• Anonym (TS)

Hyresgäst vill säga upp lägenheten innan inflytt, uppsägningstid?

Vi ska hyra ut en lägenhet från och med 1 januari och hade visningar i slutet på september. Hittade en hyresgäst och skrev kontrakt (för bådas trygghets skull, vi skulle veta att han garanterat tar lägenheten och han skulle veta att han garanterat har en lägenhet from 1/1-13).

Men nu har hyresgästen hört av sig och sagt att han inte längre vill ha lägenheten. I kontraktet vi skrev så skrev vi 3 månaders uppsägningstid. Visst måste detta gälla trots att hyresgästen inte tillträtt än? Det känns jättedumt att kräva hyra av någon som inte ens tänker flytta in men å andra sidan har ju vi utgifter för lägenheten som vi måste täcka och det är inte säkert att vi hittar en ny hyresgäst som kan flytta in redan 1/1....

• Svar på tråden Hyresgäst vill säga upp lägenheten innan inflytt, uppsägningstid?
  • Victory1

ett kontrakt är ett kontrakt.. kan inte ni eller h*n hitta en ny som kan flytta in så ska han betala.

• Kpax

Jag hade räknat kallt med att jag haft tre månaders uppsägning oavsett. Det är inte hyresvärdens problem att jag inte tänkt flytta in.
    Däremot, om hen sagt upp lägenheten FÖRE tillträdesdagen måste det väl räknas? Alltså, han hen sagt upp den före 1/12 så ska hen betala hyra januari och februari. Om ni inte hittar ny hyresgäst tidigare förstås.

• Anonym (Viva Las Vegas)

Vilken årstid?

• Anonym

Om du kollat att kontraktet är giltigt med en jurist eller advokat så gäller kontraktet

• Anonym (TS)

Tack för snabba svar!

Kontraktet är giltigt. Vi kommer såklart försöka hitta en hyresgäst så snabbt som möjligt och troligen behöver den första hyresgästen inte betala hela uppsägningstiden ut.

Men kan hyresgästen kräva att vi tar en annan hyresgäst som kan flytta in tidigare oavsett om vi vill ha den eller inte? Dvs. om vi hittar en ny hyresgäst som vi trivs med som kan flytta 1 mars tex och en annan, som inte känns lika bra, kan ta lägenheten redan 1 januari. Vi har skrivit i avtalet av andrahandsuthyrning inte är tillåtet just för att själva få bestämma vem som ska bo där.

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-12-03 14:20:33 följande:
    Tack för snabba svar!

Kontraktet är giltigt. Vi kommer såklart försöka hitta en hyresgäst så snabbt som möjligt och troligen behöver den första hyresgästen inte betala hela uppsägningstiden ut.

Men kan hyresgästen kräva att vi tar en annan hyresgäst som kan flytta in tidigare oavsett om vi vill ha den eller inte? Dvs. om vi hittar en ny hyresgäst som vi trivs med som kan flytta 1 mars tex och en annan, som inte känns lika bra, kan ta lägenheten redan 1 januari. Vi har skrivit i avtalet av andrahandsuthyrning inte är tillåtet just för att själva få bestämma vem som ska bo där.
    Kan en hyresgäst hittas får ni stå för kostnaderna själva om ni inte anser att hyresgästen duger.
  • Adonis
    Anonym (TS) skrev 2012-12-03 14:20:33 följande:
    Tack för snabba svar!

Hyresgästen kan inte ställa några som helst krav på vem ni ska hyra ut lägenheten till. Ni väljer precis vem ni vill ha som nästa hyresgäst oavsett när denna ska flytta in. Nuvarande hyresgäst kan ju hoppas att ni tar en som flyttar in snabbt så hen slipper hyra men annars är det bara att betala. Avtalet gäller tiden ut.
  • Adonis
    Anonym skrev 2012-12-03 14:39:47 följande:
    Kan en hyresgäst hittas får ni stå för kostnaderna själva om ni inte anser att hyresgästen duger.

Stämmer inte.
  • Petrellie
    Anonym skrev 2012-12-03 14:39:47 följande:

Nej, så är det verkligen inte. Man behöver inte hyra ut sitt hem till vem som helst bara för att den tidigare hyresgästen ska slippa betala.

TS, ni väljer själva vem ni ska hyra ut till. Punkt. 
  • Patricia Sandell93

Som många sagt, NI bestämmer vem som ska bo där! Ingen annan! Hon/ han som har skrivit på kontraktet SKA betala hyra minst 3 månader! Om ingen annan som NI anser är en okej hyresgäst flyttar in innan så att säga.

• Purpurbräcka
    Kpax skrev 2012-12-03 14:11:26 följande:
    Jag hade räknat kallt med att jag haft tre månaders uppsägning oavsett. Det är inte hyresvärdens problem att jag inte tänkt flytta in.
    Däremot, om hen sagt upp lägenheten FÖRE tillträdesdagen måste det väl räknas? Alltså, han hen sagt upp den före 1/12 så ska hen betala hyra januari och februari. Om ni inte hittar ny hyresgäst tidigare förstås.
    Tre månaders uppsägning brukar innebära att man ska betala för de tre månader som följer på den innevarande månaden, alltså uppsägning i december = betala hyra t.o.m. mars. Så ska man vara petig så borde han sagt till före första december om han ville slippa undan en månadshyra.
  • Kpax
    Purpurbräcka skrev 2012-12-03 15:11:11 följande:
    Tre månaders uppsägning brukar innebära att man ska betala för de tre månader som följer på den innevarande månaden, alltså uppsägning i december = betala hyra t.o.m. mars. Så ska man vara petig så borde han sagt till före första december om han ville slippa undan en månadshyra.

Ja, det var ju det jag skrev.
    "Alltså, har hen sagt upp den före 1/12 så ska hen betala hyra januari och februari." Glad
  • Purpurbräcka
    Kpax skrev 2012-12-03 21:17:55 följande:

Ja, det var ju det jag skrev.
    "Alltså, har hen sagt upp den före 1/12 så ska hen betala hyra januari och februari." Glad
    Oj, vad dåligt jag läser! Skäms
  • Kpax
    Purpurbräcka skrev 2012-12-03 21:24:52 följande:
    Oj, vad dåligt jag läser! Skäms

Skönt att jag inte är ensam om det!  ;)

• Anonym

Jag tänker såhär. Att ni och hyresgästen båda bör göra ert allra yttersta för att hitta någon annan som kan flytta in 1 jan, för att det ska slippa bli bråk.

Men rent lagligt är lägenheten ju hyresgästens from 1 jan och kan ingen annan ta den måste han betala för sina 3 månader. Kan inte tänka mig att uppsägningstiden börjar gälla nu, utan från det datum han skulle ha lägenheten.

• Anonym

Innan någon kan ge dig ett riktigt svar så måste du berätta vad det är för lägenhet.

Är det en bostadsrätt eller hyresrätt? 

Svar på tråden Hyresgäst vill säga upp lägenheten innan inflytt, uppsägningstid?