• Anonym (förtvivlad)

Oskyldigt dömd för våldtäkt, vad kan man nu göra?

Har en nära släkting som oskyldigt blivit dömd för våldtäkt. Hade han haft rätt advokat redan från början hade målet blivit lagt ner pga NOLL bevis att han skulle ha gjort ngt. Är enbart dömd på hennes trovärdighet! Han fick 8mån.

Det är överklagat så långt det går och nu ska han inom två mån infinna sig på anstalt. Vad ska/kan man göra för att hjälpa honom?? Han blir ju av med sitt jobb om han är borta i 8månader och han måste avliva sin älskade hund då det inte finns någon som kan ta hand om henne. Han är en person som verkligen aldrig skulle göra illa en annan människa och han säger att han vägrar sitta inne för något han inte gjort. Han kommer inte åka in levande!! Är helt knäckt då jag inte vill förlora denna person i mitt liv och inte heller jag vill han ska åka in oskyldig!

Sökte på nätet att man kunde söka nåd hos regeringen men vad har man för chanser till det? Samhällstjänst nu när dommen redan fallit, finns chans till det? Fotboja går ju inte heller då domen är längre än 6mån.

Snälla kom med tips på vad jag kan göra för att hjälpa honom. Helst slippa straffet helt, men iaf kunna få fotboja direkt så han kan fortsätta jobba och ha kvar sin hund!

/Förtvivlad släkting    

• Svar på tråden Oskyldigt dömd för våldtäkt, vad kan man nu göra?
  • Anonym (OM)
    OM han nu är oskyldig är det väldigt tragiskt att det blivit såhär.
    Men våldtäkter är svåra att driva igenom idag så någon form av bevisning måste nästan framkommit?!
    Annars är jag lite lycklig att det faktiskt finns domare som väljer att tro på en kvinnas berättelse om våldtäkt även utan bevis, ett framsteg för  Sverige.
    Dock som jag sa tråkigt för din släkting OM han nu är oskyldig.
  • NadiaMi

Han skulle kunna ta tjänstledigt från jobbet.
    Hunden får väl snälla släktingar hjälpa till med, eller så får ni försöka hitta ett jourhem som kan ta hand om hunden så länge.
    Hellre åka in och bli friad senare än att ta livet av sig och inte ens få möjlighet att få saken tillrättalagd.

• Anonym
    Anonym (OM) skrev 2012-12-04 11:03:19 följande:
    OM han nu är oskyldig är det väldigt tragiskt att det blivit såhär.
    Men våldtäkter är svåra att driva igenom idag så någon form av bevisning måste nästan framkommit?!
    Annars är jag lite lycklig att det faktiskt finns domare som väljer att tro på en kvinnas berättelse om våldtäkt även utan bevis, ett framsteg för  Sverige.
    Dock som jag sa tråkigt för din släkting OM han nu är oskyldig.
    Jag tänkte samma. Det är väldigt svårt att bli dömd för våldtäkt utan bevis. 
  • fjonkelina

Men dom kan väl inte döma utan bevis? Det är ju fortfarande svårt i Sverige att döma för våldtäkt just för att bevisen är svåra. Hur straffet ska se ut förkunnas väl under domslutet ch kan nog inte ändras. Han får vär prata med sin advokat. Är han straffad sen tidigare eller ser det annorlunda ut när det gäller våldtäkt,annars brukar det väl bli samhällstjänst?

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.....................................
  • Anonym

tror inte de skulle dömt din släkting om inga bevis hade funnits och om han var osyldig, klart som korvspad att han säger att han inte gjort något. 

Har själv varit med under en rättegång för våldtäkt så bevis finns det garanterat. 

• Anonym (x)

Mitt tips är att han söker distansstudier, och sedan tar tjänstledigt för studier.

• Anonym

Överklagat så långt det går säger du. Menar du att han fått domen fastställd på högre instanser?
    Har du själv läst domen?

Vad gäller hunden kan han vända sig till exempelvis Hundstallet i Stockholm. De kan försöka hjälpa honom alt hänvisa honom vidare.

• Anonym

Idag är det oerhört svårt att få en fällande dom för våldtäkt utan bevis. Till och med när man har bevis är det svårt då man måste bevisa att personen hade uppsåt att våldta. Om din släkting också har överklagat och domen fastställts så ser jag faktiskt inte att det finns en chans att han är oskyldig.

Har du läst domen själv? Om inte, gör det.
    Hunden får ni väl hjälpa honom med? Om ni inte kan ta hand om den själva så kanske ni kan gå ihop och betala för hundpensionat eller att någon annan tar in den?

• Anonym (förtvivlad)

Jag har läst domen. och våldätkt blir det även om man bara skulle ha petat på kvinnan. Vill inte berätta här exakt vad som ska ha hänt MEN det finns minst 6st till som skulle ha kunna gjort detta om det nu hänt. Finns fruktansvärt mga oklarheter i detta mål.

Tex så blev han kontaktad 8mån!!!! eftr att det ska ha hänt av polis att han skulle ha gjort det. Hur i tusan skulle han då ha kunnat motbevisa att han inte gjort det. Finns åxå alibi men de väljer att inte tro hans sambo, trots att det för henne var en speciell dag detta pga dödsfall i familjen och därför vet hon exakt var hon var och att den dömde låg och sov i sin säng! Polisen har gjort STORA misstag i denna dom och det har de erkänt!

Att inte högsta domstolen tog upp det är pga att det inte finns nga nya bevis. Advokaten i tingsrätten förstörde allt (min släkting blev inte alls förberedd och hade ingen aning om vad han sulle tänkas få för frågor medans hon var väl förberedd), hade advokaten han hade i hovrätten funnits från början hade han blivit friad. Hade hovrätten gett honom en helt ny rättegång och inte bara läst upp tingrättens dom så hade det ju gått bättre.    

Kvinnan är en alkoholist som var ute eftr pengar. Vilket vi hört i efterhand. Hon har dessutom sagt att kunde hon så skulle hon ta tillbaka anmälan men tyckte det gått för långt och orkade inte!!!  Men HON är ju så jäkla trovärdig!!

Tjänstledigt för studier var smart, tack för det tipset!

Så finns chans till åtminstone fotboja direkt ellr måste han sitta inne i 2mån först?

/K  

Svar på tråden Oskyldigt dömd för våldtäkt, vad kan man nu göra?