• Anonym

Inga fler barn så nu dags att välja preventivmedel!

Nu blir det inga fler barn för våran del så nu börjar jag fundera på vilet preventivmedel som  ska börja användas. sterilesering går bort direkt. Kondom likaså :)

Jag har tidigare ätit Mercilon och har trivts jättebra med dom. Grejen är väl att man inte ska äta sådana p-piller alltför länge? Jag började runt 17 års åldern, är nu dryga 30 år och har endast haft uppehåll när vi planerat barn.

Någon annan som tar "vanliga" p-piller som är i samma sits som mig?
    Det bästa med dom är att man kan bestämma över mensen! Kommer bli galen om jag tar något annat så ,man inte kan reglera den....

Så mina alternativ (om nu inte mercilon funkar ändå) är Cerazette eller hormonspiral. Jag har fått recept på Cerazette som jag precis börjat på men jag vet inte om detta är rätt för mig.

Vad har ni för erfarenheter?
    Hur länge kan man egentligen äta vanliga p-piller??           

• Svar på tråden Inga fler barn så nu dags att välja preventivmedel!
  • Anonym

Skulle inte äta p-piller sådär länge iaf. Kondom röstar jag på. Inte bra att hålla på och mixtra med hormoner så länge!

• Anonym (Rekommenderar)

Hej!

Jo jag skulle faktiskt rekommendera Hormonspiral Mirena! 

Jag satte in min 26/10-12.

I början har jag fått oregelbundna blödningar, det var lite hit och dit men nu har jag inte haft något på 11 dagar och hoppas att jag inte får tillbaka min mens så länge jag har Mirena hormonspiral.

Jag har inte känt av några biverkningar heller. Killen har bara känt trådarna 2 gånger, han brydde sig inte för det kommer nog hända så ytterst sällan.

Jag är supernöjd! Jag har aldrig fött barn, är rätt ung 19 93:a!  

• petsod

Får jag fråga varför sterilisering går bort?

• Jeaney71

Jag rekommenderar en P-ring! Har också ätit p-piller förut, men efter andra barnen rekommenderade barnmorskan en sån här, som man stoppar in en  gång i månaden, tar ut efter tre veckor och gör uppehåll en vecka. Hormonerna hamnar direkt där dom ska vara liksom.... Funkar super med en liten app som påminner när den ska tas ut och stoppas in. Nuva Ring heter den.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-03 11:59:54 följande:
    Skulle inte äta p-piller sådär länge iaf. Kondom röstar jag på. Inte bra att hålla på och mixtra med hormoner så länge!
    Det är INTE alls farligt att ta p-piller om du så gör det i 30 år! Cool
    Tvärtom så skyddar de super mot äggstocks- och livmdercancer. Den förstnämnda är nästan alltid dödlig...
    Och om man har tagit p-piller förut utan problem, inte har någon riskökning i familjen, är frisk, normalviktig, inte för högt blodtryck, inte väldigt överviktig, inte är över 35 år och röker och helst inte över 45 år - så är det mer hälsofördelar med än utan kombinerade p-piller. 
    Ett p-piller med levonorgestrel som gestagen är den mest säkra och rekommenderas att prova vid nyförskrivning.
    Dessa heter Neovletta, Prionelle eller Abelonelle.  

Enda risken då är miljöpåverkan av överblivet östrogen som man kissar ut...

Det är bra om man kan ta minipiller annars. Som inte påverkar miljön på samma sätt.
    Jag rekommenderar Exlutena. 
    Men då måste man komma ihåg att ta ett piller ungefär samma tid varje dag.

Är man över 30 har minipiller högre effektivitet än de 97% som anges.
    Efter 40 är det bara 0,3% risk för graviditet vid rätt intag.

Om man börjar ta minipiller ett par dagar efter ägglossning (använd t ex kondom då!) så är det större sannolikhet att man slipper blödningar om man tar dem samma tid varje dag.  

• Anonym

Tack för era svar!

Petsod; Det går bort för det känns så defenitivt :) Vi vill inte ha fler barn MEN man vet ju aldrig hur man tänker om något år. Även fast jag vet ;) Svårt att förklara :)

Grejen är ju att jag har ätit min p-piller rätt länge och dom är ju super, så det känns jäkligt tråkigt att behöva gå ifrån dom.. Däremot fick jag aldrig något riktigt svar på varför jag skulle gå i från dom.

Jag började med mina Cerazette nu på mensdagen.. men då skulle jag kanske väntat till efter äl? ahh gyn sa att jag skulle ta dom första mensdagen så så blev det..

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-04 13:07:03 följande:
    Tack för era svar!

Petsod; Det går bort för det känns så defenitivt :) Vi vill inte ha fler barn MEN man vet ju aldrig hur man tänker om något år. Även fast jag vet ;) Svårt att förklara :)

Grejen är ju att jag har ätit min p-piller rätt länge och dom är ju super, så det känns jäkligt tråkigt att behöva gå ifrån dom.. Däremot fick jag aldrig något riktigt svar på varför jag skulle gå i från dom.

Jag började med mina Cerazette nu på mensdagen.. men då skulle jag kanske väntat till efter äl? ahh gyn sa att jag skulle ta dom första mensdagen så så blev det..

Men blev du rekommenderad av BM att inte ta dina gamla kombinerade p-piller längre?
    Är du över 35 år och röker?
    Isåfall så beror det på det.

Om en kvinna röker och har fyllt 35 så rekommenderar man att inte använda piller med östrogen.
    Det beror på att man vet att rökning är en riskökning och framföralllt är rökning i kombination med ökad ålder en riskökning. Därför rekommenderar man främst preventivmedel utan östrogen för de kvinnorna.

Eller ammar du?
    Isåfall är det ju en anledning att inte ta p-medel med östrogen.
    För det kan dels minska bröstmjölksmängden och dels är man osäker på hur det kan påverka barnet eftersom det går över i mjölken.

Gestagen i minipiller, p-ring, p-stav, p-spruta och hormonspiral påverkar dock inte barn över sex veckors ålder.       

Det sägs att man ska börja med minipiller på mensens första dag och det är pga att då får man skydd från första dagen. Men man kan lika görna börja ta minipiller närsomhelst!
    Men om man inte VET att man precis haft ägglossning (och INTE kunnat bli gravid) så kan man börja direkt och då har man också ett skydd genast ju pga att man redan haft ägglossning.
    Och troligtvis så är det större chans att man slipper småblödningar om man börjar i perioden mellan ägglossning och mens pga att i den perioden så är kroppen själv inställd på att progesteron (gestagenet i minipillren är ett slags progesteron) ska dominera som hormon och då accepterar den lättare hormonet från minipillrena!
    Det blir inga motstridiga signaler från minillren kontra kroppens egen inställning att producera östrogen from mensens första dag.... Vilket då lätt leder till oregelbunda blödningar eftersom balansen blir störd.

Men kör du på nu när du börjat! Det kan ju hända att du slipper långdragna blödningar ändå!   
    Det är ju olika.

Bara ett tips IFALL du skulle få det jobbigt med oregelbunda långdragna blödningar - så kan du prova att sluta med dem, skydda dig på annat sätt tills du tror att du fått en ägglossning och ett par dagar efter den så börjar du ta Cerazette igen.

Lycka till!  
  • Anonym

"Men om man inte VET att man precis haft ägglossning (och INTE kunnat bli gravid) så kan man börja direkt och då har man också ett skydd genast ju pga att man redan haft ägglossning."

Nu blev det tokigt!

Menar förstås att om man INTE vet att man precis haft ägglossning så MÅSTE man räkna med minst en veckas osäkerhet ifråga om effekt från minipillren och under den tiden använda kompletterande p-metod!!

VET man att man nyss haft ÄL så kan man börja direkt och då räkna med fullt skydd genast. 

• Anonym

Och Cerazette är egentligen inget minipiller pga att den har samma preventiva effekt som kombinerade p-piller (dvs 99%) och har effekten minskas inte förrän det gått mer än 36 tim mellan två tablettintag.

Att man ibland kallar dem för minipiller ändå beror på att de ju bara innehåller gestagen precis som de egentliga minipillren (Exlutena & Mini-Pe.) Inget östrogen alltså.

Men de innehåller en annan typ av gestagen och i större dos. Därför är de också effektivare och det kan gå betydligt längre tid mellan intagen än för Exlutena och Mini-pe som MÅSTE tas inom 27 tim från den föregående tabletten. 

Det är eg bättre att kalla Cerazette för östrigenfritt p-piller än för minipiller. 

• Anonym

Riktiga minipiller (Exlutena och Mini-Pe) har ca 97% effekt (högre för kvinnor över 30 år)
    jämfört med 99% (även där högre för de över 30) med kombinerade p-piller och med Cerazette. 

• Kludd

ingen som fått Rosacea efter ni käkat ppiller???

• Anonym
    Kludd skrev 2012-12-04 16:20:02 följande:
    ingen som fått Rosacea efter ni käkat ppiller???

Nej.

Däremot har jag hört att kombinerade p-piller kan hjälpa emot det!   

Men det är säkert individuellt...
  • Anonym

P-spruta då? Det tar man väl en gång per halvår har jag för mig och slipper mensen under tiden?

• Kludd

okej.. min rosacea har verkligen förvärrats sen jag började med yasmine.. har ätit det i 2 veckor nu och Rosacean har verkligen blossat upp:(

Har läst flera utlädnska trådar om att ppiller kan förvärra och även orsaka rosacea

• Anonym
    Kludd skrev 2012-12-04 17:18:01 följande:
    okej.. min rosacea har verkligen förvärrats sen jag började med yasmine.. har ätit det i 2 veckor nu och Rosacean har verkligen blossat upp:(

Har läst flera utlädnska trådar om att ppiller kan förvärra och även orsaka rosacea

Det är nog väldigt olika.
    För har också hört om dem som blivit av med sin rosacea under graviditet och när de tagit p-piller...

Men har du provat att byta p-piller sort?
    Yasmine är väl ganska östrogenprofilerat....?

Om du provar ett huvudsakligen gestagenprofilerat p-piller som Prionelle?

Eller tar Cerazette utan östrogen eller minipiller?

Annars kan man ju välja preventivmedod utan hormoner.
    Kopparspiral?
    Pessar?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-04 16:58:31 följande:
    P-spruta då? Det tar man väl en gång per halvår har jag för mig och slipper mensen under tiden?

P-spruta är gestagen i hög dos som ska tas var 3.e månad.

OM man får biverkningar av den så kan det ta många veckor, ibland månader, innan de försvinner. Det är risken...

Och att det kan ta upp till 18 mån innan ägglossning återkommer efter man tagit sista injektionen.   
  • Kludd

jag började med Yasmin pga akne på kinderna MEN nu har min rosacea som sagt förvärrats rätt så rejält.. :S

• Anonym

Jag är under 35, 31 år exakt, jag varken röker eller ammar, är normalviktig..

Men jag ger dom en chans så får vi se hur det går =)
    Hur snabbt brukar "biverkningar" märkas om man nu får några? Jag tänkte på viktökning, humörsvängningar osv. Händer det direkt efter dom första tabletterna eller tar det ett tag?  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-05 08:56:24 följande:
    Jag är under 35, 31 år exakt, jag varken röker eller ammar, är normalviktig..

Men jag ger dom en chans så får vi se hur det går =)
    Hur snabbt brukar "biverkningar" märkas om man nu får några? Jag tänkte på viktökning, humörsvängningar osv. Händer det direkt efter dom första tabletterna eller tar det ett tag?  

Men varför fortsätter du inte bara ta Mercilon då?

Du menar att du provar med Cerazette nu?

För de flesta som märjer av någon förändring så brukar det väl komma efter några dagar.     
    Sen minskar det och försvinner ofta efter några veckor till månader. 
Svar på tråden Inga fler barn så nu dags att välja preventivmedel!