• madeleine76

Vågar man/kan man sköta bokföring själv och vad får man absolut inte missa?

Jag funderar starkt på att starta enskild firma, men är rädd för att inte klara av bokföringen. Jag vill helst inte lämna den till någon bokföringsbyrå, vill inte dra på mig kostnader. Kan någon som kan detta förklara som man förklarar för ett bran (så att jag verkligen förstår!) hur man sköter allt? I slutet på året vill jag lämna bokslut till någon ,men just det löpande måste man väl kunna sköta själv?

• Svar på tråden Vågar man/kan man sköta bokföring själv och vad får man absolut inte missa?
  • ardath bey

Gå en kurs i bokföring och känn efter om du klarar det. Ta hjälp i början för att stämma av vad du gjort. Bestäm dig sen om du ska bokföra själv eller inte.

• missmadde

Håller med övriga. Har du ingen aning om hur man gör, ja då är det nog bäst du går en kurs. Det är inte jättelätt.

• Rigmor Mortis

Sällar mig till skaran, gå en kurs. Det är inte särskilt komplicerat, i synnerhet inte med ett bra bokföringsprogram.

• madeleine76
    Rigmor Mortis skrev 2012-12-04 09:33:55 följande:
    Sällar mig till skaran, gå en kurs. Det är inte särskilt komplicerat, i synnerhet inte med ett bra bokföringsprogram.

vad tycker ni om att låta en bokföringsbyrå sköta allt? Blir det en förstor kostnad?
  • missmadde
    madeleine76 skrev 2012-12-04 10:45:00 följande:

vad tycker ni om att låta en bokföringsbyrå sköta allt? Blir det en förstor kostnad?
    Vet inte, beror på vilken omfattning det blir och vilken ekonomi du har. Men du kan ju ta någon distanskurs. Finns både på gymnasium och högskola. Grunden är att du har ett bokföringsprogram, sparar alla verfikationer, konterar dom löpande.
  • hymafr

Fundera över om du har någon släkting eller kompis som kan tillräckligt om bokföring.
    Med ett bra bokföringsprogram kommer du långt om du har någon att fråga. 

• Tonårsmamman1

Hitta en redovisningsbyå där du kan göra allt löpande själv och sedan lämna in månadsvis. Gå en kurs så du lär dig det löpande. Sedan kan du ju se om du klarar av/hinner sköta allt själv och bara får hjälp vid årsbokslutet.

Se till att få ett fast pris per månad.
  • ardath bey

Är du näringsidkare så är du bokföringsskyldig. Du får helt enkelt ta kostnaden (eller göra jobbet själv).
  • Inkontinental

Swedbanks E-bokföring funkar himla bra. Fördelen är att du konterar alla transaktioner direkt från bankkontot. Alla transaktioner finns i datumordning, och du kan inte missa nåt. Du kan också ställa ut fakturor med OCR-nummer som avbokas och konteras automatiskt.

Jättesmidigt, och - jag är inte deras säljare!

Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Mandel

Skatteverket håller en del kurser för nystartade företagare där du får veta en del vad som måste göras.

Har du någon bokföringskunskap över huvudtaget? Någon du känner som kan förklara för dig?
    Det är inte så svårt och blir man osäker så ringer man bara skattemyndigheten och frågar! Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite.
    Har man ett enklare bokföringsprogram så är det väldigt enkelt att göra bokslut. Har du sedan någon som kan visa dig hur du för över dina siffror till deklarationen så anteckna vilka siffror som ska fyllas i vart och så sparar du det till nästa år så klarar du dig själv då.

Maken och jag har en omsättning på 15-20milj och jag sköter allt det löpande under året med moms, arbetsgivaravgifter, löner osv. Vi gör bokslut och deklarationen ihop.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Gorban

Om du bara ska ha din enskilda firma som en sidoinkomst och inte har så mycket verksamhet så är det inget större problem att sköta bokföringen med ett program som t.ex. Visma Enskild Firma. Sedan är det väldigt smidigt att deklarera enskild firma via webben numera.

• Löjtnantshjärta

Jag har skött bokföringen för min mans bolag sedan tre år tillbaka. Jag köpte en bok om bokföring och läste på. Egentligen gäller det mestatt få en aha-upplevelse vad det gäller debet och kredit, sedan klarar man bokföringen rätt bra! Dock är det lite pyssel varje gång man ska göra något nytt (tex betala ut lön första gången), men sedan kan man använda det gamla som mall.  

Utöver det är det viktigt att skaffa sig bra rutiner för att jobba snabbt och effektivt. Ett bokföringsprogram är ett måste. 

Jag skattedeklarerar varje månad och det är rätt lätt att göra via nätet.    

Jag gick på Skatteverkets informationsträff, vilken var bra. Därefter hade jag också hemmabesök (!) från två personer från SKatteverket som jag ställde frågor till. Jag hade även kunnat mejla dem efteråt med frågor, de var väldigt hjälpsamma. Jag har i stället en revisor jag ställer frågor till och hon svarar snabbt via mejl. Hon gör även vårt bokslut och årsredovisning och deklaration. Det går säkert bra att i stället göra årsbokslut med hjälp av bokföringsprogram,  men när vi startade var revisor ett krav och jag trivs bra med att ha det.

• Birgitta2

Bokföring kan man inte förklara på det här viset. Det finns bra kurser. Den dagliga bokföringen är inte så komplicerad, men man måste veta vad man gör. Det är inte så svårt. Men en kurs behövs.

Att lämna in min bokföring för ett bokslut kostar ca 10 000 kr. Jag har ca 350 verifikat. Jag sköter det dagliga och lämnar in bokföringen i januari. Jag sköter själv till att kontrolluppgifter skickas till skattemyndigheten senast 1 febr. Momsredovisningen fixar jag själv. Det är en hel del att lära sig.

Tror du dig om att INTE klara det, så bör du spara samtliga kvitton och lämna in en gång i månaden.

• Kjellgren

För tillfället har jag låg omsättning (ab, inte enskild firma) men använder ändå bokföringsbyrå. Kostnaden är inte stor och för min del prioriterar jag tiden mer.

Men en bokföringskurs är inte fel även om man lämnar bort det till andra!  

Svar på tråden Vågar man/kan man sköta bokföring själv och vad får man absolut inte missa?