• susannapanna

Ni som drabbats av MA eller ofostrig graviditet - hur upptäckte ni det?

Hur visste du att du drabbats av MA eller burit på en ofostrig graviditet? Eller fick du reda på det vid en undersökning och hade inte misstänkt något?

Själv gjorde jag nyligen VUL i vecka 7 och de såg endast en hinnsäck. Ska tillbaka på återbesök, men är såklart nervös över att inget ska ha tillkommit därinne. Har kvar mina graviditetssymptom och har inte blött en droppe.  

Jag vore jätteglad om ni ville dela med er av era erfarenheter!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som drabbats av MA eller ofostrig graviditet - hur upptäckte ni det?
  • Pimpinellan

RutinVUL v.9+0,hade dött v.7,kom ut v.11 efter Cytotec. Hade dock mina aningar,det var för bra för att vara sant nämligen så jag blev inte förvånad när läkaren sa att fostret dött.

• susannapanna
    Pimpinellan skrev 2012-12-03 15:37:40 följande:
    RutinVUL v.9+0,hade dött v.7,kom ut v.11 efter Cytotec. Hade dock mina aningar,det var för bra för att vara sant nämligen så jag blev inte förvånad när läkaren sa att fostret dött.
    Jag beklagar verkligen. Usch.

En fråga; vad menar du med "för bra för att vara sant"?

• TaSe

På rul. Bebisen hade varit död någon/några veckor och jag hade mina misstankar men vågade inte släppa fram oron.

• Neko

Annat: Jag kände på mig det på något sätt trots att det inte fanns några tecken på det. Mådde lite illa och så. Blödde lite men det gjorde jag även i min graviditet som gick bra. Så jag tjatade till mig ett VUL trots att de hävdade att inget kunde vara fel. Då skulle jag varit i v 12 men det hade dött i v 6, alltså ett MA.

• annca

Vid första graviditeten trodde de att det var ofostrid i vad DE tgrodde var v10, men det vara bara att de inte lyssnat när jag sagt att jag var så otroligt oregelbunden, så det var bara v6, och vid återbesök en vecka senare fanns det ett litet pickande hjärta där. (spom just nu sitte på fritis och hittar på bus, snart 8 år gammal )

Nästa gång gick xet inte lika bra. VUL i v10 visade ett dött foster, så då fick vi åka in för skrapning dagen efter, efter omfattande ul och vulundersökningar.

Trean gick allt som på räls

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • susannapanna
    annca skrev 2012-12-03 15:54:57 följande:
    Vid första graviditeten trodde de att det var ofostrid i vad DE tgrodde var v10, men det vara bara att de inte lyssnat när jag sagt att jag var så otroligt oregelbunden, så det var bara v6, och vid återbesök en vecka senare fanns det ett litet pickande hjärta där. (spom just nu sitte på fritis och hittar på bus, snart 8 år gammal )

Nästa gång gick xet inte lika bra. VUL i v10 visade ett dött foster, så då fick vi åka in för skrapning dagen efter, efter omfattande ul och vulundersökningar.

Trean gick allt som på räls
    Härligt att höra att det kan gå bra, också!

Stort grattis till dina barn.
  • Bräckehäxan

vaknade på morgonen i v11+2 med magsmärta... visste med en gång vad det betydde då jag har 2 tidiga mf innan och jag kände igen smärtan... åkte in till gyn och fick kollat med vul då läkaren bekräftade att det var som vi trodde... vet dock inte när det slutat växa, då fanns där inget foster kvar alls utan det hade tillbakabildats... 

så i mitt fall märkte jag det när kroppen själv uppfattat att det inte stod rätt till... började blöda 2 dagar senare... blev en jobbig process och jag valde tack och lov att bli inlagd och fick hjälp och stöd....

blev gravid på 4:e försöket efter ma´t och är nu i v18...  

• susannapanna
    Bräckehäxan skrev 2012-12-03 20:56:19 följande:
    vaknade på morgonen i v11+2 med magsmärta... visste med en gång vad det betydde då jag har 2 tidiga mf innan och jag kände igen smärtan... åkte in till gyn och fick kollat med vul då läkaren bekräftade att det var som vi trodde... vet dock inte när det slutat växa, då fanns där inget foster kvar alls utan det hade tillbakabildats... 

så i mitt fall märkte jag det när kroppen själv uppfattat att det inte stod rätt till... började blöda 2 dagar senare... blev en jobbig process och jag valde tack och lov att bli inlagd och fick hjälp och stöd....

blev gravid på 4:e försöket efter ma´t och är nu i v18...  
    Jag beklagar ditt MA. Men gratulerar till nya graviditeten! Jag håller tummarna för att allt går bra denna gång. 

Hur skilde sig smärtan du kände från "mensvärk"/"växtvärk"? 
  • Pimpinellan
    susannapanna skrev 2012-12-03 15:38:52 följande:
    Jag beklagar verkligen. Usch.

En fråga; vad menar du med "för bra för att vara sant"?

Jag hade längtat efter barn i drygt 20 år,försökt i nästan 2 år och gjort IVF så självklart fick  jag inte behålla barnet. Har jag inte gjort sen heller och har nu försökt i drygt 6 år. Allt brukar liksom drabba mig...
  • Bräckehäxan

Skillnaden för mej är att jag känner när värken är normalt molande eller mer utdrivande, att jag känner att livmodern jobbar för att stöta ut... Har alltid kännt skillnad vid mens också, molande och sen när det verkligen börjar blöda... Så jag bara vet...

Lycka till!

• susannapanna
    Pimpinellan skrev 2012-12-04 14:34:01 följande:
    Jag hade längtat efter barn i drygt 20 år,försökt i nästan 2 år och gjort IVF så självklart fick  jag inte behålla barnet. Har jag inte gjort sen heller och har nu försökt i drygt 6 år. Allt brukar liksom drabba mig...
    Låter skitjobbigt. Håller som sagt alla tummar och tår! 
  • Grytlapp

Det började med brunaktiga flytningar som gick över till klarröda blödningar och smärtor.

• Bullen11
    susannapanna skrev 2012-12-05 18:57:44 följande:

Åh, ska på återbesöks-VUL imorgon. Är så jäkla nervös!

Hur gick det för dig???

Jag var på VUL igår, borde vara v.7+4 enligt det förra VUL då jag blev daterad till v.5+0. Det första VUL såg man hinnsäck, ev. gulekroppen och allt såg okej ut - inga tecken på blödningar. Men igår syntes allt UTOM ett foster. Har ny tid på måndag på en annan mottagning för ytterligare ett utlåtande, men känns ganska kört.... vågar inte alls hoppas.

• Gweny

Jag fick MA i v.7  i somras. Då hade vi ändå sett hjärtat slå i v 6+1.
    helt plötsligt försvanna alla mina symtom. Kom aldrig något blod eller smärta. Fick göra skrapning. Var jättejobbigt, då vi hade försökt i 1 år och så hände detta.

Svar på tråden Ni som drabbats av MA eller ofostrig graviditet - hur upptäckte ni det?