• Bubbliz

IVT Greenline C7

Hej! Jag har nyligen flyttat till hus som har en bergvärme pumt IVT Greenline C7.
    Den är installerad 2003, men inte av förra ägaren. Jag frågade han hur den fungerar men han sa bara " den sköter sig själv". 
    Men nu när det är kallt är vi lite osäkra på om vi verkligen utnyttjar pumpen på rätt sätt.
    Min sambo har varit å vridit på elementena så nu vet vi inte om vi använder elen eller pumpen.
    Är det nån som vet om elemente ska  stå på ett visst läge jämt när man har en sån här pump?

Tacksam för svar!      

• Svar på tråden IVT Greenline C7
  • Frida73

På frontdisplayen borde ni ha 5 indikeringar. Den längst till vänster i formen av en "alarmklocka" och den längst till höger står det On/off vid. Den i mitten har symbolen av en pil till en värmepump. Om lampan vid den symbolen är tänd när värmepumpen går, så använder den sig av tilläggsel. 

När lampan vid symbolen i form av en värmepump lyser, den till vänster om on/off, så jobbar värmepumpen på och gör värme till huset. När indikationen lyser vid dusch symbolen så gör den varmvatten.

Om ni har för kallt i huset ska ni höja kurvan som värmepumpen jobbar efter. Och tvärtom om ni vill sänka temperaturen ni har i huset.

Värmepumpen har antagligen koll på utomhustemperaturen och utifrån den inställda valda kurvan i pumpen skickar den in värme till huset enligt utetemperaturen. 

Svar på tråden IVT Greenline C7