• Darla

Ni som kan detta med mathållning - fråga om ris a la Malta!

Varje år står det ris a la Malta på vårat julbord, en familjefavorit   Men varje år så undrar jag om man verkligen kan spara den till nästa dag i kylskåpet pgr av B. cereus bakterier och risken matförgiftning. Hos oss slänger vi allt ris som vi inte äter upp, men ris a la Malta är ju nästan godare dagen efter.

Så min fråga är; fungerar grötris som långkornigtris och kan innehålla Bacillus cereus eller går den att spara utan risk för att åka på matförgiftning?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som kan detta med mathållning - fråga om ris a la Malta!
  • W Goldberg

Jag äter alltid ris a la Malta flera dagar efteråt.
    Har inte blivit sjuk ännu.
    Den håller alldeles finfint i kylen.

• Darla

Ok tack för svaren! Har också sparat i kylen och ätit  (godast dagen efter tycker jag) men nu ska barn äta så då vill jag veta säkert att det inte finns några bakterier eller sporer kvar i grötris, då de är väldigt härdiga små rackare har jag hört

• hannis

Va? Skulle just ris innehålla speciella bakterier? Jag sparar både vanligt ris och ris à la Malta och har aldrig hört att det skulle vara fel. Aldrig blivit sjuk heller.

• Darla
    hannis skrev 2012-12-05 21:52:16 följande:
    Va? Skulle just ris innehålla speciella bakterier? Jag sparar både vanligt ris och ris à la Malta och har aldrig hört att det skulle vara fel. Aldrig blivit sjuk heller.
    Jo de kan ju det, finns i flera andra livsmedel men vissa stammar kan finnas i ris och är väldigt härdiga.

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Bacillus-cereus/Bacillus-cereus/

Ingen som vet svaret på min fråga? Jag kanske får maila livsmedelsverket då
  • Fontana

24 registrerade utbrott med totalt 133 personer på 5 år!

Du kan säkert hitta många smittor som är både betydligt vanligare och farligare.

Ät och må gott av ris a la Maltan. Läser du igenom hela Livsmedelsverkets lista så vågar du väl inte äta någonting - och dör av svält i stället.

• MammaBella

Se bara till att du snabbt kyler ner risgrynsgröten så ska det inte vara någon fara.

• Darla
    Fontana skrev 2012-12-06 11:16:54 följande:
    24 registrerade utbrott med totalt 133 personer på 5 år!

Du kan säkert hitta många smittor som är både betydligt vanligare och farligare.

Ät och må gott av ris a la Maltan. Läser du igenom hela Livsmedelsverkets lista så vågar du väl inte äta någonting - och dör av svält i stället.
    Trodde att det var mer känt inom Sverige att ris kan ge matförgiftning om det sparas. Själv väljer jag att inte spara ris, och registerade utbrott är just det - registrerade. Jag personligen ringer inte slv varje gång jag åker på någon magåkomma av  något jag ätit så det finns nog ett stort mörkertal. Så jag väljer hellre att fråga och veta hur det ligger till med grötris, än ge några 3 - 4 åringar och deras föräldrar "en jul att minnas".
  • MammaBella
    Darla skrev 2012-12-06 20:26:03 följande:
    Trodde att det var mer känt inom Sverige att ris kan ge matförgiftning om det sparas. Själv väljer jag att inte spara ris, och registerade utbrott är just det - registrerade. Jag personligen ringer inte slv varje gång jag åker på någon magåkomma av  något jag ätit så det finns nog ett stort mörkertal. Så jag väljer hellre att fråga och veta hur det ligger till med grötris, än ge några 3 - 4 åringar och deras föräldrar "en jul att minnas".
    Jag har fått lära mig någon gång att anledningen att man ska vara försiktig med ris är pga. strukturen. När det är kokt finns det gått om luftutrymme mellan kornen där bakterierna kan föröka sig. Eftersom man förändrar den strukturen när man kokar den till gröt så tror jag inte att man behöver vara orolig.
Svar på tråden Ni som kan detta med mathållning - fråga om ris a la Malta!