känt något innan.

I värsta fall så kan det nog det tror jag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym
    Anonym (Ann) skrev 2012-12-03 11:59:22 följande:

Ja, det kan det förstås. Och jag tvivlar på att massören hade velat eller vågat behandla dig om hen fått information om olyckan. Det är känsligt i nacken.
  • Anonym (Ann)

Usch. Nu vart jag orolig...det gör verkligen ont :/

La Lola skrev 2012-12-03 12:01:03 följande:
    I värsta fall så kan det nog det tror jag.

• Anonym (Ann)

Dum jag känner mig nu. Skulle ju tänkt på det!

Anonym skrev 2012-12-03 12:01:15 följande:
    Ja, det kan det förstås. Och jag tvivlar på att massören hade velat eller vågat behandla dig om hen fått information om olyckan. Det är känsligt i nacken.

• Anonym (Ann)

Nu pratade jag med vc.. Men de trodde inte att det skulle bero på olyckan och att det skulle berott på massagen heller. Så skulle knapra smärtstillande och avvakta några dagar!

• Heranell

Det kan vara så att du har fått whiplash! En kollega till mig var ute för precis samma sak, hade inte särskilt ont först, men det slutade med över ett års sjukskrivning, värk. Till slut gick hon två månader ryggskola med träning på heltid och kunde först efter det komma tillbaka till jobbet.
    Jag tycker att du ska stå på dig och kontakta VC igen, eller din företagshålsovård kanske? Superviktigt att du får det dokumenterat ifall du får problem längre fram.

• Anonym
    Anonym (Ann) skrev 2012-12-03 12:18:37 följande:
    Nu pratade jag med vc.. Men de trodde inte att det skulle bero på olyckan och att det skulle berott på massagen heller. Så skulle knapra smärtstillande och avvakta några dagar!
    Den bedömningen skulle jag inte vara nöjd med. En sjuksköterska (?) som över telefonen kan bilda sig en uppfattning om hur det står till i din nacke efter först ett våld tillkommet genom påkörning bakifrån i bil (har ni förresten dragkrok på bilen?) och sedan massage av en person som inte var insatt i vad som hänt dig. 

Nackproblem kan bli mycket långvariga och bör behandlas korrekt så snart som möjligt efter att de uppstått.

Hur motiverade de att de inte tror att dina besvär kan härledas till vare sig olycka eller massage? De borde väl veta att det inte alls är ovanligt att besvär av den typ du beskriver dig ha inte nödvändigtvis visar sig sekunden efter kollisionen.  
  • Anonym (Ann)
    Heranell skrev 2012-12-03 12:34:25 följande:
    Det kan vara så att du har fått whiplash! En kollega till mig var ute för precis samma sak, hade inte särskilt ont först, men det slutade med över ett års sjukskrivning, värk. Till slut gick hon två månader ryggskola med träning på heltid och kunde först efter det komma tillbaka till jobbet.
    Jag tycker att du ska stå på dig och kontakta VC igen, eller din företagshålsovård kanske? Superviktigt att du får det dokumenterat ifall du får problem längre fram.
    Usch! Det lät obehagligt.. Jag trodde liksom också att de tog det mer på allvar.. Jag får nog ringa igen!
    Anonym skrev 2012-12-03 12:41:38 följande:
    Den bedömningen skulle jag inte vara nöjd med. En sjuksköterska (?) som över telefonen kan bilda sig en uppfattning om hur det står till i din nacke efter först ett våld tillkommet genom påkörning bakifrån i bil (har ni förresten dragkrok på bilen?) och sedan massage av en person som inte var insatt i vad som hänt dig. 

Nackproblem kan bli mycket långvariga och bör behandlas korrekt så snart som möjligt efter att de uppstått.

Hur motiverade de att de inte tror att dina besvär kan härledas till vare sig olycka eller massage? De borde väl veta att det inte alls är ovanligt att besvär av den typ du beskriver dig ha inte nödvändigtvis visar sig sekunden efter kollisionen.  
    Jo det är ssk som sagt att jag inte behövt uppsöka vård. Jag började samtalet med att säga att jag "Inte hade åkt till min husläkare och dokumenterat ev skador då jag inte haft ont."

Då ställde hon sig frågande till varför jag skulle behövt göra det. Det tyckte hon var onödigt tydligen.

Hon motiverade inte heller varför hon inte trodde det, hon lät bara säker. Hon frågade om jag kunde röra på nacken, då sa jag att det var stelt och svårt . Men med alvedon blev det lite bättre. Nej då var det ingen fara enligt henne..

Nej , vi har ingen dragkrok.

• Anonym (Ann)

Jag är ju sådan som gärna förminskar problem och smärta kan jag ju tillägga. Har jag ont så har jag verkligen ont, men likt förbannat kläckte jag ur mig " Ja , det KAN ju vara nackspärr men det känns inte som det riktigt... "

Men hur som så ska ju hon vara ganska säker för att bedöma att jag inte behöver uppsöka läkare.

Har ringt upp dem igen och ska bli uppringd.. För jag har ont trots alvedon och svårt att röra nacken. Plus att det domnar i ena armen lite..

Uppskattar att  ni tar er tid att svara. Tack!

Svar på tråden Ont i nacken efter krock!?