• Anonym (råttfångerskan)

Hur gör ni er av med möss i huset?

Jag har block som placeras ut flera gånger i veckan, mössen äter som dårar men det verkar inte ta slut, jag ska sätta ut en hink med glykol i källaren, kanske det hjälper? Nån som vet hur man blandar glykol i en hink, hur mycket vatten?? Fällor måste man ju tömma varje dag:(

• Svar på tråden Hur gör ni er av med möss i huset?
  • Anonym

Det där med hink klassas ju som djurplågeri :( Finns ju tex ultraljud istället!

• Studentpappa

Hemma hos päronen brukade pappa lägga ett pappersark med ett klippt kryss i mitten. Över en hink med vatten, en bräda upp på hinken och lite mat hängande i ett snöre över.
    Vet inte om det ä värre plågeri än råttgift, de dör ju inte direkt av det heller. Själv ringer jag anticimex, men vi har bara enstaka ibland.

• Dracarys

Vi satte ut råttfällor på vinden med russin i. Det tog 20  minuter, sedan var mössen som sprang runt inne i väggarna (så att säga) döda. Inne i själva huset har vi katter, de tar hand om alla odjur inne i boendeytan.

Råttfällan tror jag faktiskt orsakar minst lidande. Smack, nacken knäckt på en bråkdel av en sekund.

Death by cat är lite grymmare. Missarna gillar ju att leka lite...

• sextiotalist

Katt säger jag, vi hade möss där vi bodde förut, inte efter det katten kom in i hemmet.

• Johans Pillerill

Vi har samma problem och i år är det extremt illa!! Ligger i detta nu och retar mig på någon som håller på att gnaga i väggen här. Vi har haft anticimex ute två ggr och de har satt giftstationer, vi har dessutom ett gäng vanliga smällfällor och en sån bur där de fångas levande. Plus två katter. Men inget verkar hjälpa. De där som sänder ut ul-vågor och ljud är värdelösa, fungerar några dagar tills mössen vant sig vid dem, sen tar instinkten att söka mat och bo över och de kommer ändå.

• Dracarys
    Johans Pillerill skrev 2012-12-05 08:13:25 följande:
    Vi har samma problem och i år är det extremt illa!! Ligger i detta nu och retar mig på någon som håller på att gnaga i väggen här. Vi har haft anticimex ute två ggr och de har satt giftstationer, vi har dessutom ett gäng vanliga smällfällor och en sån bur där de fångas levande. Plus två katter. Men inget verkar hjälpa. De där som sänder ut ul-vågor och ljud är värdelösa, fungerar några dagar tills mössen vant sig vid dem, sen tar instinkten att söka mat och bo över och de kommer ändå.
    Vad laddar ni fällorna med?

Ost ska tydligen vara helt värdelöst. Jag fick däremot tips av en kollega om russin - och det fungerade direkt!
  • Frontline
    Anonym skrev 2012-12-05 07:15:23 följande:
    Som om inte råttgift eller katten är djurplågeri då..
    Nej ont ska med ont förgås, har råttorna plågat mig med sömnlösa nätter så ska dom lida ett helvete dom med...
    Dracarys skrev 2012-12-05 08:20:49 följande:
    Vad laddar ni fällorna med?

Ost ska tydligen vara helt värdelöst. Jag fick däremot tips av en kollega om russin - och det fungerade direkt!

Choklad, rökt korv/kött, leverpastej är andra beten som brukar fungera
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Dracarys
    Anonym skrev 2012-12-05 07:15:23 följande:
    Hinken är human jämfört med katten.

Mina två missar spelar fotboll med levande möss, så snart de har blivit tillräckligt skadade för att inte kunna springa så fort. Jag tror att mössen dör av skräck oftare än av blodförlust.
  • Johans Pillerill
    Dracarys skrev 2012-12-05 08:20:49 följande:
    Vad laddar ni fällorna med? Ost ska tydligen vara helt värdelöst. Jag fick däremot tips av en kollega om russin - och det fungerade direkt!

Rökt korv för det mesta. Fungerar bra Så sett för vi fångar en del men tror det bor en hel gnagararmé i vårt hus
  • Anonym

Vi har 6 katter, vi har sådan som man sticker in i kontakten å som avger högt ljud som vi inte hör, jag vägrar gift eftersom vi har katter å fångar de en råtta som har käkat gift så dör ju katten med. Ändå så springer de för fulla hals i väggarna. de sprang i skåpet där vi hade soptunnan men blev bättre då vi köpte en tunna med lock. Tricket är att strypa den källa med mat som är lätttillgänglig om man har en sådan. Vi får nog alltid leva med råttorna eftersom vi har åkrar å ängar som grannar.

• Pimpinellan

Gift utlagt för två år sen-tog väl några på så sätt,senaste för nån månad sen. Några har vi tatt med vippbräda och plåthink,men när de började bli lite väl många fick vi övergå till plastfälla. De vanliga går de inte på nämligen,men de i plats måste inte ens ha mat i!

• AirborneUnicorn

Jag tycker att visst, vanliga hederliga fällor fungerar, men inget slår en katt.
    Tycker att mössen undviker fällorna efter ett tag, de skiter liksom i att kolla in dem. Ett tips då är att sätta fällor med en låda (typ skolåda) över. Klipp ut ett litet hål så mössen kommer in. De bara måååste checka in lådan, och jag fick möss i fällorna varje gång
    Men som sagt - katt. De den inte tar sticker och kommer inte tillbaka. 

• Pimpinellan

Katt i all ära-vi har två,men inte räcker det inte! Det är ett väldigt mössår i år,vi har aldrig haft så många nånsin förr. Och de där värdelösa man sätter i kontakterna tjuter bara så folk störs-tydligen inte möss...

Svar på tråden Hur gör ni er av med möss i huset?