• Anonym

fastställa faderskap utvisad

Hej,

Önskar svar från någon som jobbar på familjerätten och har kunskap i ämnet. 

Jag undrar om någon kan svara på hur det blir när faderskapet ska fastställas när pappan ifråga är papperslös och befinner sig illegalt i landet (ej asylsökande, utan en som avvikit). Kan polisen ta honom när han kommer till familjerätten för att skriva under? Samarbetar familjerätten med polisen på så sätt? 

Undrar också hur det blev med underhåll från FK om mamman ansöker om underhållsstöd från dem, och de sedan kräver detta av pappan, som inte finns registrerad någonstans och ingen (inte ens mamman) vet hans adress. Kommer man starta någon utredning kring var killen befinner sig då? Samarbetar FK med polisen här?

Tack

• Svar på tråden fastställa faderskap utvisad
  • Anonym

Alla myndigheter samarbetar väl om man fattat misstankar att nån håller på med bidragsfusk

• Anonym

Bidragsfusk? Nu handlar det inte om det dock. En ensamstående mamma som inte har någon kontakt med pappan som ljugit om sin identitet mm har rätt till underhållsstöd från FK.
    Frågan är om pappan, som gömmer sig, kan åka fast och avvisas från landet. Dvs, om familjerätten kommer anmäla hans illegala vistelse eller om FK kontaktar polisen då mannen är underhålsskyldig men inte går att få tag på.

Kan tilläggas att mannen behandlat kvinnan väldigt illa och kvinnan är rädd för honom och har ingen kontakt med honom. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-04 19:06:02 följande:
    Bidragsfusk? Nu handlar det inte om det dock. En ensamstående mamma som inte har någon kontakt med pappan som ljugit om sin identitet mm har rätt till underhållsstöd från FK. Frågan är om pappan, som gömmer sig, kan åka fast och avvisas från landet. Dvs, om familjerätten kommer anmäla hans illegala vistelse eller om FK kontaktar polisen då mannen är underhålsskyldig men inte går att få tag på. Kan tilläggas att mannen behandlat kvinnan väldigt illa och kvinnan är rädd för honom och har ingen kontakt med honom. 

Är han här illegalt lär han åka ut om de får tag på han
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-12-04 19:06:02 följande:
    Bidragsfusk? Nu handlar det inte om det dock. En ensamstående mamma som inte har någon kontakt med pappan som ljugit om sin identitet mm har rätt till underhållsstöd från FK.
    Frågan är om pappan, som gömmer sig, kan åka fast och avvisas från landet. Dvs, om familjerätten kommer anmäla hans illegala vistelse eller om FK kontaktar polisen då mannen är underhålsskyldig men inte går att få tag på.

Kan tilläggas att mannen behandlat kvinnan väldigt illa och kvinnan är rädd för honom och har ingen kontakt med honom. 

Om familjerätten vet om att personen i fråga vistas här illegalt kan man ju hoppas att de tipsar polisen om att om personen kommer att befinna sig hos dem en viss tid.

Men jag vet faktiskt inte om de gör det.  
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-12-04 19:10:22 följande:

Om familjerätten vet om att personen i fråga vistas här illegalt kan man ju hoppas att de tipsar polisen om att om personen kommer att befinna sig hos dem en viss tid.

Men jag vet faktiskt inte om de gör det.  
    Nä, det är just det jag undrar. Vad jag hört går "barnets rätt" till en far före och även om pappan går till familjerätten och det är uppenbart att han är olagligt i landet, "ser de förbi" detta faktum. Pappan skriver under papprerna och får återigen "försvinna".
    Anonym skrev 2012-12-04 19:09:56 följande:

Är inte så säker på det. Därför jag frågar.  Tror faktiskt inte att myndigheterna i följande situation samarbetar.

Någon som KAN detta som kan svara?

• Anonym (Soc.)

Familjerätten tillhlr socialtjänsten. De kommer inte att tipsa polisen om att vederbörande har tid för att skriva på faderskapspapper absolut inte. De FÅR inte ens göra det om ett brott ej har lägre straffvärde än två år. Vad det gäller underhållastöd till barnet så har barnet inte mindre rätt till det för att fadern inte har uppehållstillstånd. Att fastställa faderskap anses som mycket viktigt att det görs för barnet och det är barnets bästa som är prioritet, inte att angiva illegala invandrare. Finns väldigt många barn som aldrig skulle få sin far på papper om det funkade så som mpnga i tråden hoppas att det gör.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-04 19:09:56 följande:

Nope, han har ju barn i landet... Hans räddning!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym skrev 2012-12-04 19:35:00 följande:
    Nope, han har ju barn i landet... Hans räddning!

Ja uppehållstillstånd kommer han med all sannolikhet få i slutändan pga anknytning till barnet. Främst för barnets skull. Men han kommer att bli tvungen att återvända till hemlandet för att ansöka om detta uppehållstillstånd. Onödig och kostsam byråkrati.
  • Anonym

Om nu mamman är rädd för fadern så fattar jag inte varför det ska envisas med att han står som pappa. I vissa fall är det bättre med fader okänd!

• Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2012-12-04 19:31:14 följande:
    Familjerätten tillhlr socialtjänsten. De kommer inte att tipsa polisen om att vederbörande har tid för att skriva på faderskapspapper absolut inte. De FÅR inte ens göra det om ett brott ej har lägre straffvärde än två år. Vad det gäller underhållastöd till barnet så har barnet inte mindre rätt till det för att fadern inte har uppehållstillstånd. Att fastställa faderskap anses som mycket viktigt att det görs för barnet och det är barnets bästa som är prioritet, inte att angiva illegala invandrare. Finns väldigt många barn som aldrig skulle få sin far på papper om det funkade så som mpnga i tråden hoppas att det gör.
    Tack! Då har jag fått svar på min fråga!

Lämnar tråden nu :)
Svar på tråden fastställa faderskap utvisad