Föräldrapenning student
Hej!Har studerat heltid (program) i snart 4 år, tar min examen nu i januari 2013 och avslutar därmed mina studier. Jag är gravid och beräknas föda i slutet av maj 2013. Är väldigt förvirrad vad gäller föräldrapenning och sgi.
Jag har sedan mars i år arbetat vid sidan av studierna. Arbetsgraden har varierat men jag har väl i snitt arbetat ca 20 timmar / vecka (snittinkomst per månad 13987 brutto) och arbetat varje månad. Jag har samtidigt tagit lån och bidrag från CSN (så mycket jag haft rätt till). Planen är att fortsätta jobba på samma ställe fram till förlossningen i maj ( så många timmar jag får där, men det blir minst en 50%-tjänst) samt försöka vikariera upp mig till heltidsjobb på andra ställen. Jag har även blivit lovad jobb (50%) i annan kommun under februari och mars, som jag då kommer kombinera med mitt vanliga jobb. Jag kommer alltså arbeta minst halvtid (under feb och mars heltid) fram till barnets födsel (förutsatt att jag orkar vill säga).
Jag jobbade mindre (och tjänade mindre) innan jag började plugga och min vilande SGI är därför "sämre" än den jag arbetat mig upp till nu (mars-december 2012).
Min fråga är om jag uppfyller 240-dagarsvillkoret och på så vis kan få fp baserad på sgi? Någon sa till mig att jag inte kommer kunna räkna med det jag arbetat under studietiden just för att jag studerat utan att det automatiskt beräknas på det jag tjänade innan studierna. För min del skulle det vara jättedåligt så jag hoppas det inte stämmer.
Vore jättetacksam för svar!