• bonus88

Längdpjäxor finns det riktigt små?

Har letat å letat och letat men hittar inte längdpjäxor till mitt barn på 1år och 7mån, minsta jag sett är 27!
    Någon som vet vart jag kan hitta pjäxor i typ stl23 eller 24??

Och nej jag vill inte köpa skidor med kabelbindning som man har vanliga skor i!

• Svar på tråden Längdpjäxor finns det riktigt små?
  • hymafr

Ett så litet barn kan knappast ha glädje av längdskidor.
    Det är väl därför det inte finns något att få tag på. 

• XcsM
    hymafr skrev 2012-12-04 10:56:33 följande:
    Ett så litet barn kan knappast ha glädje av längdskidor.
    Det är väl därför det inte finns något att få tag på. 
    Jag började åka när jag var 1,5 och åker fortfarande. Och visst hade jag glädje av det när jag var mindre, tokälskade det! Och eftersom jag lärt mig så tidigt fick jag bra balans och när jag väl kom upp i åldern där jag kunde åka på åkte jag bättre än mina jämnåriga osv =)

Tyvärr tror jag inte det finns så små storlekar.
    De minsta jag har sett är i storlek 25.
    Men när de är så små brukar det vara mer vettigt och billigare att köpa ett par skidor där du fäster på vanliga skor, det hade jag när jag var liten.
    Tror inte det görs så korta skidor som till barn under 2 år heller, så även om du får tag på ett par ojäxor i rätt storlek kommer skidorna vara för långa.
    Om du köper pjäxor/skidor till barnet nu kommer ju de vara alltför små till nästa vinter så antar att det är därför de inte tillverkas. Få föräldrar som har ekonomin att lägga ut de pengarna på utrustning som bara funkar en vinter =)

• XcsM

Haha missade det sista du skrev där i ditt inägg om att inte vilja köpa det jag tipsade om ^^

• XcsM

Pratade med min sponsor kring det här när han ringde nyss och enligt honom kan det finnas i Norge, så du får helt enkelt googla runt på norska leverantörer och norska skidsidor så kanske du hittar =) Tyvärr lär det väl dra iväg i prisväg, men men. 

• bonus88

Okay tack för tips

Hade tänkt byta ut bindningarna på dom man fäster på skor till pjäxbindningar från ett par andra skidor, så ja ska googla å se om jag hittar pjäxor i Norge

• XcsM
    bonus88 skrev 2012-12-08 10:13:41 följande:
    Nån som vet om några norska sidor? Hittar ej på google
    Madhus är från Norge, men du skall i såna fall leta norska återförsäljare, inte märken. 
    Anton sport är typ Team sportia i Norge, där kan du kolla. Sen finns även Jon Sport (osäker på stavning) och XXL.
  • cloudberry79

Det finns ju två sorters bindningar för vanliga skor, där den med remmar är bättre än kabelbindningen. Så lärde sig vår ettåring att åka skidor, sen bytte vi till vanliga pjäxor när han hade storlek 25.

(M)amma till V -07 och E -12
  • XcsM

Varför vill du inte använda vanliga skor egentligen?

• hymafr
    XcsM skrev 2012-12-05 13:57:20 följande:
    Jag började åka när jag var 1,5 och åker fortfarande. Och visst hade jag glädje av det när jag var mindre, tokälskade det! Och eftersom jag lärt mig så tidigt fick jag bra balans och när jag väl kom upp i åldern där jag kunde åka på åkte jag bättre än mina jämnåriga osv =)

Tyvärr tror jag inte det finns så små storlekar.
    De minsta jag har sett är i storlek 25.
    Men när de är så små brukar det vara mer vettigt och billigare att köpa ett par skidor där du fäster på vanliga skor, det hade jag när jag var liten.
    Tror inte det görs så korta skidor som till barn under 2 år heller, så även om du får tag på ett par ojäxor i rätt storlek kommer skidorna vara för långa.
    Om du köper pjäxor/skidor till barnet nu kommer ju de vara alltför små till nästa vinter så antar att det är därför de inte tillverkas. Få föräldrar som har ekonomin att lägga ut de pengarna på utrustning som bara funkar en vinter =)

Det var det jag menade - att de vanliga som man spänner runt vinterkängorna räcker för ett litet barn.
    Men TS vill ju ha riktiga längdskidor och pjäxor. 
  • cloudberry79
    bonus88 skrev 2012-12-10 12:23:45 följande:
    För att dom lätt lossnar ur bindningen :-/
    Använd den sorten som har spännbandsremmar och bra skor (de ska vara smala nog att passa i bindningen) sen drar du åt utav bara h-vete. Då lossnar inte skidorna om så ungen slår frivolter.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Sweet life
    bonus88 skrev 2012-12-10 12:23:45 följande:
    För att dom lätt lossnar ur bindningen :-/
    vi har dom som har spännband och dom har aldrig lossnat på tre år.. nu har hon fått skidor med rottefälla och riktiga längdpjäxor..
  • XcsM
    cloudberry79 skrev 2012-12-10 13:54:37 följande:
    Använd den sorten som har spännbandsremmar och bra skor (de ska vara smala nog att passa i bindningen) sen drar du åt utav bara h-vete. Då lossnar inte skidorna om så ungen slår frivolter.
    Om det bara är av den anledningen så gör som cloudberry skriver =)
    Spar heller de dyra pengarna som ett "riktigt" skidset kostar och lägg dem pengarna på riktiga pjäxor med ordentlig skidbindning när barnet är 3-4 år =)
Svar på tråden Längdpjäxor finns det riktigt små?