• Anonym (barn eller inte?)

skaffa barn eller inte?

Syftet med min tråd är också ganska oklart, vill nog bara få skriva av mig, höra era spontana reaktioner, om någon annan känner samma sak eller kanske att någon skriver just det som får mig att fatta ett beslut.
    I alla fall:
    Är 36 år(kvinna), lever sedan många år tillsammans med en fantastisk kille som är som är bra på alla sätt och vis och jag känner mig trygg och älskad i förhållandet (vilket är stort då jag alltid som yngre känt mig oälskad och misslyckad). Visst är det upp och ner ibland, har tex tidigare haft starka känslor för en annan man (inget hände dock) men är i alla fall övertygad om att jag vill leva resten av mitt liv med min sambo. Jag har sedan jag var ung varit bestämd på att jag aldrig ska ha barn, har alltid tyckt att det verkat jobbigt, att det är ett för stort ansvar, att just mina gener inte behöver föras vidare osv.. Min egen uppväxt var väl inte helt fantastisk och det har nog präglat mig mycket, men har ändå idag en bra relation med den förälder jag har kvar i livet. Jag har tänkt så mycket på detta med att skaffa barn att det snurrar i huvudet - ska jag eller ska jag inte?
    Alla våra vänner och i princip alla jag känner har nu ett eller flera barn och de flesta är också inne i "småbarnsåren". Jag ser alla dessa människor med sina barn och förstår inte hur de orkar eller vad som har gjort att de kunnat fatta ett så stort beslut som att skaffa barn. Bara tanken på att vara gravid med allt vad det innebär ger mig panik, sedan småbarnsår och aldrig ha tid för sig själv – hjääälp! Jag ser mina tjejkompisar som tidigare var roliga och självständiga enbart prata om sina barn och aldrig ha tid att göra något annat.

Till saken hör att jag har hobbies som tar mycket tid och som får mig att må bra. Har också ett jobb som tar alldeles för mycket tid och energi, har flera gånger blivit sjuksskriven kortare perioder då jag mår dåligt av stressen. Till saken hör väl också att jag ätit antidepressivt de senaste tio åren, och även om jag nu utåt sett är välfungerande är jag livrädd för att hamna i en depression igen och braka ihop totalt.
    För några år sedan blev jag gravid, min sambo hann bli glad och förväntansfull. För mig var det några hemska veckor, mådde riktigt dåligt både fysiskt och psykiskt och jag valde att avsluta det hela med abort. Detta har förstås också gjort att jag är livrädd för att vara gravid, då jag aldrig vill må så dåligt igen.
    Som ni hör så är det en massa rädslor jag brottas med. Om jag verkligen ville ha barn skulle jag kanske kunna kämpa med dessa rädslor, men nu vet jag inte – är det värt det?
    Någonstans känns det ändå som att det vore häftigt med en familj, och det måste ju finnas en anledning till att alla skaffar barn, och att jag kanske skulle förstå den dag barnet kommer. Att jag har förmågan att älska en annan människa tvivlar jag inte på, men är förstås då rädd för att jag inte skulle tycka om mitt barn för att jag skulle se det som att det förstört mitt liv. Min fina sambo förtjänar verkligen att få bli pappa, har jag rätten att förvägra honom det?
    Jag är så rädd för att ge upp mitt liv, men tänk om jag kommer att ångra mig när jag blir äldre och sitter där utan barn?
    Jag har gått till psykolog för att reda i mina tankar kring detta, men redan andra gången sa hon åt mig att hon tyckte att jag skulle skaffa barn vilket gav mig panik så nu har jag ingen lust att betala mer pengar för att gå dit.

Det här blev långt och ganska osammanhängande, svårt att få ihop alla tankar som maler och har malt under många års tid.

• Svar på tråden skaffa barn eller inte?
  • eeeeemelie

Jag kan personligen säga att, absolut de är tuft, de är jobbigt vissa stunder och man är trött till och från. MEN de är värt de. Jag kan gång på gång fråga mig själv "vad gjorde jag innan jag fick barn" Livet får en annan mening och kärleken går inte att beskriva.

Du är äldre än jag och du har uppenbarligen levt livet mer än vad jag hann göra. Men de är ingenting jag ångrar. För mig är livet barn och all den kärlen man får går inte att beskriva. Högtider, allt får en annan innebörd. 

Absolut, du får uppoffta myckert av din tid. Men då uppskattar man saker på ett annat vis. Barn är olika men vi fick ett "enkelt" barn som sovit hela nätterna från 4 månaders ålder och är som sagt väldigt enkel att ha att göra med. Nu är hon två år och nu är jag gravid igen, halvvägs.

När du får barn, de är då livet börjar.        

• Anonym

De låter hemskt att säga, men du är så pass "gammal" att chanserna minskar för barn dag för dag. Så bestämd dig ganska fort. Klockan tickar.

• Anonym (40+mamma)

Känner igen mycket av din vånda. Jag har aldrig känt någon självklar längtan efter barn. Av olika skäl blev det aldrig barn innan jag hunnit passera 40 och beslutet och graviditeten var förknippat med mycket tvivel och blandade känslor.

Visst är det en enorm omställning. Har just nu ganska lite egen tid och intressen ligger på is. Men när man märker hur fort ett barm växer inser man också att det är en relativt sett pytteliten del av livet som ser ut som det gör nu. Fortare än man tror kommer man nog att ha sin tid tillbaka och sakna när den lille mest av allt ville vara med mamma :).Tycker att det underlättar om man ger sig lov att känna att man saknar vissa delar av det "gamla" livet och om man samarbetar med sin partner.

Detta är mina upplevelser. Det går naturligtvis aldrig att säga vad någon annan bör göra. Jag tror mitt liv hade kunnat vara bra utan barn - mindre slitningar i äktenskapet, mer tid till vänner och intressen, lättare att resa hur och när man vill - men då hade jag missat att få uppleva mitt barn som är den mest underbara person jag mött!

Hoppas du landar i ett beslut som känns bra! Och att du hittar en psykolog som lyssnar och inte säger åt dig vad du ska göra...

En sak till...ångrar nu att jag väntade så länge då ett barn ger en stark längtan efter fler (i alla fall för mig) och det är inte så lätt när man blir äldre. Så om du väljer barn är mitt tips att göra det snart så det finns tid för syskon om du vill det!        

• Bina86

Jag instämmer med förgående talare. Det är jättejobbigt ibland med helt klart värt det. När ditt liv känns som mörkast så kommer en liten parvel och kryper upp i din famn och säger "mamma jag älskar dig", det finns inget som slår det. Eller när ditt barn lär sig nya saker, även om i princip alla barn lär sig det så är det speciellt när just ditt barn gör det. Begreppet "mina barn andras ungar" stämmer verkligen många gånger. Vill din sambo gärna ha barn så involvera honom så mycket du bara kan. Ta det hela dag för dag om du tex inte orkar med att amma (man bli väldigt bunden av det) så ge flaska så kan din man hjälpa till mycket mer. Jag vet inte hur många barn du tänker dig. Jag har själv två barn med 2 års mellanrum och det är INTENSIVT så en tanke där kan vara att bara skaffa ett barn. Jag tycker generellt att barn ska ha syskon men om ditt val står mellan ett barn eller inget alls så tycker jag definitivt att du ska skaffa ett. Under småbarnstiden får man ge upp mycket JA men det är en sådan kort tid av ditt liv (i synnerhet om du bara skaffar ett barn)plus att har du en engagerad man/pappa till barnet så får du helt enkelt se till att han finns där lika mycket som du. Bestäm redan innan att han tex ska vara pappaledig. Du verkar ju vara införstådd med att det inte är "en dans på rosor" alla gånger så förvänta dig inte det heller. Allt beror ju mycket på vad du får för typ av barn också men som sagt de växer snabbt upp och tänkt vad ensamt det kommer att bli i framtiden när du och din sambo blir äldre. Att ha barn i sitt liv gör det så mycket rikare och man kan inte förställa sig innan man får barn hur mycket man kan älska någon/något men sen kan man tycka väldigt illa om dem också (det ska jag inte sticka under stolen med). Men det du tycker illa om är beteendet inte barnet i sig. Jag vet inte om detta hjälper dig men jag tycker att ni ska satsa!

Anonym skrev 2012-12-03 13:14:36 följande:
    De låter hemskt att säga, men du är så pass "gammal" att chanserna minskar för barn dag för dag. Så bestämd dig ganska fort. Klockan tickar.
    Jag vet, därav att jag tänker på detta dygnet runt!!

Tack för era svar och att ni delar med er av era upplevelser och känslor. Just nu önskar jag mest att jag antingen var 20 år gammal och inte behövde fundera eller var man så jag åtminstone slapp graviditet/förlossning/amning osv. Men nu är det ju inte så, så jag får helt enkelt tänka vidare och fatta ett beslut snart!

• Anonym (känner igen mig)

Jag känner så väl igen mig i dig, ts. Jag är i ungefär samma ålder och har alltid känt att småbarn inte är något för mig eftersom jag behöver mycket ensamhet och lugn och ro och har vissa psykiska problem som troligen skulle göra föräldraskap extra påfrestande. Graviditet och förlossning är jag också jätterädd för. Jag har ändå funderat på att skaffa barn eftersom jag är rädd för att ångra mig senare och orolig för att jag ska känna mig ensam när jag blir äldre och alla andra har större barn. Min psykiater har dock sagt att det inte är tillräckligt bra skäl för att skaffa barn och menar att det är bättre att jag avstår om jag som nu mest känner rädsla och olust inför att bli mamma. Det är dock svårt för mig att helt släppa tanken eftersom jag skulle tycka att det var trevligt med ett vuxet barn så småningom. Jag önskar att jag kunde ge dig ett bra råd men kan bara säga att du inte är ensam. 

• Anonym (känner igen mig)
    Anonym (barn eller inte?) skrev 2012-12-03 17:49:08 följande:
    Jag vet, därav att jag tänker på detta dygnet runt!!
    Jag tänker också på det dagligen och önskar att jag kunde stanna tiden så att jag fick lite mer betänketid. Det känns som om jag sitter fast i en rävsax. 
  • Anonym
    eeeeemelie skrev 2012-12-03 13:13:31 följande:
    Jag kan personligen säga att, absolut de är tuft, de är jobbigt vissa stunder och man är trött till och från. MEN de är värt de. Jag kan gång på gång fråga mig själv "vad gjorde jag innan jag fick barn" Livet får en annan mening och kärleken går inte att beskriva.

Du är äldre än jag och du har uppenbarligen levt livet mer än vad jag hann göra. Men de är ingenting jag ångrar. För mig är livet barn och all den kärlen man får går inte att beskriva. Högtider, allt får en annan innebörd. 

Absolut, du får uppoffta myckert av din tid. Men då uppskattar man saker på ett annat vis. Barn är olika men vi fick ett "enkelt" barn som sovit hela nätterna från 4 månaders ålder och är som sagt väldigt enkel att ha att göra med. Nu är hon två år och nu är jag gravid igen, halvvägs.

När du får barn, de är då livet börjar.        
    Så vi som inte har barn - har inget liv då eller hur tänker du?

Alla får inte barn, vill inte ha barn eller kan inte få barn. Vi har likväl ett liv, som kan kännas meningsfullt och innehållsrikt. Kanske många gånger rikare än de som har barn och som inte har tid att ha ett eget liv utan lever igenom sina barn och sin familj.     Personligen vet jag inte om jag vill ha barn längre. Jag trivs med mitt fria liv men skulle jag träffa på mannen i mitt liv skulle jag kunna tänka mig barn, för jag är egentligen väldigt barnkär. När livet inte gett mig ett barn hittills har jag skapat mig ett rikt liv ändå.
  • Anonym (Y)

Jag tycker det blir mycket vad man gör det till, att vara förälder. Både jag och min man har med lite pusslande fortsatt med våra intressen. Jag är inte själv uppoffrande, vi delar lika. Jag känner mig inte hämmad av att ha barn. Mina ungar är härligt självsäkra och härliga trots att deras föräldrar inte offrat varenda sekund av sitt liv till dem.

Svar på tråden skaffa barn eller inte?