• Pudan

Er bästa snabblagade höst/vintermat?! Recept tack :-)

Hej!

Känner att jag vill variera och få in litet nya recept och rätter här hemma  

Ös därför på med era bästa, goda och helst också snabba vardagsrecept. Ni vet såna där som man orkar, hinner & känner för att slänga ihop när man kommit hem från en lång arbetsdag och har en liten 4-åring som har lust att äta ganska så snart  

Det enda som inte äts här hemma är bönor och linser, sill och rotmos så kör på med kul recept! Pluspoäng för rätter som man kan laga i en enda form och som alltså ger minimal disk  

• Svar på tråden Er bästa snabblagade höst/vintermat?! Recept tack :-)
  • Eleonor01

Kassler Bombay

Lägg
    500 gram kassler
    1 st purjolök
    1 st röd paprika
    1 burk ananasringar i en form

Blanda
    3 dl matlagningsgrädde
    2 dl crème fraiche
    1 msk curry
    2 dl chilisås
    Å häll över

Strö sedan
    100 gram jordnötter över

45 min 225 grader

Serveras m potatis ris eller pasta

• Eleonor01

Tacogratäng

500 gram köttfärs
    2 st lök, gul, hackad
    1 st paprika
    1 påse tacokrydda
    1 burk tomater krossade
    2 st vitlöksklyfta
    Färdig pajdeg

1 burk crème fraiche
    1 ask Philadelphiaost

1 st purjolök
    2 dl ost riven
    Instruktioner

1. Hacka löken och bryn den lite. Bryn köttfärsen.

2. Tillsätt hackad paprika av valfri färg, tacokryddor, tomaterna (ca. 500 gr, pressade eller krossade) och pressade vitlöksklyftor.

3. Blanda ihop och häll köttfärsröran i en ugnssäker form m pajdeg i.

4. Rör ihop creame fraishen (ca. 2 dl) och philadelfiaost (ca. 200 gr) och bred ut över köttfärsröran.

5. Strö på strimlad purjolök och riven ost.

6. Gratinera i ugnen 200 grader i ca. 15-20 minuter tills den är genomvarm och osten smält.

• Eleonor01

Kycklinglasange
    Hör en sås på
    3 st kycklinfiléer
    2 msk mjöl
    1 st hönsbuljong av tärning
    0.5 dl vatten
    2 nävar färsk bladspenat, hackad
    1 dm strimlad purjolök
    1 burk krossad tomater
    2 nypor salt och peppar
    1 burk Creme Fraiche

Varva sås, hackad mozzarella å lasagneplattor

225 grader 40 min

• Eleonor01

Fiskgratäng

400 gram torsk(eller annan vit fisk)
    2 st morot
    1 st vitlöksklyfta
    2 dl creme fraiche
    1 tsk salt
    En paprika
    Purjo
    Eller annan grönsak efter tycke å smak

1. Tina fisken. Lägg fisken i en ugnssäker form och salta.

2. Riv morötterna på det fina på rivjärnet. Krama ur vätskan ur morötterna, så mycket det går.

3. Finhacka vitlöken. Fräs vitlöken tillsammans med morötterna i lite olja i en stekpanna.

4. Låt morötterna svalna något. Blanda morötterna med creme fraichen å resten av grönsakerna.

5. Klicka ut röran jämnt på fisken och grädda i ugn 200 gr i 20-25 min.

Serveras m potatismos eller kokt potatis.

Brukar sällan laga mat efter recept men dessa hade jag i mobilen :) hoppas att de funkar. Hos oss e alla stor favoriter :)

• tjej25

Supersnabb fisksoppa Tar ca 10-15min Ta så mycket du vill av ingredienserna beroende på hur många portioner du vill göra. Fisk (välj den du tycker är god med fast kött jag brukar ta typ torsk el lax) Skalade frysta räkor Brockoli (fryst eller färsk jag brukar köra fryst) Fänkål Lök Vitlök Chili Krossade tomater Saffranskrydda Salt Peppar Ta fram fisk och tina i mikro om den är fryst i ca 5min, räkorna räcker att de ligger i rumstemp Hacka lök, vitlök, fänkål och chili i önskad strl ca 4-5min Stek lök, vitlök, fänkål och chili i lite olja i en kastrull ca 3min Häll på Brockoli och stek ca 1 min I med krossade tomater saffran, salt och peppar ca 1min Skär fisk i lagom stora bitar typ 2X2 cm och släng i med räkor låt koka till det är klart ca 1-5min

• Pudan

Åh det låter jättegott alltihop!! Ska experimentera i veckan som kommer  

Tack!! 

• mandelblomma

hemgjorda fiskburgare
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/12/hemgjorda-fiskburgare-i-stallet-for.html

Yakinuki  
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/11/matinspiration-fran-olika-horn-av.html

parmesanköttbullar
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/08/italienska-kottbullar-med-parmesan-och.html

köttfärs och potatisgratäng
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/11/den-har-veckan-gar-fort-kottfarsgratang.html

Köttgryta med lök och morötter i kalvfond och vin
     lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/11/jag-gillar-november-en-pausmanad-helt.html

Clam chowder
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/01/clam-chowder-new-england-style-to-die.html

Svar på tråden Er bästa snabblagade höst/vintermat?! Recept tack :-)