• Anonym (Kristin)

Elektronisk ansökan OCH pappers?

Hej!

Jag skickade in en elektronisk ansökan om sjukpenning, jag studerar på heltid och arbetar vid sidan av. Skrev så gott jag kunde på den och signerade med e-legitimation.

Undrar dock om jag även ska skriva i den pappersansökan jag fick hemskickad?
    Blev hemskt osäker och tänkte att får ni flera olika så kan det väl bli hemskt spännande...
    Mitt läkarintyg är på väg, vet ni fått det elektroniskt men lägger det på lådan i dagarna, kan inte annat än anta att ni vill ha i alla fall det på papper?

Sen undrar jag även hur jag ska göra när jag bara är anställd på timmar..
    Ska min arbetsgivare ringa och anmäla då med? Är det isåfall från i lördags han ska anmäla, då jag skulle ha jobbat? Sjukskrev mig själv förra måndagen redan..

Till sist undrar jag om jag kan få ngn sjukpenning när jag är timanställd? Får ju inget från företaget i alla fall..

Mvh,
    Kristin

• Svar på tråden Elektronisk ansökan OCH pappers?
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du fyllt i ansökan elektroniskt så ska du inte fylla i pappersansökan. Om läkarintyget också inkommer elektroniskt så behöver du inte skicka in det.
    Om du är timanställd så får du höra med din Arbetsgivare om dom betalar sjuklön för de arbetspass som var inplanerade.
    Övriga dagar bedömer Försäkringskassan rätt till sjukpenning. Har du ytterligare frågor i ditt ärende är du välkommen att ringa kundcenter för tel 0771-524 524.

Hälsningar André
    Handläggare 

• Anonym (Kristin)

OK!

Tack så mycket för svar, då avvaktar jag!
    Tack för snabbt svar, jättebra intiativ att ha den här sidan!

Svar på tråden Elektronisk ansökan OCH pappers?