Anonym skrev 2012-12-04 13:07:03 följande:
Tack för era svar!
Petsod; Det går bort för det känns så defenitivt :) Vi vill inte ha fler barn MEN man vet ju aldrig hur man tänker om något år. Även fast jag vet ;) Svårt att förklara :)
Grejen är ju att jag har ätit min p-piller rätt länge och dom är ju super, så det känns jäkligt tråkigt att behöva gå ifrån dom.. Däremot fick jag aldrig något riktigt svar på varför jag skulle gå i från dom.
Jag började med mina Cerazette nu på mensdagen.. men då skulle jag kanske väntat till efter äl? ahh gyn sa att jag skulle ta dom första mensdagen så så blev det..
Men blev du rekommenderad av BM att inte ta dina gamla kombinerade p-piller längre?
Är du över 35 år och röker?
Isåfall så beror det på det.
Om en kvinna röker och har fyllt 35 så rekommenderar man att inte använda piller med östrogen.
Det beror på att man vet att rökning är en riskökning och framföralllt är rökning i kombination med ökad ålder en riskökning. Därför rekommenderar man främst preventivmedel utan östrogen för de kvinnorna.
Eller ammar du?
Isåfall är det ju en anledning att inte ta p-medel med östrogen.
För det kan dels minska bröstmjölksmängden och dels är man osäker på hur det kan påverka barnet eftersom det går över i mjölken.
Gestagen i minipiller, p-ring, p-stav, p-spruta och hormonspiral påverkar dock inte barn över sex veckors ålder.
Det sägs att man ska börja med minipiller på mensens första dag och det är pga att då får man skydd från första dagen. Men man kan lika görna börja ta minipiller närsomhelst!
Men om man inte VET att man precis haft ägglossning (och INTE kunnat bli gravid) så kan man börja direkt och då har man också ett skydd genast ju pga att man redan haft ägglossning.
Och troligtvis så är det större chans att man slipper småblödningar om man börjar i perioden mellan ägglossning och mens pga att i den perioden så är kroppen själv inställd på att progesteron (gestagenet i minipillren är ett slags progesteron) ska dominera som hormon och då accepterar den lättare hormonet från minipillrena!
Det blir inga motstridiga signaler från minillren kontra kroppens egen inställning att producera östrogen from mensens första dag.... Vilket då lätt leder till oregelbunda blödningar eftersom balansen blir störd.
Men kör du på nu när du börjat! Det kan ju hända att du slipper långdragna blödningar ändå!
Det är ju olika.
Bara ett tips IFALL du skulle få det jobbigt med oregelbunda långdragna blödningar - så kan du prova att sluta med dem, skydda dig på annat sätt tills du tror att du fått en ägglossning och ett par dagar efter den så börjar du ta Cerazette igen.
Lycka till!