Nekat försörjningsstöd pga sambo inte är svensk!!!!
Har ansökt om försörjningsstöd och fått avslag eftersom min sambo (som inte står på lägenheten eller någon räkning) är fransk medborgare och därför inte berättigad till bidrag i Sverige . Jag förstår att min pojkvän inte får bidrag här men jag förstår inte varför jag som svensk medborgare inte får hjälp! Jag har aldrig jobbat i Sverige eftersom jag flyttade till London efter studenten och har därför ingen A-kassa. Våra sparpengar har tagit slut, ligger efter med hyran och har 280 kr till mat, vi är båda arbetslösa inskrivna på arbetsförmedlingen. verkligen INGA pengar till mat, vi har ett paket ris i skafferiet men det är allt. Jag väntar nu på ett skriftligt nej ifrån socialtjänsten och undrar om det är någon ide att överklaga eller om det är som hon på soc sa "Att jag inte kan söka själv pga av att min pojkvän bor i min lägenhet och eftersom han är EU-medborgare får han ej svenskt bidrag och därmed inte jag heller." Allt jag vill ha hjälp med är pengar till hyran och en tusenlapp till mat, jag behöver verkligen inte 11000 som hon på soc sa att två bör få utan om jag får tusen över efter hyran så vore det fanatiskt. Jag vill söka bidrag för en person till mig som är svensk så att jag kan betala MIN hyra.