• Anonym (För mycket?)

Har jag börjat att tänka för mycket på självmord?

Jag har i hela mitt liv tänkt på självmord. Under en usel period av mitt liv så försökte jag att ta livet av mig några gånger.

De senaste åren (4 år) har jag bara tänkt på att ta livet av mig några få gånger i veckan. Det senaste halvåret har jag börjat tänka på det flera gånger varje dag. Jag har till och med en någorlunda uträknad plan hur jag ska gå till väga, den är inte helt klar dock. Men grovskissen är klar om man säger så.

De senaste dagarna har jag börjat undra om det här är något som jag borde ta på allvar. Är det allvarligt? Är det för mycket av dessa tankar? Kan jag lita på mig själv?

• Svar på tråden Har jag börjat att tänka för mycket på självmord?
  • Anonym

Sök hjälp! det här ska du absolut ta på allvar INNAN det är försent!
    Det skadar inte alls att söka hjälp, det är inget skämmigt eller dåligt. Du gör ett mycket bra och klokt beslut om du tar hjälp. Det visar att du tar ansvar för dig själv. Den som tar livet av sig är väldigt egoistisk och tänker inte på sina anhöriga. Jag är övertygad om att många skulle må väldigt dåligt om du tog livet av dig.

Ring till någon psykmottagning eller till vårdcentralen IDAG! NU!

• xexa

Det är mest synd om dina anhöriga. Självmord är det mest egoistiska man kan begå. Dock vet jag att ni inte tänker rationellt. Vill du bli ihågkommen som loosern som tog livet av sig och bli en i statistiken? Tänk på konsekvenserna istället på att du själv mår dåligt. Och ja som ovan skrev, sök hjälp!

• Anonym (För mycket?)
    xexa skrev 2012-12-05 10:50:01 följande:
    Det är mest synd om dina anhöriga. Självmord är det mest egoistiska man kan begå. Dock vet jag att ni inte tänker rationellt. Vill du bli ihågkommen som loosern som tog livet av sig och bli en i statistiken? Tänk på konsekvenserna istället på att du själv mår dåligt. Och ja som ovan skrev, sök hjälp!
    Jag tror knappast att hela min personlighet glöms bort av mina nära och kära bara för att jag tar livet av mig. Sen kan man ju fråga sig om livet är värt något om man bara lever för andra hela tiden.
  • Anonym
    Anonym (För mycket?) skrev 2012-12-05 10:56:32 följande:
    Jag tror knappast att hela min personlighet glöms bort av mina nära och kära bara för att jag tar livet av mig. Sen kan man ju fråga sig om livet är värt något om man bara lever för andra hela tiden.
    Om någon i min närhet hade tagit livet av sig så hade jag mått så otroligt dåligt över det. I flera år framöver. Jag hade nog alltid gått och funderat på om det fanns något som jag kunde göra för att förhindra det.
    Jag mår faktiskt redan dåligt av den här tråden om jag inte kan förhindra att du tar livet av dig. Försök att tänka på alla andra. Hur dom andra skulle känna sig! Vill du ha det på ditt samvete att dina anhöriga kommer att må dåligt i flera år framöver och kanske blir deprimerade eller liknande. Dom kanske aldrig kunde leva ett normalt liv efter det.

Det är så otroligt traumatiskt för dom kvarlevande när någon dör och speciellt när någon tar livet av sig.
    Kan du inte iallafall lova mig att du söker hjälp? Det skadar ju inte att ge det ett försök eller hur?
    Om du söker hjälp så kanske hela livet ändrar sig för dig och allt kanske blir jättebra istället.
    Vad är det som gör att du funderar på detta?
  • Anonym (För mycket?)
    Anonym skrev 2012-12-05 11:31:28 följande:
    Om någon i min närhet hade tagit livet av sig så hade jag mått så otroligt dåligt över det. I flera år framöver. Jag hade nog alltid gått och funderat på om det fanns något som jag kunde göra för att förhindra det.
    Jag mår faktiskt redan dåligt av den här tråden om jag inte kan förhindra att du tar livet av dig. Försök att tänka på alla andra. Hur dom andra skulle känna sig! Vill du ha det på ditt samvete att dina anhöriga kommer att må dåligt i flera år framöver och kanske blir deprimerade eller liknande. Dom kanske aldrig kunde leva ett normalt liv efter det.

Det är så otroligt traumatiskt för dom kvarlevande när någon dör och speciellt när någon tar livet av sig.
    Kan du inte iallafall lova mig att du söker hjälp? Det skadar ju inte att ge det ett försök eller hur?
    Om du söker hjälp så kanske hela livet ändrar sig för dig och allt kanske blir jättebra istället.
    Vad är det som gör att du funderar på detta?
    Jag har aldrig sagt att mitt liv är dåligt. Det har varit dåligt i perioder, men nu är det absolut inte dåligt på något vis. Jag har nog ett bättre liv än väldigt många. Men jag känner inte att jag får ut särskilt mycket av att leva.
  • Anonym
    Anonym (För mycket?) skrev 2012-12-05 11:34:35 följande:
    Jag har aldrig sagt att mitt liv är dåligt. Det har varit dåligt i perioder, men nu är det absolut inte dåligt på något vis. Jag har nog ett bättre liv än väldigt många. Men jag känner inte att jag får ut särskilt mycket av att leva.
    Är det något du saknar i livet som du inte har? Om du inte känner att du har en anledning att leva så kan du tex försöka att hjälpa andra som har det svårt. Många barn är så extremt fattiga så om du vill hjälpa dom istället för att bara ta ditt liv så har du redan där en stor anledning att fortsätta leva. Hitta meningen med livet. Hjälp andra! Gå med i någon organisation, åk iväg på en resa där du jobbar ideellt med att hjälpa fattiga barn. Tänk så mycket du kan göra för andra människor. Om du tar livet av dig så får dom ju aldrig den hjälpen. 
  • Anonym (För mycket?)
    Anonym skrev 2012-12-05 11:39:34 följande:
    Är det något du saknar i livet som du inte har? Om du inte känner att du har en anledning att leva så kan du tex försöka att hjälpa andra som har det svårt. Många barn är så extremt fattiga så om du vill hjälpa dom istället för att bara ta ditt liv så har du redan där en stor anledning att fortsätta leva. Hitta meningen med livet. Hjälp andra! Gå med i någon organisation, åk iväg på en resa där du jobbar ideellt med att hjälpa fattiga barn. Tänk så mycket du kan göra för andra människor. Om du tar livet av dig så får dom ju aldrig den hjälpen. 
    Jag hjälper folk varje dag på jobbet. Gamla och sjuka. Jag vet inte om jag saknar något i mitt liv. Att hjälpa andra har inte så stort värde för mig. Jag gör det för att jag får pengar för det och för att jag är jävligt bra på det. Men helt ärligt så bryr jag mig inte så mycket om andra människor.
  • Anonym
    Anonym (För mycket?) skrev 2012-12-05 11:45:12 följande:
    Jag hjälper folk varje dag på jobbet. Gamla och sjuka. Jag vet inte om jag saknar något i mitt liv. Att hjälpa andra har inte så stort värde för mig. Jag gör det för att jag får pengar för det och för att jag är jävligt bra på det. Men helt ärligt så bryr jag mig inte så mycket om andra människor.
    Får jag fråga, jobbar du inom vården?
    Jag har själv gjort det innan nämligen och jag vet hur tufft det kan vara ibland. Det sliter på både kropp och själ. Du har inte funderat på att byta arbete? Kanske kan du omskola dig. Men absolut, sök hjälp iallafall. Det skadar inte!

Ring nu idag och få hjälp. Det är alltid skönt att prata med någon annan på riktigt om man säger så.
    Ge det ett försök iallafall!
  • Anonym

Har du något att förlora att söka hjälp? Nej! Gör det och det kanske vänder helt. Kanske är du deprimerad och behöver ett speciellt ämne i kroppen för att den ska fungera bra. Ta prover. Det kan vara medicinskt att du känner såhär också.

Lova att kontakta exempelvis vårdcentralen!

• Lindsey Egot the only one

Jag tycker du ska gå in och läsa i nån blogg skriven av de som faktiskt förlorat barn/föräldrar/syskon i just självmord.
    Du bär på en inre smärta du känner att du inte kan hantera och ser inte hur du ska kunna bli av med den förutom att avsluta livet. Det finns hjälp att få. Nedanstående länk till självmordsupplyssningen har chattforum där man kan dela med sig när man mår som du. Att dö i självmord är ingen egoistisk handling för det händer inte de som är friska. Oftast ligger det en psykisk ohälsa bakom. Lätta på ditt hjärta så kommer smärtan sakta men säkert också lätta hoppas jag.
    www.sjalvmordsupplyssningen.se

Du kan även läsa min blogg på www.lindaefraim.com

Svar på tråden Har jag börjat att tänka för mycket på självmord?