• Rådjur

Kyla = SJUK i luftvägarna ?

Alltså jag vet inte riktigt vad det är som händer med mig ... 

Nu när det börjar bli kallt så märker jag att jag mår jättekonstigt i luftvägarna av kylan. Jag blir helt TÄPPT i näsan av att gå ut i kallt väder - och när jag sen kommer in får jag jätteont i huvudet och känner äckliga parfymlukter/röklukter inifrån näsan ... 

Får även ont i halsen, massa slem i halsen och HOSTA ... 

Observera att det INTE är en förkylning jag har .... Jag brukar ha såhär efter att ha varit ute, och nästa dag vaknar jag helt frisk Obestämd

Är det för att jag har astma/allergiproblem som det blir såhär ? 

Nån som känner igen sig ?               

• Svar på tråden Kyla = SJUK i luftvägarna ?
  • Pimpinellan

Låter lite som köldastma. Hade jag extremt som barn,tålde inte kyla alls och även nu får jag svårt att andas i sträng kyla. Har du astmamedicin? Kläd dig med halsduk över näsa/mun när du går ut så minskar problemet.

• pralinen86

Jag känner igen det. Prova en värmeväxlare, det funkar för mig.

• Rådjur
    Pimpinellan skrev 2012-12-05 16:27:12 följande:
    Låter lite som köldastma. Hade jag extremt som barn,tålde inte kyla alls och även nu får jag svårt att andas i sträng kyla. Har du astmamedicin? Kläd dig med halsduk över näsa/mun när du går ut så minskar problemet.

Tack för din kommentar!
    Jag har antagligen köldastma :// Jag har astmamedicin, men tar den inte regelbundet, kände att det inte hjälpte. Dock var tipset om halsduk över näsa och mun väldigt bra, ska göra så!!
    Enda jobbiga är att man blir rätt utstirrad när man ser ut så Tungan ute  
  • Terese 047
    Rådjur skrev 2012-12-06 01:07:46 följande:

hellre det
  • pralinen86
    Rådjur skrev 2012-12-06 01:07:46 följande:

Tack för din kommentar!
    Jag har antagligen köldastma :// Jag har astmamedicin, men tar den inte regelbundet, kände att det inte hjälpte. Dock var tipset om halsduk över näsa och mun väldigt bra, ska göra så!!
    Astmamedicin brukar inte alltid hjälpa när det är kallt, det beror ju på att man behöver få ner varmare luft i lungorna. Tycker du att det hjälper med en halsduk över näsa och mun så skulle jag rekommendera dig att skaffa en värmeväxlare för tillfällen du ska vara ute längre. Min erfarenhet är att man till slut inte får luft genom ett tyg...
  • Rådjur

Pralinen86: vad exakt är en värmeväxlare? :o ska googla det men sitter på mobilen just nu.

• pralinen86
    Rådjur skrev 2012-12-06 14:25:29 följande:
    Pralinen86: vad exakt är en värmeväxlare? :o ska googla det men sitter på mobilen just nu.
    Det är som ett filter som värmer luften innan du drar ner den i lungorna. Finns i olika varianter.
    En lite billigare sort sätter du i munnen, och när du andas så värmer den upp inandningsluften med hjälp av värmen från utandningsluften.
    Det finns även som en form av mask som du sätter över näsa och mun, den är lite dyrare, men då kan man byta ut filtret till olika tjocklek beroende på hur kallt det är.
    Man ser lite lustig ut med båda, men det är skönt att slippa hosta och att få ont i luftvägarna. Jag upplever även att jag inte fryser lika lätt när jag har värmeväxlare, energin behöver ju inte gå åt till att värma upp luften jag andas in.
Svar på tråden Kyla = SJUK i luftvägarna ?